۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۲۸۴ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ دسته: آبخیزداری، کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۰

مسئولین ایالت نیومکزیکو در آمریکا قصد دارند با اجرای یک طرح، عملیات آبخیزداری را با مشارکت مردم محلی توسعه دهند. مدیریت یکپارچه عملیات آبخیزداری با مشارکت مردم، افزایش تولید آب برای مصارف شرب و کشاورزی و توسعه اقتصادی روستاها را به دنبال داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیومکزیکو یکی از ایالت های جنوب غربی آمریکا است که از نظر مساحت پنجمین ایالت بزرگ این کشور محسوب می شود. جمعیت این ایالت دو میلیون و صد هزار نفر است و بیشتر مردم آن در امتداد رودخانه ریو گرانده زندگی می‌کنند.

نقش آبخیزداری در حفظ و تامین منابع آبی در نیومکزیکو

حوضه های آبخیز نیومکزیکو جزو منابع حیاتی برای مردم این ایالت محسوب می شود؛ چراکه عمده آب مصرفی شرب و کشاورزی خود را از آن تامین می کنند. همچنین آن ها نقش بی بدیلی در تنوع گونه های جانوری و گیاهی ایفا کرده و سبب رشد و توسعه اقتصادی منطقه شده است.

در همین رابطه سناتور مارتین هاینریش، عضو کمیته انرژی و منابع طبیعی مجلس سنای ایالات متحده، اعلام کرد که از چندین طرح آبخیزداری جهت محافظت و بهبود وضعیت جنگل ها و دیگر حوضه هاتی آبخیز در اطراف ایالت نیومکزیکو حمایت همه جانبه خواهد کرد.

وی گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا از این طریق بتوانیم برای بهبود و تامین منابع آبی و حفظ جنگل های ملی قانون پایداری آب های سطحی را به طور کامل به اجرا در بیاوریم.

جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها در نیومکزیکو با اجرای عملیات آبخیزداری

هاینریش افزود: چون این اقدامات سبب می شود در حوضه های آبخیز و جنگل های ملی ما دیگر آتش سوزی رخ ندهد تا از این طریق مجبور نشویم هر ساله بهای خسارات وارد شده به منابع طبیعی را بپردازیم. همچنین به دنبال این هستیم تا برای حفظ منابع آبی با مشارکت مردم محلی و تشویق و حمایت از آنان جنگل ها را احیا و بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در آنان ترغیب کنیم.

وی در خصوص دیگر مزایای اجرای طرح های آبخیزداری در این ایالت گفت: علاوه بر تامین منابع آبی برای مصارف شرب و کشاورزی این حوضه های آبخیز زیستگاه حیات وحش خصوصا گوزن بوده و بسیاری از طرح ها و مزارع تولید و پرورش آبزیان در اطراف آن واقع شده است.

وی افزود: به همین خاطر در تلاشیم تا با احیای جنگل ها بتوانیم پوشش گیاهی و علف ها موجود در آن را برای ادامه نسل های بعدی این موجودات فراهم کنیم.

جزئیات اجرای طرح احیای جنگل ها در نیومکزیکو به شرح زیر است:

۱- حفاظت و تامین منابع آبی:

برای اجرای این برنامه ابتدا واحدهای تامین منابع آبی با مشارکت میان مسئولین شهرها، شرکت ها، آبزی پروران، کشاورزان، بخش خصوصی در بخش جنگل و مردم محلی جهت تامین منابع آبی کشاورزان و مردم پایین دست این حوضه های آبخیز ایجاد شد، این طرح مشابه نمونه های موفقیت آمیز طرح هایی از جمله تامین آب سانتافه و تامین آب ریوگراند می باشد. انتظار می رود علاوه بر اجرای اهداف فوق، اشتغالزایی فراوانی برای مردم محلی اطراف این حوضه های آبخیز فراهم آورد.

۲- تعیین شرایط اجرای عملیات آبخیزداری:

سیستم wcf جهت ارزیابی سلامت حوضه های آبخیز، احیای جنگل های ملی، بازسازی و احیای حوضه های آبخیز و نظارت بر اجرای طرح های آبخیزداری راه اندازی شد. این سیستم نیاز مبرمی به همکاری مسئولین، بخش خصوصی و مردم محلی دارد.

۳- توسعه احیای جنگل ها:

ترمیم و توسعه احیای جنگل ها برای رشد و توسعه اقتصادی جوامع محلی مورد تاکید قرار گرفته شده است.

۴- حفاظت قانونی از حیات وحش منطقه خصوصا گوزن ها:

این برنامه نیز با هدف حفظ گونه های جانوری خصوصا رشد زاد و ولد گوزن ها در حوضه های آبخیز مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع: krwg.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.