۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۱۲۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

براساس اظهارات مسئولان بانک مرکزی مصر، تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های این کشور در مبادلات خارجی از سامانه پیام‌رسان بین بانکی روسی استفاده می‌کنند. بانک‌های مصری مایل به مشارکت در سیستم مالی روسیه هستند، چون باور دارند که این سیستم می‌تواند در برابر تأثیرات سقوط دلار یا نوسانات احتمالی بازار از آنها محافظت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته یکی از مقامات بانک مرکزی مصر، این بانک در ماه سپتامبر روبل روسیه را به فهرست ارزهای مورد استفاده بانک‌های مصری در راستای توسعه گردشگری روس‌ها در این کشور افزوده است. همچنین در ماه آوریل، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده بر مسکو، ۵۲ موسسه پولی از ۱۲ کشور در سیستم پرداخت‌های مالی روسیه به عنوان جایگزین سوئیفت فعال شده‌اند که شامل بانک‌های مصری نیز می‌شود.

دلیل تمایل بانک‌های مصری به سامانه پیام‌رسان روسی

در سال ۲۰۱۴ و آغاز دور نخست تحریم‌های غرب به دلیل الحاق کریمه، روسیه سیستم بین‌ بانکی داخلی خود را به نام « SPFS» راه‌اندازی کرد تا به عنوان جایگزین سوئیفت عمل کند. یک منبع دولتی مصر در اینباره گفت: تداوم جنگ روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر سیستم جهانی، به ویژه سیستم مالی، همراه با تحریم‌های اقتصادی و حذف مهمترین بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت، مسکو را بر آن داشت تا به دنبال مکانیزم جایگزین برای پرداخت‌های نقدی باشند.

وی افزود: برخی از شرکت‌های خصوصی و دولتی مصری از ترس مواجه شدن با تحریم‌های بین المللی آمریکا، بصورت پنهانی با سیستم مالی جایگزین روسیه معامله می‌کنند. البته پیشتر مقامات و دیپلمات‌های مصر و روسیه در مورد مکانیسم جدید هماهنگ شده بودند اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و غرب، این تلاش‌های هماهنگ علنی نشد و محدود به سطح نهادها و شرکت‌های داخلی شد. همچنین روسیه به دنبال گسترش سیستم جایگزین سوئیف در سایر کشورها مانند چین، ترکیه، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است.

همچنین عبدالخالق فاروق، اقتصاددان و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی و استراتژیک نیل، گفت: بانک‌های مصری مایل به مشارکت در سیستم پیام‌رسان بین بانکی روسیه هستند، چون باور دارند که می‌تواند در برابر تأثیرات سقوط دلار یا نوسانات احتمالی بازار در آینده نزدیک‌ از آنها محافظت کند. زمانیکه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد، با توجه به قیمت بالای دلار در برابر پوند مصر، بحران اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند.

فاروق خاطرنشان کرد که تلاش مصر برای پیوستن به سیستم جایگزین برای تراکنش‌های مالی نشان دهنده حمایت این کشور از روسیه و ارتباط آن با مسکو در بخش‌های مختلف است. با این وجود، ورود همه‌جانبه و رسمی کردن سیستم جایگزین روسیه در کشور هنوز دور از ذهن است. البته، حذف روسیه از کل سیستم سوئیفت به دلار آمریکا نیز آسیب می‌رساند، چون ذخایر روسیه در بانک‌های مرکزی اکثر کشورها به دلار آمریکا است. در نتیجه، این امر منجر به تزلزل سیستم جهانی و تمایل کشورها به تغییر سیستم‌های مالی یا استفاده از ذخایر دیگر مانند طلا می‌شود.

منبع: المانیتور

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.