۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۴۰۸ ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

در کشور بریتانیا اداره زیرساخت و پروژه های این کشور هرساله با تدوین تعداد محدودی پروژه اولویت دار به همراه یک سیستم نظارتی کارآمد، توانسته است مشکلات اصلی کشور را شناسایی و در جهت رفع آن ها اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا به منظور پیگیری، اجرا و نظارت بر پروژه های اولویت دار در کشور «اداره زیر ساخت و پروژه ها» را به عنوان نهاد مسئول در این زمینه قرار داده است.

این نهاد دولتی در کشور با تشخیص و تدوین پروژه های اولویت دار در حوزه های اقتصادی و صنعتی، اجرای پروژه ها را پیگیری می کند.

پروژه های اولویت دار اصلی دولت بریتانیا

پرتفولیو پروژه های اصلی دولت[۱] یک برنامه شامل پروژه های پیچیده و استراتژیک در بریتانیا است که هدف آن حل مشکلات کلان اقتصادی و همچنین پیشرفت کشور است. مسئول پیگیری اجرای این پروژه ها اداره زیر ساخت و پروژه ها است. همچنین هزینه این پروژه ها با تایید دولت و خزانه داری پرداخت می شود.

جدول زیر پروژه های اولویت دار بریتانیا که توسط دولت و کارشناسان اداره زیر ساخت و پروژه ها تدوین شده است را نشان می دهد. این نهاد وظیفه پیگیری و نظارت بر اجرای آن را بر عهده دارد. در این جدول پروژه های اصلی دولت بریتانیا در چهار دسته کلان قرار گرفته است و بر مبنای محاسبات کارشناسان اداره زیر ساخت و پروژه ها هزینه های اجرای آن برآورد شده است.

موارد مذکور، چهار شاخص مهم برای دولت بریتانیا است که می بایستی پروژه های اولویت دار در ذیل این موارد تدوین شوند. هر زیر شاخه یک سری پروژه را به خود اختصاص می دهد؛ در زیر یک مورد از برنامه های اولویت دار در زیر شاخه های کلان بالا آورده شده است:

  •  تحول در ارائه خدمات و سرویس های دولتی: برنامه تحول در سیستم خدمت رسانی دادگاه های بریتانیا و دسترسی الکترونیکی مردم به نامه ها و پیام های قضات، یکی از ۴۱ برنامه ای است که در این شاخه کلان تصویب شده است.
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT): یکی از ۲۹ برنامه این شاخه اختصاص درصدی از مالیات پرداخت شده شهروندان به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بریتانیا است.
  • زیر ساخت های اقتصادی، صنعتی و حمل و نقل کشور: احداث، بازسازی و تکمیل راه آهن کمبریج،  میلتون کینز و آکسفورد از برنامه های اولویت دار این شاخه است.
  • قدرت و توانایی های نظامی: در این بخش، افزایش قدرت نظامی بریتانیا از طریق شناسایی ظرفیت های علمی برای ساخت تجهیزات نظامی ارتش، از برنامه های اولویت دار محسوب می شود که اجرایی شدن آن توسط اداره زیر ساخت تدوین و پیگیری می شود.

سیستم نظارتی پروژه های اولویت دار در بریتانیا

سیستم نظارتی اداره زیر ساخت و پروژه ها، استفاده از روش [DCA است. در این روش اهداف، زمان بندی اجرای پروژه، بودجه ای که صرف پروژه شده، کیفیت اجرای پروژه و در نهایت زمان به اتمام رسیدن پروژه را به طور دقیق زیر نظر قرار می دهند و در پایان ارزیابی نهایی و رتبه بندی نیز صورت می گیرد.

در این سیستم نظارتی پروژه ها به صورت سه ماهه مورد بررسی قرار می گیرد و اگر پروژه ها در فرآیند اجرای آن با چالشی مواجه شده باشند، ابعاد آن شناسایی و در واقع یک مدیریت چالش همزمان نیز صورت می گیرد.

بعد از بررسی پروژه ها در فواصل سه ماهه، روند اجرا و تحویل پروژه در موعد مقرر رتبه بندی و امتیاز داده می شود. این رتبه بندی در پنج سطح (سبز تا قرمز) صورت می گیرد.

قسمت سبز رنگ نشان دهنده تعداد پروژه های اولویت دار تکمیل شده است؛ قسمت نارنجی رنگ نشان دهنده این است که به احتمال قوی پروژه در پایان سال جاری تکمیل می شود؛ و قسمت نارنجی رنگ متمایل به قرمز نشان دهنده این است که احتمال تکمیل پروژه تا پایان سال کم است و سریعا به دولت و مسئولان اجرایی گزارش داده می شود و برای رفع این مشکل اقداماتی در دستور کار قرار می گیرد؛ پروژه های خاکستری رنگ نیز در ساختار DCA وارد نشده است.

طبق گزارش سال ۲۰۱۷ اداره زیر ساخت و پروژه ها، مدیریت صحیح پروژه های اولویت دار اقتصادی به منظور اجرای درست و دقیق پروژه ها و همچنین همکاری شفاف و دلسوزانه تمام دستگاه های مربوط به پروژه، از عواملی است که در موفقیت و تکمیل پروژه در موعد مقرر بسیار حائز اهمیت است.

پینوشت:

[۱] (Government Major Projects Portfolio (GMPP

[۲] (Delivery Confidence Assessment (DCA

منبع: گزارش عملکرد (سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷) پروژه های اولویت دار بریتانیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.