۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۷۱۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

«اداره زیر ساخت و پروژه ها» یک نهاد به منظور پیگیری اقدامات اولویت دار در بریتانیا است که در سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این نهاد با تدوین پروژه های اولویت دار کشور، ضمن تضمین اختصاص یافتن بودجه مورد نیاز، فرآیند اجرای آنها را پیگیری می کند. صرفه جویی ۱۵ میلیارد پوندی در بخش صنعت یکی از دستاوردهای سال گذشته این نهاد بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشورهای مختلف نهادهایی وجود دارد که مسئول پیگیری اقدامات اولویت دار در کشور هستند. این نهادها قدرتی فراتر از وزارتخانه ها دارند و می توانند برای اقدامات اولویت دار کشور بودجه ای را تصویب کنند و همچنین بر اجرای این برنامه ها و پروژها نظارت داشته باشند و پیشرفت آن ها را پیگیری کنند.

اداره زیر ساخت و پروژه ها[۱] (IPA) یک نهاد دولتی در بریتانیا است که مسئولیت پیگیری و اجرای پروژه های بزرگ این کشور را بر عهده دارد. تیم اصلی این نهاد شامل کارشناسان اقتصادی و مهندسان است. این نهاد عمدتا در حوزه های ساخت راه آهن، بیمارستان، مسکن، حوزه دفاعی و فناوری اطلاعات فعالیت می کند.

ادغام دو مرکز زیر ساخت بریتانیا و اداره پروژه های بزرگ

در سال ۲۰۱۰ مرکز زیرساخت بریتانیا [IUK)) با هدف اجرای پروژه های زیر ساخت دولتی شد. همچنین اداره پروژه های بزرگ [MPA)) در سال ۲۰۱۱ با هدف نظارت و پیگیری بر اجرای پروژه ها تأسیس شد.

اما در سال ۲۰۱۶ این دو نهاد با یکدیگر ادغام شدند و اداره زیر ساخت و پروژه ها با ریاست تونی مگز[۴] فعالیت خود را آغاز کرد.

پیگیری اجرای پروژه های بزرگ مهم ترین وظیفه IPA

وظیفه اصلی IPA پیگیری تأمین مالی و اجرای پروژه های بزرگ و با ریسک بالا و همچنین نظارت بر فرآیند اجرای پروژه ها است. این نهاد به منظور پیگیری بهتر امور، گزارشهایی از فعالیت های صورت گرفته و میزان پیشرفت کار را در فواصل معین، به کابینه دولت و وزارت امور خارجه ارائه می دهد.

موارد زیر از جمله اهدافی هستند که اداره زیرساخت و پروژه ها دنبال می کند:

  • تنظیم و تدوین برنامه های اولویت دار بریتانیا و استفاده از تخصص افراد به کار گرفته شده در این نهاد برای اجرایی شدن و پیگیری پروژه ها
  • ایجاد اعتماد و شفافیت در فضای بازار با ارائه گزارش های مستمر
  • تعیین مسیر حمایت از پروژه های دولتی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی
  • هدایت مسیر اجرای پروژه ها و افزایش توان مدیران
  • رصد و اندازه گیری میزان پیشرفت پروژه ها

نقش آفرینی در تضمین تامین مالی پروژه ها

اداره زیر ساخت و پروژه ها در طول اجرای این برنامه ها با دولت در ارتباط است و تاکنون این نهاد اجرایی شدن ۲۰۰ مورد از بزرگترین پروژه های دولتی با سرمایه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد پوند را تضمین کرده است.

همچنین این نهاد خدمات مشاوره ای به دولت می دهد و اگر مشکلی در اجرای پروژه ایجاد شود حق مداخله در روند اجرایی امور را نیز دارد.

۱۵ میلیارد پوند صرفه جویی در بخش انرژی

یکی از دستاوردهای IPA در سال گذشته اجرایی شدن سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت انرژی کشور با مشارکت ۶۰ درصدی بخش خصوصی و ۴۰ درصدی بخش دولتی بوده است. در دسامبر سال ۲۰۱۷ گزارشی از عملکرد این نهاد با هدف بررسی دستیابی به اهداف منتشر شد که نشان می دهد یک صرفه جویی ۱۵ میلیارد پوندی در بخش صنعت با استفاده از افزایش نوآوری صورت گرفته است.

مت هانکوک[۵] یکی از مسئولین دفتر کابینه بریتانیا می گوید: این کشور در حال حاضر نیازمند چنین نهادی است تا بتواند با اقتدار مالی و توانایی اجرایی خود موجب تحولات اقتصادی شود.

پینوشت:

[۱] (Infrastructure and Projects Authority (IPA

[۲] (Infrastructure UK (IUK

[۳] (Major Projects Authority (MPA

[۴] Tony Meggs

[۵] Matt Hancock

برگرفته از: سایت دولت بریتانیا و پایگاه designingbuildings



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.