۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۹۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ دسته: کشاورزی
۰

دولت روسیه قصد دارد در واکنش به کاهش قیمت گندم در بورس شیکاگو محدودیت های صادراتی گندم را بیش از پیش کاهش دهد تا بتواند حضور خود در بازارهای جهانی علی الخصوص در بازار مصر را تقویت نماید. در سال های اخیر مصر بزرگترین واردکننده گندم در جهان بوده است؛ به طوریکه سالانه درحدود ۱۲.۵ میلیون تن از این محصول را وارد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت های روسیه و آمریکا به منظور افزایش سهم خود در بازار  بزرگترین وارد کننده گندم جهان در حال رقابت با یکدیگر هستند.

مصر کشوری در شمال آفریقا است که به دلیل عدم توجه به اجرای برنامه های حمایت از تولید در سال های گذشته، تبدیل به بزرگترین واردکننده گندم در جهان شده است و سالانه ۱۲.۵ میلیون تن از این محصول را وارد می کند.

هر چند این کشور در سال های اخیر برنامه های مهمی را برای افزایش تولید این محصول در نظر گرفته است و میزان خرید گندم از تولیدکنندگان داخلی را افزایش داده است اما همچنان بخش عمده ای از نیاز خود را از روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین وارد می کند.

رقابت روسیه و آمریکا برای تصاحب بازار گندم مصر

گزارش ها نشان می دهد با توجه به کاهش چند درصدی قیمت گندم در بورس شیکاگو طی روزهای گذشته این موضوع منجر به نگرانی مقامات روسی برای تداوم صادرات گندم به مصر شده است.

اخیرا مصری ها حدود ۳۵۰ هزار تن گندم از روسیه و در مقابل ۶۰ هزار تن از آمریکا و اوکراین خریداری کرده اند که دلیل اصلی آن قیمت های کمتر گندم روسی در رقابت با دیگر کشورها عنوان شده است.

بر اساس اعلام وزیر کشاورزی روسیه کاهش احتمالی صادرات گندم روسی خطری بزرگ برای تولیدکنندگان این کشور است و به همین منظور این کشور قصد دارد محدودیت های صادراتی در جهت حمایت از تولید داخلی را بیش از پیش کاهش دهد.

مشاوران کشاورزی روسیه چندی پیش اعلام کردند قیمت FOB گندم روسی در دریایی سیاه با ۱۲.۵ درصد پروتئین به حدود ۲۲۴ دلار برای هر تن رسیده است.

قیمت هر کیلو گندم درجه ۳ روسی ۱۴۰۰ تومان است

آمارها نشان می دهد دولت روسیه تا ۲۵ اکتبر امسال حدود ۱۸.۵ میلیون تن گندم صادر کرد که حاکی از رشد ۲۰ درصدی صادرات گندم در مدت مشابه سال قبل بوده است.

این در حالی است که روسیه در حال کشت گندم های پائیزه و زمستانه خود است و بر اساس اعلام کارشناسان قیمت گندم درجه ۳ در این کشور به طور متوسط برای هر تن ۱۷۲ دلار است؛ بنابراین با احتساب نرخ ارز سامانه نیما هرکیلوگرم این گندم بیش از ۱۴۰۰ تومان است.

از جمله برنامه های مهم دولت روسیه پس از تحریم های غرب علیه این کشور، حمایت از تولید محصولات کشاورزی بود که به خوبی توانست با اجرای سیاست های حمایتی علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی درصدد تصاحب بازار دیگر کشورها برآید.

منبع: رویترز yon.ir/Jkxx3

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.