۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۹۳۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت تایلند داخلی سازی در قطعات با ارزش افزوده بالا و مزیت دار را در اولویت خود برای توسعه صنعت خودرو قرار داده است. علاوه بر این توجه ویژه به شکل گیری واحدهای قطعه سازی داخلی یکی دیگر از برنامه های ویژه این کشور بوده است که به افزایش میزان داخلی سازی انواع وسایل نقلیه منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد خودروسازی به عنوان یک صنعت پیشران در تمامی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مورد توجه دولت ها است. تایلند نیز در این راستا اقداماتی انجام داده است تا صنعت خودرو خود را به جایگاه برتر در سطح آسیا برساند.

از جمله اقداماتی که دولت این کشور به منظور توسعه صنعت خودرو در دستور کار قرار داده، در نظر گرفتن الزاماتی برای ارتقاء داخلی سازی محصولات تولیدی بوده است.

اقدامات تایلند برای ارتقای داخلی سازی در صنعت خودرو

برنامه های تایلند برای ارتقاء داخلی سازی در صنعت خودرو که یک پیوند مهم بین زنجیره تأمین را تشکیل می دهد، از سال های ۱۹۶۷ آغاز شد. از جمله مهمترین اقدامات دولت تایلند برای توسعه صنعت خودرو از طریق بهبود داخلی سازی عبارتند از:

  • افزایش تعرفه واردات خودروهای کامل (سی بی یو)
  • در نظر گرفتن امتیازهای ویژه مالیاتی و تعرفه ای برای خودروسازان خارجی که در تایلند سرمایه گذاری می کنند.
  • در نظر گرفتن الزامات داخلی سازی در قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی

این اقدامات دولت تایلند سبب شد تا عمق ساخت داخل خودروها در این کشور بهبود یابد؛ بطوریکه در حال حاضر عمق ساخت داخل وسایل نقلیه تولیدی شامل موتورسیکلت ها، وانت ها، خودروهای سواری و کامیون ها به ترتیب ۹۰، ۶۰، ۵۴ و ۴۵ درصد است.

داخلی سازی قطعات مزیت دار و با ارزش افزوده بالا در اولویت تایلند

از برنامه های دولت تایلند برای توسعه صنعت خودرو این کشور داخلی سازی در قطعات با ارزش افزوده بالا و مزیت دار بوده است. به عنوان نمونه کشور تایلند از ظرفیت خوبی در تولید مواد اولیه نظیر لاستیک برخوردار است. لذا خودروسازان این کشور سعی بر این داشتند تا داخلی سازی در قطعاتی را که نیاز به مواد اولیه لاستیک دارند، به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

همچنین از دیگر اقدامات مهم دولت تایلند الزام خودروسازان به داخلی سازی قطعات مهم و با ارزش افزوده بالا خودرو بوده است. به عنوان نمونه خودروسازان ملزم شدند تا سرمایه گذاری ویژه ای در تولید موتورهای احتراق داخلی نمایند. در واقع حمایت دولت از خودروسازان ملزم به توسعه زنجیره تأمین قطعات موتور، رادیاتورها، اگزوز، سیستم های سوخت رسانی و … شده است.

ظهور تأمین کننده قطعه مطرح بوش در تایلند با سیاست های دولت

این اتفاقات سبب شد تا سرمایه گذاری در راستای بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو تایلند رشد چشمگیری یابد و تأمین کنندگان قطعات بزرگی در این کشور اقدام به تأسیس واحدهای جدید نمایند.

به عنوان نمونه تولیدکننده بزرگی به نام بوش اقدام به تأسیس کارخانه های جدید در تایلند کرد. این تأمین کننده بزرگ قطعات خودرو هم اکنون به طور کامل تقاضای بازار داخلی در بخش قطعات خودرو را برآورده می کند. این قطعه ساز مطرح هم اکنون بزرگترین تولیدکننده OEM (تجهیزات اصلی خودرو) ها و تجهیزات فرعی خودرو شناخته می شود و با تولید قطعات نامبرده ۷۰ الی ۷۵ درصد درآمد مجموعه خود را تأمین می کند.

در نمودار زیر میزان واردات و صادرات قطعات خودرو و اینکه چه مقدار از قطعات برای مصرف داخلی تولید می شود، مشخص شده است.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار قطعات خودرو از محل واردات از کشورهایی نظیر چین، ژاپن، آلمان، ایالت متحده آمریکا و اندونزی تأمین می شود. همچنین حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد قطعات تولیدی در تایلند برای خط تولید خودروسازان تایلندی استفاده می شود و حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد قطعات تولیدی به کشورهایی نظیر اندونزی، ویتنام، ژاپن، مالزی و ایالت متحده آمریکا صادر می شود.

منبع: کرانگسری yon.ir/QW6yG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.