۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۷۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اداره غله بنگلادش با انتشار گزارشی نشان داد قیمت تمام شده گندم وارداتی، با احتساب هزینه های حمل و نقل و بیمه، دست کم ۲۵ درصد بیشتر از قیمت بازارهای جهانی است. بنابراین گرچه قیمت هر کیلوگرم گندم در بازارهای جهانی در حدود ۰.۲۳ دلار، معادل ۲۰۰۰ تومان است؛ اما قیمت تمام شده واردات این محصول دست کم ۰.۳ دلار، معادل ۲۵۰۰ تومان است.

به گزارش مسیر اقتصاد میزان تجارت محصولات زراعی علی الخصوص گندم در سال جاری به دلیل کاهش تولید گندم در روسیه و اتحادیه اروپا تحت تاثیر قرار گرفته است.

کاهش تولید گندم از سوی کشورهای عرضه کننده به بازارهای جهانی منجر به افزایش قیمت این محصول شده است و خریداران گندم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

گزارش های آماری حکایت از آن دارد که قیمت خرید و فروش هر تن گندم بدون احتساب هزینه حمل و نقل و بیمه در خلیج مکزیک طی چند ماهه گذشته از ۱۹۲ دلار به ۲۳۶ دلار نیز رسیده است.

بنگلادش پنجمین وارد کننده عمده گندم در جهان درصدد تامین نیاز خود 

اخیرا اداره غله کشور بنگلادش به منظور واردات گندم و تامین بخش بزرگی از نیاز بازار خود قصد دارد تا با بررسی موقعیت بازارهای جهانی محصولات مورد نیاز خود را وارد کند.

بنگلادش پنجمین وارد کننده بزرگ گندم در جهان محسوب می شود که سالانه ۷ میلیون تن گندم وارد می کند. این کشور در سال جاری نیز به دلیل سیل زدگی و از بین رفتن زمین های کشاورزی تولید برنج و گندم، قصد دارد بخش عمده نیاز خود را از بازارهای جهانی خریداری نماید.

به همین منظور این شرکت با انتشار گزارشی از روند قیمتی یکی از شرکت های عرضه کننده سنگاپور که وظیفه تهیه و توزیع عمده انواع محصولات را دارد، نشان داد قیمت تمام شده گندم با احتساب هزینه های حمل و نقل و بیمه و دیگر موارد مربوط به واردات، بسیار بالاتر از قیمت فعلی این محصول در خلیج مکزیک است.

قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم وارداتی ۲۵۰۰ تومان است

بررسی اداره غله بنگلادش نشان می دهد این کشور در صورت تامین گندم مورد نیاز خود از شرکت عرضه کننده سنگاپوری، کمترین قیمت گندم در هر تن حدود ۲۹۲ دلار تمام خواهد بود که تقریبا ۲۵ درصد بالاتر از قیمت خرید گندم از کشورهای صادرکننده است.

هر چند به منظور واردات گندم، قیمت ۲ شرکت عرضه کننده دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفتند اما به نظر می رسد قیمت شرکت سنگاپوری از شرکت های دیگر برای بنگلادش اقتصادی تر باشد.

به عنوان نمونه شرکت فونیکس گلوبال قیمت تمام شده هر تن گندم دریای سرخ و اتحادیه اروپا را ۲۹۷ دلار و شرکت دیگری به نام Agrocorp قیمت تمام شده هر تن گندم روسی را معادل ۲۹۵ دلار برآورد کرده است.

تمامی قیمت های اعلامی از سوی شرکت های مذکور با جمع هزینه های حمل و نقل و بیمه محاسبه شده است.

بنابراین چنانچه نرخ دلار سامانه نیما به عنوان نرخ مرجع واردات گندم به در نظر گرفته شود، در حال حاضر هر کیلوگرم گندم در بازارهای جهانی قیمتی بیش از ۲۰۰۰ تومان دارد. همچنین چنانچه افزایش ۲۵ درصدی قیمت در مراحل واردات در نظر گرفته شود، قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم برای واردکنندگان بنگلادشی بیش از ۲۵۰۰ تومان برآورد می شود.

پیش بینی رشد قابل توجه صادرات گندم روسیه علیرغم کاهش تولید در این کشور

نکته قابل توجه تر آن است که بررسی تاجران بنگلادشی نشان می دهد، گندم های روسی عرضه شده در شرکت سنگاپوری کمترین قیمت را بین سایر گندم های عرضه شده در بازارهای جهانی دارا هستند.

به این منظور شرکت مشاوره کشاورزی Russia’s IKAR پیش بینی کرده است میزان صادرات گندم روسیه در سال جاری علیرغم کاهش تولید، به ۳۳ میلیون تن خواهد رسید که کمی بیشتر از سال گذشته نیز خواهد بود.

منابع:

رویترز  yon.ir/WdnoV

بیزینس ریکوردر  yon.ir/EcbRA

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.