۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۸۵۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اعضای گروه بریکس محدودیت‌های تحریمی آمریکا علیه معاملات بین‌المللی را تهدیدی برای خود می‌دانند و در دهه اخیر تلاش‌های فراوانی برای کاهش استفاده از دلار و سیستم سوئیفت در معاملات میان خود کرده‌اند. هدف این کشورها استفاده از ارزهای ملی به جای دلار، در تسویه پرداخت‌های متقابل است و در این راستا قصد دارند یک «سیستم پرداخت واحد» مخصوصی ایجاد نماید که وابستگی به سیستم سوئیفت نداشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد در آخرین اجلاس گروه بریکس کشورهای عضو از ایده راه اندازی یک سیستم پرداخت واحد به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت حمایت کرده اند. اعضا با راه اندازی این سیستم پرداخت به دنبال تکمیل کردن گام های لازم برای انجام پرداخت با ارزهای ملی هستند.

ایجاد سیستم پرداخت واحد راهکار گروه بریکس برای دوری از دلار

وزن کشورهای عضو بریکس در تجارت جهانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در ۱۵ سال اخیر حجم معاملات میان اعضا ۱۵ برابر شده است. در همین حین سهم دلار آمریکا در پرداخت های این کشورها روند کاهشی به خود گرفته است.

تحت این شرایط است که کشورهای عضو بریکس به دنبال معرفی سیستم پرداخت واحد خود هستند که بتواند با سازوکار پرداختی ارزهای ملی سازگار باشد. روال کنونی انجام پرداخت های تجاری از طریق سوئیفت بسیار جای نگرانی دارد، زیرا این سیستم پیام‌رسان مالی توسط آمریکا کنترل می شود و می تواند به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

نگرانی چین از وابستگی به زیرساخت‌های مالی آمریکا

به عنوان مثال آمریکا قبلاً ایران را از سیستم سوئیفت اخراج کرده است که این امر باعث کاهش تولید ناخالص داخلی و صادرات و افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی این کشور شده است. آمریکا اکنون به طور دوره ای در حال تهدید روسیه برای اخراج از سوئیفت است.

چین با کشورهای عضو بریکس به دنبال انجام تسویه پرداخت ها از طریق ارزهای ملی بود. چین در ابتدا برای دلارزدایی و حرکت به سمت سیستم های پرداخت جایگزین عجله نکرد. اما درگیری تجاری با آمریکا به این کشور نشان داد تکیه بر زیرساخت های مالی آمریکا اقدام بسیار خطرناکی است.

ترس از تحریم‌ها عامل حرکت به سمت ایجاد سیستم پرداخت واحد گروه بریکس

ابتکاراتی مانند تسویه پرداخت ها با پول ملی می تواند به تسهیل تجارت منجر شود. این موضوع به طور جدی مورد بحث قرار گرفت اما چینی ها در شرایط دشواری نبودند که از ارزهای ملی استفاده کنند. زیرا تسویه پرداخت ها با ارزهای ملی برای شرایط و محدودیت های تحریمی است.

اما به محض اینکه چینی ها احساس کردند تحریم ها و محدودیت های آن می تواند تأثیرگذار باشد و مانع معاملات مالی بین المللی آن ها شود، علاقه زیادی به استفاده از سازوکار پرداخت با ارزهای ملی نشان دادند. در همین حین سیستم پرداخت با ارز ملی چین تحت عنوان CIPS در سال ۲۰۱۵ ظاهر شد.

این سیستم امکان پرداخت با یوآن چین در معاملات فرامرزی را فراهم می کند. روسیه نیز راه حل مشابه خود را تحت عنوان پیام رسان مالی SPFS ایجاد کرده است. اخیراً نیز گزارش شده است هند نیز به دنبال سیستم پرداخت واحد مشابه سیستم های مذکور است.

تمایل اعضای بریکس به تکیه بر ظرفیت بانک‌های مرکزی در پرداخت‌ها

از آنجایی که کشورهای عضو گروه بریکس از قبل دارای سیستم های پرداخت واحد مختص خود بوده اند، در اجلاس اخیر پیشنهاد شده است تلاش ها برای ایجاد یک سازوکار واحد و جایگزین برای تسویه پرداخت های متقابل ایجاد شود.

تحت این ایده، کشورهای عضو در نظر دارند پرداخت های میان خود را با استفاده حداکثری از ظرفیت بانک های مرکزی یکدیگر و همکاری بانک های تجاری خود انجام دهند. در این شیوه کشورها نزد بانک های مرکزی خود برای یکدیگر افتتاح حساب می کنند. البته اقدامات در سطوح بالا کفایت نمی کند و در سطح شرکت ها و بانک ها نیز باید سازوکارها و همکاری های لازم برای عملیاتی شده این ایده انجام شود.

در حال حاضر نیز جستجوها برای شکل دهی به چارچوب های ضروری جهت استفاده از یک سیستم تسویه ای، از طرف تمام اعضای بریکس در حال انجام است. از نگاه روسیه یکی از اولین اقدامات می تواند ایجاد سیستم جایگزین سوئیفت برای انتقال پیام های مالی در معاملات باشد.

چنین سیستمی قبلاً در معاملات روسیه با برخی طرفین مورد استفاده قرار گرفته و اکنون در حال پیگیری به منظور عملیاتی شده برای تمامی اعضای بریکس است.

منبع: اسپوتنیک plink.ir/KRj7G

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.