۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۶۶۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: توحید ورستان
۰

بر اساس گزارش تارنمای آمریکایی «فوربس» ایران به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری خود با کشورهای آسیایی و استفاده از نظام جایگزین سوئیفت در مبادلات اتحادیه پایاپای آسیایی است. رابطه ایران و روسیه نمونه موفقی در همکاری‌های پولی و بانکی بوده است، به طوری که اکنون ۸۰ درصد تجارت روسیه و ایران با پول ملی دو کشور، ریال و روبل، انجام می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) گروه نه‌گانه‌ای شامل بانک‌های مرکزی برخی کشورها از جمله هند، پاکستان و ایران را ایجاد کردند تا در هفته‌های آینده سیستم پیام‌رسان مالی فرامرزی جدیدی را به عنوان جایگزین سوئیفت برای انجام امور مالی تجارت راه‌اندازی کنند.

بر اساس اعلام مقامات ایران (که در حال حاضر ریاست این نهاد را بر عهده دارد) اعضای این اتحادیه در نشست ۲۴ می تهران، در مورد راه‌اندازی سیستم جدید طی یک ماه آینده توافق کردند. محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی ایران در این باره گفت: «با توجه به اینکه سیستم سوئیفت در دسترس همه کشورها نیست و هزینه‌های خاص خود را دارد، کشورهای اتحادیه پایاپای آسیایی تصمیم گرفتند سیستم ویژه برای خود داشته باشند». باید توجه داشت که بانک‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از شبکه سوئیفت کنار گذاشته شده‌اند، البته این محدودیت شامل روسیه و بلاروس نیز می‌شود.

تاثیر روابط روسیه-تهران بر ابتکار مالی تجارت اتحادیه پایاپای آسیایی

ابتکار اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی در واقع بازتاب‌دهنده اقدامات ایران بود که به صورت دوجانبه با سایر کشورها انجام داده است. برای مثال، روابط دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی بین ایران و روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، نزدیک‌تر شده است.

دو کشور به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها از جمله راه‌اندازی سیستم پیام‌رسان بانکی جدید و کاهش کاربرد دلار در تجارت دوجانبه خود هستند. به نظر می‌رسد این رویکرد موفقیت‌آمیز بوده است، به طوری که الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اکنون ۸۰ درصد تجارت روسیه و ایران با پول ملی دو کشور، ریال و روبل، انجام می‌شود.

همچنین همکاری بانک‌های دو کشور در حال گسترش است. اخیرا اعلام شد که دومین بانک بزرگ روسیه VTB به عنوان نخستین بانک این کشور، دفتر خود در تهران را افتتاح کرده است. در مقابل، مقامات ایرانی گفته‌اند که دو بانک کشور در حال برنامه ریزی برای افتتاح شعب یا دفاتر خود در روسیه هستند.

اکنون ایران به دنبال ایجاد ترتیبات مالی مشابهی با دیگر شرکای تجاری خود در سراسر آسیا است. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در نشست تهران مدعی شد که کاهش کاربرد دلار به حفظ ذخایر ارزی کشورهای عضو کمک و امکان تسویه موثر معاملات تجاری دوجانبه را فراهم می‌کند.

فرزین گفت که «این سازمان به دنبال پذیرش اعضای جدید و تنوع بخشیدن به سبد ارزی مورد تایید برای تسویه پرداخت‌ها در راستای دلارزدایی است.» در حال حاضر، این سازمان در معاملات خود از دلار، یورو و ین استفاده می‌کند. همچنین بلاروس و موریس برای عضویت در ACU درخواست داده‌اند.

تجارت ایران با ۱۵۰ کشور جهان با وجود تحریم‌ها

با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌های بین المللی، ایران به تجارت خود با حدود ۱۵۰ کشور جهان ادامه می‌دهد که مهمترین شرکای تجاری آن چین، عراق، ترکیه و امارات متحده عربی هستند. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، اخیراً گفته است که کمتر از ۱۰ درصد تجارت بین‌المللی ایران با دلار انجام می‌شود که این رقم در دو سال پیش، ۳۰ درصد بود.  همچنین اوایل ماه گذشته، محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران با ژنرال تو لام، وزیر امنیت عمومی ویتنام دیدار و اظهار داشت که ایران در راستای تقویت روابط دوجانبه، علاقمند به استفاده از ارزهای ملی در تجارت خود با هانوی است.

منبع: فوربس

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.