۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۴۸۶ ۰۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

بررسی ها نشان می‌دهد برخلاف صحبت های اخیر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم نبوده بلکه الگویی دائمی است و محوریت آن نه فقط مقابله با تکانه های خارجی، بلکه در درجه اول رفع چالش های داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد آخرین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دوشنبه هفته گذشته ۲۹ مردادماه به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس این ستاد برگزار شد.

در این جلسه اسحاق جهانگیری مهمترین هدف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی عنوان کرد و گفت: کاهش بهای نفت در سال ۹۴ تکانه ای بر اقتصاد کشور بود که توانستیم با بهره گیری از ظرفیت اقتصاد مقاومتی آن را مدیریت کنیم و در حال حاضر نیز که با تحریم های یکجانبه آمریکا مواجه هستیم، باید به نحوی عمل کنیم که در پرتو سیاست های اقتصاد مقاومتی با افزایش تاب آوری اقتصاد کشور بتوانیم با تحریم ها مقابله کنیم.

از صحبت های جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این برداشت می شود که ایشان اقتصاد مقاومتی را الگویی موقت می داند که صرفا برای مقابله با تحریم ها است. مطلب دیگری که از صحبت های جهانگیری قابل برداشت است، این است که دلیل اصلی مشکلات کشور تکانه های خارجی است و عوامل داخلی نقش کمرنگی دارند.

اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم ها نیست

این در حالی است که رهبر انقلاب سیاست های اقتصاد مقاومتی را مختص زمان تحریم نمی دانند و در پاسخ به این شبهه پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ فرموده اند:

«خب، سؤال این است که آیا مطرح کردن اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، به معنای این است که ما یک حرکت مقطعی می‌خواهیم انجام بدهیم؟ چون حالا کشور دچار تحریم و دچار فشار و دچار جنگ اقتصادی است، همچنان که مثلاً هیئت‌های فکر و عمل برای مقابله‌ی با جنگ اقتصادی تشکیل می‌شود، این سیاست‌ها را برای این ابلاغ کرده‌ایم؟ جواب این است که نه، به‌هیچ‌وجه این‌جوری نیست؛ این سیاستها سیاستهای بلندمدت است؛ برای امروز هم مفید است، برای دورانی که هیچ تحریمی هم ما نداشته باشیم مفید است؛ یعنی سیاست‌های بلندمدتی است که بنای اقتصاد کشور بر اینها گذاشته میشود؛ تدبیر مقطعی نیست، این یک تدبیر بلندمدت است، یک سیاست راهبردی است.»

رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی رفع موانع داخلی است

از طرف دیگر بررسی ۲۴ ماده سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز نشان می دهد که تنها مواد ۱۲، ۱۳ و ۲۲ صرفا مربوط به مقابله با تکانه های خارجی است و سایر بندها، نگاه به داخل و رفع موانع و چالش های داخلی جهت مقاوم سازی اقتصاد دارد.

بنابراین این رویکرد که مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی مقابله با تکانه های داخلی است، درست نبوده و این الگو بیشترین نگاهش به داخل و درون کشور است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.