۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۴۵۸ ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ دسته: کشاورزی
۰

ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به عدم افزایش قیمت گندم در سال جاری و کاستی در پرداخت مطالبات گندم کاران، گفت: اگر قیمت جهانی گندم را در دلار ۴۲۰۰ تومانی ضرب کرده و هزینه های بیمه، کشتیرانی، تخلیه، حمل ونقل داخلی، سود بازرگانی و… را به آن اضافه کنیم، قیمت هر کیلو گندم بیشتر از ۱۳۰۰ تومان که نرخ خرید تضمیی است، می‌شود.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد نحوه خرید تضمینی گندم در سال جاری توضیحاتی ارائه داد.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در مورد نرخ خرید تضمینی گندم گفت: متاسفانه قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی به درستی اجرا نمی شود.

ایمانی اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی باید در مورد اجرای این قانون به صورت قاطع نظر خود را اعلام و در صورت ضعف قانون آن را اصلاح کند تا دولت نیز در اجرای آن کاستی به خرج ندهد.

عدم تغییر قیمت گندم در سال جاری به زیان کشاورزان

این کارشناس کشاورزی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز گفت: قیمت ۱۳۰۰ تومان بر اساس هزینه های سال گذشته محاسبه و اعلام شده است.

ایمانی تصریح کرد: حتی در دو سال جاری نرخ تورم ۱۰ درصد بود و هزینه های تولید گندم نیز افزایش پیدا کرد، اما قیمت این محصول همان ۱۳۰۰ تومان تعیین شد که این موضوع باعث زیان کشاورزان می شود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران بیان داشت: در سال های جاری که بیشترین فشارهای اقتصادی به کشور وارد شده است، گندم کاران با کاهش حمایت های دولت همچنان درصدد تامین امنیت غذایی بودند.

وی ادامه داد: به منظور افزایش انگیزه در کشاورزان و ثبات در تولید این محصول باید دولتمردان تدبیر ویژه ای برای آن انجام دهند.

قیمت گندم جهانی با دلار ۴۲۰۰ تومانی هم چندبرابر قیمت گندم داخلی است

ایمانی در مورد قیمت گندم جهانی نیز گفت: با بررسی قیمت گندم در بورس شیکاگو قیمت این محصول برای هرتن حدود ۲۴۲ دلار تعیین شده است.

وی اظهار داشت: اگر این قیمت را فقط در دلار ۴۲۰۰ تومانی ضرب کرده و هزینه های بیمه، کشتیرانی، تخلیه، حمل ونقل داخلی، سود بازرگانی و… را به آن اضافه کنیم، قیمت هر کیلو گندم بیشتر از ۱۳۰۰ تومان می شود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران تصریح کرد: این در حالی است که اگر نرخ دلار را اگر ۷ الی ۸ هزار تومان نیز در نظر بگیریم، قیمت هر کیلو گندم تقریبا ۲ برابر نرخ خرید تضمینی خواهد شد.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: قابل توجه است که سال های آینده و در شرایط تحریم تهیه این نوع گندم نیز هزینه های به مراتب بیشتری را به دولت تحمیل خواهد کرد.

علیقلی ایمانی تاکید کرد: پس عاقلانه این است که با کمترین حمایت از بخش کشاورزی علی الخصوص کلزا و گندم در کشور از ایجاد وابستگی در بخش غذایی و تحمیل هزینه های کلان به کشور جلوگیری شود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران گفت: تولید گندم و کلزا در کشور از کشت دیم صورت می گیرد و از منابع آبی کمتری نیز برای تولید آن استفاده می شود.

بالا بودن کیفیت گندم های داخلی در مقایسه با نمونه های وارداتی

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: گندم های تولیدی در کشور قابل رقابت با گندم های تولیدی اروپایی است و پروتئین موجود در آن در بیشتر گندم های تولیدی کشور بالای ۱۲.۵ درصد است.

ایمانی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در داخل کشور با زیرسئوال بردن کیفیت گندم های داخلی این محصول را مناسب طبخ در نانوایی ندانسته بودند.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: در سال های پیش از خودکفایی در گندم یکی از ایرادات نانوایان نامناسب بودن کیفیت گندم های خارجی بود، حال در شرایط خودکفایی تولید گندم عده ای برای بدست آوردن امتیاز وارداتی به دنبال زیرسئوال بردن کیفیت گندم های داخلی هستند.

اشتیاق کشورهای اروپایی به خرید گندم‌ با کیفیت ایرانی

دولت با حمایت خود مانع از قاچاق و فروش گندم به دامداران شود

وی با اشاره به وضعیت بد خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: متاسفانه اگر دولت اهتمامی به قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان نداشته باشد، کشاورزان یا گندم های خود را به دامداران خواهند فروخت یا با افزایش قاچاق در این زمینه مواجه خواهیم شد.

این کارشناس کشاورزی افزود: به عنوان مثال بازرگانی افغانی و عراقی با سوءاستفاده از شرایط ارزی پیش آمده به راحتی در مرزهای شرقی کشور گندم های کشاورزان را ۵۰ تومان بیشتر از نرخ دولتی خریداری و با تبدیل کردن آن به آرد این محصول را به کشور خود قاچاق می کنند.

وی از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و سایر مسئولین بخش کشاورزی درخواست کرد تا با توجه به زحمات بسیار زیاد کشاورزان برای تولید محصولات غذایی از آنان حمایت های بیشتری به عمل آورند تا امنیت غذایی کشور تامین شود.

https://masireqtesad.ir/35271/%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%86/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.