۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۷۷۴ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا بعد از لغو برجام مهلت ۱۸۰ روزه ای برای قطع دسترسی ایران به سیستم سوئیفت در نظر گرفته است. در حال حاضر اهمیت سوئیفت به قدری است که بسیاری از کشورها به سمت طراحی یک نظام جایگزین برای آن حرکت کرده اند. مقامات آمریکایی نیز در سخنان خود به این اهمیت اشاره کرده اند. با توجه به مهلت اندک بانک مرکزی، ضروری است در این زمینه اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی بیان کرده است: ما به بانک مرکزی ایران اعلام کرده ایم که لازم است تا آن ها کار بر روی ارزهای دیجیتال را شروع کنند و نرم افزارهای مورد نیاز آن را تهیه کنند. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم اولین کشوری خواهیم بود که برای مبادله کالا از ارز دیجیتالی استفاده خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که در دو سال گذشته سؤال مهمی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتالی مطرح شده و استفاده از این ارزها یکی از روش هایی است که می توانیم با آن دلار را دور بزنیم و همچنین به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت از آن استفاده کنیم.

سوئیفت یک تعاونی مالی بین المللی است که بانک ها و مؤسسات مالی را قادر می سازد تا به شکل الکترونیکی نقل و انتقال وجه بین کشوری با مبالغ بالا را انجام دهند.

روند فزاینده حرکت کشورها به سمت طراحی جایگزین سوئیفت

بحث طراحی سیستم های جایگزین سوئیفت توسط کشورها و مؤسسات مالی به طور فزاینده در حال افزایش است. به عنوان نمونه بانک مرکزی روسیه قصد دارد یک سیستم جایگزین سوئیفت را بوسیله فناوری بلاک چین طراحی کند. طبق گفته مقامات بانک مرکزی روسیه احتمالا بستر این سیستم در قالب اتریوم (یک نوع ارز دیجیتالی) خواهد بود.

همچنین در اکتبر سال ۲۱۰۷ بانک مرکزی چین اعلام کرده است که چین و روسیه یک سیستم «پرداخت در مقابل پرداخت (PVP)» جهت تسویه معاملات بین یوآن چین با روبل روسیه راه اندازی کرده و گفته شده که هدف از این اقدام کاهش ریسک و بهبود کارایی سیستم ارز خارجی است.

دو کشور مذکور که جهت استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت با یکدیگر پیمان پولی دوجانبه منعقد نموده اند، برای انجام مبادلات میان خود با استفاده از روبل و یوآن اقدام به راه اندازی یک سیستم پیام رسان مالی دوجانبه جایگزین سوئیفت با استفاده از تکنولوژی بلاک چین کرده اند.

اجرای پیمان پولی دوجانبه میان چین و روسیه با استفاده از بلاک‌ چین

امکان استفاده از پول های ملی در قالب سیستم جایگزین سوئیفت

این سیستم سازوکار جدیدی است که می تواند رقیبی جدی برای انحصار طولانی مدت سوئیفت به عنوان سیستم پرداخت بین بانکی تحت نظارت آمریکا باشد و امکان پرداخت همزمان با دو پول ملی مختلف را فراهم نماید؛ در این سیستم پرداخت نقدی توسط یک ارز و به طور همزمان با ارز دیگر دریافت می شود.

بانک مرکزی چین اعلام کرده است که سیستم های مشابه PVP قابلیت این را دارند که برای انجام مبادلات یوآن با ارزهای دیگر در خلال پروژه جاده ابریشم نیز مورد استفاده قرار گیرند.

قطع دسترسی ایران به سوئیفت بعد از اتمام مهلت ۱۸۰ روزه

سوئیفت در حال حاضر به ابزاری برای آمریکا جهت تحریم مالی کشورها تبدیل شده است؛ به گونه ای که سابقا در سال ۱۳۹۰ دسترسی بانک های ایران به سوئیفت قطع شد. در حال حاضر نیز بعد از لغو برجام توسط آمریکا مقرر شده است دوباره دسترسی ایران به این سیستم پیام رسان مالی طی دوره ۱۸۰ روزه قطع گردد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر پیشرفت فناوری های مالی امکان طراحی پیام رسان مالی و سیستم پرداخت جدای از سیستم پرداخت تحت اختیار آمریکا وجود دارد و اقدامات کشورها در چندین سال اخیر شاهدی برای این مدعا است.

لزوم جدیت بانک مرکزی در راه اندازی جایگزین سوئیفت

اهمیت طراحی سیستم جایگزین سوئیفت به اندازه ای است که آدام شف، عضو مجلس نمایندگان آمریکا بعد از لغو برجام توسط دونالد ترامپ گفته است که اگر آمریکا این سیاست را پیش ببرد، اعمال دوباره تحریم ها سرعت ایجاد خدمات پیام رسانی مالی جایگزین را افزایش خواهد داد که این اتفاق توانایی آمریکا در اعمال تحریم ها برای مقابله با ایران را تضعیف خواهد کرد.

بی اثر شدن تحریم‌های آمریکا با عدم استفاده ایران از سوئیفت

بنابراین در شرایط کنونی و با توجه به مهلت کمتر از ۱۸۰ روز مانده به قطع دسترسی بانک های ایران به سیستم سوئیفت، بانک مرکزی باید اقدامات و همکاری های لازم جهت راه اندازی پیام رسان مالی موازی با سوئیفت را به طور جدی پیگیری نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.