۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۶۲۶ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آدام شف، عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، به سرعت گرفتن توسعه پیام رسان های مالی جایگزین سوئیفت در جهان منجر می شود و در صورتی که ایران از این پیام رسان ها به جای سوئیفت استفاده نماید، اثرگذاری تحریم های مالی آمریکا نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور آمریکا برای اعمال تحریم های ثانویه خود علیه ایران، نیاز به همکاری دیگر کشورها مخصوصا کشورهای اروپایی دارد. آمریکا باید موافقت این کشورها و همچنین تعاونی سوئیفت جهت قطع دسترسی بانک های ایرانی به این پیام رسان مالی بین المللی را اخذ کند.

آمریکا در تلاش برای ایجاد انزوای اقتصادی علیه ایران

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه(۸ می) گفته است که آمریکا در حال تلاش برای ایجاد یک فضای انزوای اقتصادی علیه ایران است تا بتواند شرایط را برای مذاکره دوباره با این کشور مهیا کند.

این مقام مسئول گفته است که در دور قبلی تحریم ها علیه ایران، آمریکا توانست با ایجاد اجماع جهانی و اعمال تحریم های ثانویه با مشارکت سایر کشورها، تا حدودی انزوای اقتصادی ایران را رقم بزند. در حال حاضر نیز آمریکا بار دیگر به همین هدف می اندیشد.

ترامپ روز سه شنبه همزمان با لغو برجام گفته است که آمریکا و متحدانش باید در همکاری با یکدیگر یک راه حل واقعی، جامع و پایدار برای مقابله با تهدیدات هسته ای و همچنین برنامه های موشکی و اقدامات ایران در منطقه تدارک ببینند.

طراحی جایگزین سوئیفت توسط ایران عامل بی اثر شدن تحریم ها

برخی از کارشناسان عرصه بین الملل و همچنین برخی از مسئولین آرمیکایی ابراز نگرانی کرده اند که اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران باعث جدایی و برهم خوردن اتحاد اروپا با آمریکا خواهد شد و اثرگذاری تحریم ها را کاهش خواهد داد؛ چراکه اتحادیه اروپا و شرکت های اروپایی از اعمال دوباره تحریم ها رضایتی ندارند.

آدام شف، عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه گفته است که اگر آمریکا این سیاست را پیش ببرد و عمل به تحریم های ثانویه را به متحدان اروپایی خود تحمیل کند، باعث جدایی میان ما و آن ها خواهد شد.

به گفته شف در اصل آنچه که تحریم های ثانویه را مؤثر ساخته است، هماهنگی جهان با آمریکا در عمل به تحریم ها بوده است؛ اما این اتفاق دیگر نخواهد افتاد.

شف در ادامه گفته است که اعمال دوباره تحریم ها سرعت ایجاد خدمات پیام رسانی مالی جایگزین را افزایش خواهد داد که این اتفاق توانایی آمریکا در اعمال تحریم ها برای مقابله با ایران را تضعیف خواهد کرد.

افزایش امنیت مالی ایران با راه اندازی جایگزین سوئیفت

این اظهارات نشان دهنده اهمیت سیستم پیام رسان مالی سوئیفت در اعمال و اثربخشی تحریم های آمریکا است. چراکه سابقا نیز در سال ۱۳۹۰ آمریکا با قطع دسترسی بانک های ایرانی به این پیام رسان، نقل و انتقالات پیام های مالی ایران با بانک های سایر کشورها را مختل نمود.

در حال حاضر پیشرفت های فناوری اطلاعات تأثیر شگرفی بر خدمات مالی داشته است. یکی از این فناوری ها، بلاک چین یا فناوری دفتر کل توزیع ­شده است. در این فناوری برخلاف پیام رسان سوئیفت، یک نهاد مرکزی سازمان­ دهنده(آمریکا یا اروپا) وجود ندارد؛ بلکه کلیه اعضا، به‌صورت دو به ‌دو با یکدیگر به تبادل اطلاعات می­ پردازند.

کشورهایی از قبیل چین و روسیه در حال حاضر پیام رسانی مبادلات مالی خود را بر بستر پیام رسان مالی طراحی شده بر مبنای بلاک چین انجام می دهند.

ضروریست بانک مرکزی ایران نیز جهت افزایش اطمینان و امنیت سیستم مالی کشور و جلوگیری از رصد اطلاعات و مسیر تراکنش های مالی بین المللی کشور توسط آمریکا، راه اندازی پیام رسان مالی موازی با سوئیفت با طرفین تجاری خود را به طور جدی پیگیری نماید.

برگرفته از: ویکلی استاندارد