۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۸۳۲ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

کراچی بزرگترین شهر پاکستان، به دلیل افزایش جمعیت و خشک شدن یکی از سدهای خود با مشکل کم آبی شدید روبروست. به همین منظور مسئولین محلی این شهر برای برون رفت از تنش آبی به دنبال ارتقاء ایستگاه های پمپاژ آب و شوری زدایی از آب رودخانه ایندوس از طریق آب شیرین کن هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بزرگترین شهر پاکستان(کراچی) با وجود کم آبی با تقاضای شدید آب توسط شهروندان خود و سوء مدیریت دولتی در این بخش دسته و پنجه نرم می کند. برخی از اهالی این شهر در تأمین آب برای نیازهای اولیه خود نیز عاجز هستند.

تقاضای آب برای نیمی از مردم کراچی بی پاسخ مانده است

به گفته مسئولین آب و فاضلاب کراچی ذخیره آب این شهر ۲۰ میلیون نفری تنها کفاف نیمی از جمعیت آن را می دهد به طوری که از نیاز روزانه ۱.۱ میلیارد گالن آبی این شهر تنها ۵۵۰ میلیون گالن در روز عرضه می شود.

از طرف دیگر نرخ رشد جمعیت در این شهر ۴.۵ درصد است، این بدین معنی است که سالانه حدود ۱ میلیون نفر مهاجر، آواره و پناهجو به سمت این شهر سرازیر می شوند و این امر محدودیت منابع آبی را دو چندان کرده است.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید در سال ۲۰۱۳ تاکنون، تأمین آب مردم با مشکل مواجه بوده است. به همین منظور راه های مختلفی را به کمک اهالی برای حل این مشکل امتحان کرده ایم ولی به نتیجه ای نرسیده ایم.

علل بحران آب در کراچی

بحران آب نتیجه چند عامل است: کمبود منابع آب با افزایش جمعیت، خشک شدن سد هاب و اتکا کراچی بر تنها یک منبع آب به نام رودخانه ایندوس که ۱۲۰ کیلومتر دور از شهر است.

به گفته یکی از کارشناسان آب و فاضلاب کراچی این مسیر طولانی انتقال آب همواره مشکلاتی از جمله نشتی لوله ها و سرقت آب را که تقریبا معادل ۳۰ درصد حجم آب انتقال داده شده است، را دارد که به این موارد باید ایستگاه های پمپاژ قدیمی و ناکارامد آب را اضافه کرد.

نابرابری در توزیع آب و وجود مافیای آب در کراچی

در زمان توزیع آب در بین شهروندان کراچی نیز مشکلاتی همچون نابرابری و عدم نظارت در توزیع آب، مافیای آب، سوء مدیریت دولتی و فساد مزمن موج می زند.

یک روزنامه نگار پاکستانی می گوید: در بسیاری از مکان‌ها مردم مجبور نیستند آبی که برای منازلشان در نظر گرفته‌شده بود را خریداری کنند، به‌علاوه محلاتی که به منابع عرضه آب نزدیک‌ترند سهم بیشتری از آب مصرف می‌کنند و تقریباً سه‌چهارم ساکنان کراچی به علت ناراحتی‌شان از کمبود آب و کیفیت بدش، پولی در قبال آن پرداخت نمی کنند.

با شروع ماه رمضان در کراچی و با وجود محدودیت منابع آبی و گرمای شدید هر ساله جان ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به خطر می افتد. بدین منظور وزیر بهداشت پاکستان ۱۷۰ مرکز توانبخشی را در جای جای نقاط این شهر برای توزیع آب جهت جلوگیری از گرمازدگی و کم‌آبی بدن تاسیس کردند تا بتوان از مرگ و میر بر اثر موج گرمازدگی رهایی یابند.

ارتقاء ایستگاه های پمپاژ آب و استفاده از آب شیرین کن

برای کاهش بحران آب نیز، هیئت آب کراچی قرار است به‌زودی طرح ۲۵ میلیارد روپیه‌ای K4 را برای انتقال آب از دریاچه کینجار به اجرا دربیاورد. اما منتقدان معتقدند در زمان افتتاح طرح (دو سال دیگر) با توجه به رشد جمعیت فاصله بین عرضه و تقاضای آب همچنان حفظ خواهد شد.

شرکت آب و فاضلاب کراچی همچنین برای کاهش هدررفت آب در لوله‌های انتقال آب قصد دارد ایستگاه پمپاژ اصلی شهر را ارتقاء دهد. با این که برخی کارشناسان استفاده از دستگاه های آب شیرین کن برای شوری زدایی آب رودخانه را پیشنهاد می کنند ولی مشکلات مالی عدیده ای برای این کار وجود دارد.

بحران کمبود آب در کراچی، قسمتی از ناامنی آبی در سراسر پاکستان است. آن‌طور که مجمع اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان اعلام کرده، کمبود آب بزرگ‌ترین تهدید برای این کشور است؛ زیرا معیشت اکثر مردم وابسته به بخش کشاورزی وابسته به آب است.

پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۵ پاکستان- ششمین کشور پرجمعیت دنیا- منابع تأمین آبش را به اتمام خواهند رساند و تا سال ۲۰۴۰ سطح تنش آبی این کشور در مقایسه با همسایگانش در منطقه از همه بیشتر خواهد بود.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.