۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۳۸۰ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

شهر بنگلور در جنوب هند یکی از شهرهایی است که به شدت با مشکل تنش آبی روبروست. با این حال انتقال آب از دو رودخانه نزدیک به این شهر نتوانسته است مشکل آب را حل کند. بدین منظور کارشناسان از مردم درخواست کرده اند علاوه بر اصلاح الگوی مصرف، در جمع آوری و تصفیه آب باران به دولت محلی کمک نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد کارشناسان پیش بینی کرده اند که پس از کیپ تاون در آفریقای جنوبی، شهر بنگلور در جنوب هند دومین شهری باشد که منابع آب آن در آینده ای نزدیک به صفر خواهد رسید.

این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که بنگلور تحت تاثیر «تنش آبی» قرار دارد. این اصطلاح معمولا برای اشاره به فشار زیاد مصرف آب بر منابع موجود آن بکار می رود که سبب مشکلاتی همچون کمبود آب می شود.

افزایش جمعیت بنگلور سبب افزایش تقاضای آب شده است

مقامات و کارشناسان معتقدند که رشد و گسترش این شهر تأثیر منفی بر منابع آب گذاشته است، به ویژه آن که در چند سال گذشته بیش از ۱۰۰ روستا در شهر بنگلور رشد فزاینده را سپری کرده اند. به طوری که جمعیت ۹ میلیون نفره آن در سال ۲۰۱۲ اکنون به ۱۱ میلیون نفر رسیده است.

مقامات دولتی هند می گویند کمبود آب یک مشکل بسیار جدی برای بنگلور محسوب می شود، به ویژه در مناطق حاشیه ای این شهر که تا چندی پیش به تانکرها برای تامین آب آشامیدنی نیازمند بوده اند. این تانکرها با آب چاه ها پر می شدند اما اکنون با افزایش تقاضای مصرف باید حفاری های عمیقی برای رسیدن به آب صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهر بنگلور اذعان کرد در سال ۲۰۱۴ نیز مشخص بود که شهر با کمبود شدید منابع آبی روبروست.

انتقال آب رودخانه کاویری بر حل تنش آبی بنگلور کافی نبوده است

در سال ۲۰۱۳، دولت هند تصمیم گرفت تا ۱۰ هزار میلیون فوت مکعب آب، جهت مصارف شرب، از رودخانه کاویری به بنگلور انتقال بدهد. این رودخانه نه تنها منبع اصلی آب شرب بنگلور بلکه کل ایالت کارناتاکا محسوب می شود.

آب رودخانه کاویری بسیار ارزشمند است و حتی دولت محلی ایالت کارناتاکا بیش از یک قرن درگیر اختلاف با ایالت تامیل نادو برای برداشت از آب این رودخانه است. به همین دلیل دادگاه عالی هند به این مسئله ورود کرده و برای هر کدام از ایالات سهمیه خاصی را برای مصارف شرب اختصاص داده است.

در همین خصوص تاشار گایرانت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بنگلور گفت: با انتقال آب در حال حاضر برای هر نفر ۱۰۰ لیتر آب در روز ذخیره شده است.

مقامات پیش بینی کرده اند که با انتقال آب به بنگلور این شهر ۵۰ درصد بیشتر از عرضه روزانه خود آب خواهد داشت. انتظار می رود با این مقدار عرضه آب به بنگلور، بتواند کمی از وابستگی این شهر به تانکرهای آب را کاهش دهد.

هر چند مسئولین این شهر به انتقال آب از رودخانه کاویری اکتفا نکرده اند و قرار است تا ۱۸ ماه آینده از رودخانه نتراوتی نیز آب به بنگلور انتقال یابد.

دراین باره گایرانت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بنگلور گفت: با انتقال این آب ها بنگلور کمی از بحران آب خارج میشود ولی انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ این شهر با تنش آبی روبرو باشد.

جمع آوری آب باران و تصفیه آن توسط مردم، راهکار اصلی جلوگیری از تنش آب

وی افزود: افزایش انتقال آب کمک شایانی به این شهر نمی کند. بنابراین مردم باید علاوه بر حفاظت از منابع آبی در مصرف آن صرف جویی کنند.

همچنین مسئولین آب و فاضلاب بنگلور تلاش های گسترده ای برای تامین آب آشامیدنی این شهر از طریق جمع آوری آب باران انجام داده اند. اما این طرح به دلیل عدم استقبال مردم از نصب مخزن ذخیره آب در خانه هایشان شکست خورده است. یکی از کارشناسان هندی آب معتقد است با نصب این دستگاه در خانه های بنگلور می توان تا ۲۷۴۰ لیتر آب در روز ذخیره کرد، سپس آن را می توان به راحتی در نیروگاه های آب و یا حتی در خانه مردم تصفیه کرد.

به نظر می رسد مشکل تنش آب در شهر بنگلور هند یک مشکل اساسی و جدی است و تا مدت ها گریبان گیر این شهر خواهد بود. از این رو لازم است مردم و مسئولین مدیریت منابع آبی را اصلاح نمایند.

منبع: بی بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.