۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۱۸۰ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

اداره زیرساخت و پروژه‎ها در بریتانیا به عنوان نهادی که مسئول پیگیری اقدامات اولویت دار در این کشور است، در ششمین گزارش سالانه خود، خبر از تکمیل ۶ پروژه کلان اقتصادی و صنعتی داده است. بررسی‌ها نشان می دهد در کشورهای مختلف، نهادهایی وجود دارد که ماموریت آنها، پیگیری اجرای اقدامات اولویت‌دار و کلان در ساختاری چابک و پیشرفته و قدرتمند است.

به گزارش مسیر اقتصاد مسئول پیگیری اقدامات و پروژه های اولویت دار در بریتانیا «اداره زیر ساخت و پروژه ها» است.

طبق ششمین گزارش منتشر شده از این نهاد، با پیگیری های صورت گرفته بزرگترین مرکز تحقیقات پزشکی در اروپا با به کارگیری ۱۵۰۰ محقق برای پژوهش و تحقیق در مورد بیماری های مختلف با نام فرانسیس کریک[۱] تأسیس شد.

تکمیل پروژه های اولویت دار بریتانیا در سال گذشته

اداره زیر ساخت و پروژه ها در سال ۲۰۱۷ با پیگیری «پورتفولیو پروژه اصلی دولت[۲]» توانست ۶ پروژه مهم و اولویت‌دار دولتی را با بودجه دولت و بخش خصوصی تکمیل کند:

  • برنامه ایمن سازی افراد در مقابل بیماری که موجب کاهش ۶۶ درصدی خطر ابتلا کودکان به آنفولانزا شد
  • پروژه نظامی (Airseeker) که شامل ۳ برنامه امنیتی و نظامی به منظور تقویت نیرو های هوایی و زمینی ارتش
  • تأسیس مؤسسه فرانسیس کریک به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات پزشکی در اروپا
  • احداث تونل تاید وی تیمز[۱] به منظور حفاظت از رودخانه تیمز و ایجاد ۴۰۰۰ شغل جدید
  • پروژه Hinkley Point C برای سرمایه گذاری در یک نیروگاه هسته ای
  • برنامه بهبود و توسعه خدمات الکترونیکی[۴] که موجب دسترسی ۲۲ میلیون نفر به این خدمات شد

این ۶ مورد مذکور به عنوان بخشی از مهمترین اقدامات اولویت دار بریتانیا در سال گذشته بوده که توسط اداره زیرساخت و پروژه ها پیگیری و اجرایی شده است.

۴ مرحله برای شناسایی و اجرای اقدامات اولویت دار

این نهاد به منظور تحول و توسعه بریتانیا در بخش های اقتصادی و صنعتی، برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است.

اداره زیرساخت و پروژه ها معتقد است که برای شناسایی اقدامات اولویت دار و رسیدن به تحول در کشور ۴ مرحله وجود دارد؛ مرحله اول تفکر در مورد مسائل اصلی کشور است، مرحله دوم شناسایی مشکلات عمده کشور، مرحله سوم شناسایی روش های اجرای آن و مرحله چهارم، اجرای آسان و همکاری همه نهادها در آن است.

پیگیری پروژه های اولویت دار برای بریتانیا بسیار مهم است

اولیور داون[۵] یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا می گوید گزارش های سالانه اداره زیرساخت و پروژه ها نشان دهنده این است که این پروژه های اولویت دار و پیگیری آن، چقدر به کشور کمک می کند.

اداره زیر ساخت و پروژه های اولویت دار متشکل از مجموعه ای کارشناسان حوزه های اقتصادی و مهندسی است که در کنار دولت با تجربه و سابقه ای علمی که دارند، می توانند مسائل مهم و اساسی کشور را در حوزه های مختلف احصا و با قرار دادن آنها به عنوان اقدام اولویت دار به پیگیری و حل مشکلات مذکور می پردازند.

همچنین رابرت جنریک[۶] یکی از مسئولان خزانه داری این کشور بیان کرده است که پیگیری و اجرای پروژه های اولویت دار، نیاز واقعی مردم است و باعث تأثیرات مثبت و بلندمدت برای کشور می شود.

ماموریت پیگیری اقدامات اولویت دار در کشورها

بررسی‌ها نشان می دهد در کشورهای مختلف، نهادهایی وجود دارد که ماموریت آنها، پیگیری اجرای اقدامات اولویت‌دار و کلان در ساختاری چابک و پیشرفته و قدرتمند است.

در ایران نیز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ماموریت این مهم را بر عهده دارد؛ نهادی که برای رسیدن به نقطه اثر و نقش آفرینی ویژه در این زمینه، نیازمند اصلاحات نهادی است.

«دبیرخانه ناکارآمد» عامل اصلی تضعیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

پینوشت:

[۱] Francis Crick Institute

[۲] (Government Major Projects Portfolio (GMPP

[۳] Thames Tideway

[۴] Hosting Services Refresh programme

[۵] Oliver Dowden

[۶] Robert Jenrick

برگرفته از: اداره زیر ساخت و پروژه ها (۱) و (۲)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.