۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۶۰۶ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

بنگلادش استفاده از فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را در تولید محصولات کشاورزی آغاز کرده است. فرایندی که علاوه بر افزایش بهره‌وری، موجب توسعه بازار تولیدکنندگان شده است. چنین اقداماتی با توجه به کمبود منابع ضروری است، زیرا که تولید مواد غذایی در جهان باید تا سال ۲۰۵۰، تقریبا تا ۷۰ درصد بیشتر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در بنگلادش کشاورزی منبع اصلی درآمد ۱۴ میلیون خانوار است و بهره‌گیری از ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) طی ده سال گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای را در تولید محصولات کشاورزی به همراه داشته است. در این کشور حدود ۸۴ درصد از خانوارهای روستایی به شبکه تلفن همراه و بسته‌های اینترنت ارزان قیمت دسترسی دارند. اپراتورهای تلفن همراه، نرم افزارهای توسعه یافته دولتی را به منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده‌اند.

شرکت های کشاورزی پیشرو در این زمینه از قبیل تولیدکنندگان بذر، کود، مواد شیمایی و خوراک ماهی با بهره گیری از مکانیزم‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات آموزش‌های لازم به منظور استفاده صحیح از محصولات تولیدی خود را به کشاورزان ارائه می‌دهند. به این ترتیب، دسترسی به اطلاعات صحیح در خصوص مواد اولیه تولید از یک‌سو افزایش بهره‌وری را به همراه دارد و از سوی دیگر موجب حفظ ارتباط تولیدکنندگان با کشاورزان و توسعه بازار آنها می‌شود.

استفاده از کود ارگانیک غنی شده در تولید محصولات کشاورزی

با توجه به اینکه هنوز کودشیمایی در کشاورزی به صورت گسترده استفاده می‌شود و در کنار مزایای زیادی که به همراه دارد، موجب خطرات و آسیب‌هایی نیز برای انسان و محیط زیست می‌شود. شورای تحقیقات کشاورزی بنگلادش (BARC) به تازگی راهنمای توصیه کود ملی ارگانیک (راهنمای کود-۲۰۱۲) برای الگوهای زراعی کشت بر اساس یافته‌های مؤسسات تحقیقاتی NARS و آزمایش‌های انجام شده در مزارع در مناطق مختلف بنگلادش را منتشر کرده است.

ویژگی های اصلی این راهنما عبارتند از: استفاده از کود بر اساس نوع خاک، نوع محصول و اهداف عملکردی، الگوهای کشت، ارزیابی حاصلخیزی خاک و استفاده از مواد مغذی، مدیریت مواد آلی خاک، آشنایی با دلایل تخریب زمین و کنترل کیفیت کودها.

اینترنت اشیا، راهی برای افزایش بهره‌وری مزارع کشاورزی

برای اولین بار در بنگلادش کشاورزان استفاده از پهپادهای کشاورزی را به منظور نظارت بر زمین‌های زراعی در مناطق جنوبی کشور آغاز کرده‌اند. در همین راستا، خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان توسط برخی از شرکت‌های خصوصی نیز راه اندازی شده است.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که بر اساس آن تا سال ۲۰۵۰، برای تغذیه ۲.۳ میلیارد نفر باید تولید مواد غذایی تقریبا تا ۷۰ درصد بیشتر شود. با چالش‌هایی که در حال حاضر در خصوص کمبود منابع، تغییرات آب و هوا و هزینه‌های انرژی از جمله برق وجود دارد، بهره گیری از ابعاد مختلف فناوری اطلاعات از جمله اینترنت اشیا موجب رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی خواهد شد.

منبع: http://www.northernfertilizer.org/rnd.php

انتهای پیام/کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.