۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۴۴۵ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت فیلیپین به منظور ارتقاء داخلی سازی و توسعه صنایع خودروسازی، واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را با یکدیگر ادغام کرد؛ ممنوعیت واردات قطعات مشابه تولید داخل نیز، یکی دیگر از اقدامات فیلیپین به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است. این اقدامات سبب شد تا طی سه سال داخلی سازی خودروهای فیلیپینی ۶ برابر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو فیلیپین شامل دو بخش اصلی مونتاژ خودرو و ساخت قطعات و اجزا سازنده است. در فیلیپین خودروهایی شامل اتومبیل های سواری، وسایل نقلیه تجاری سبک، کامیون ها، اتوبوس ها و … تولید می شوند.

دولت این کشور در تلاش است تا به منظور افزایش داخلی سازی خودروها و استفاده بیشتر از قطعه سازان داخلی، سیاست هایی را در نظر بگیرد. بهبود داخلی سازی خودروها سبب می شود تا صنعت خودرو و قطعه سازی فیلیپین تا ۳۰ سال آینده محافظت شود.

اعمال تعرفه سنگین قطعات به منظور ارتقاء داخلی سازی

دولت فیلیپین به منظور حمایت از تولیدات داخلی برای واردات قطعات وسایل نقلیه موتوری حقوق تعرفه ای بالایی در نظر گرفت. به موجب این اقدام دولت، سازندگان خودرو در ابتدای امر با مشکلات تامین قطعات مواجه شدند، چرا که توان همکاری با تعداد محدودی قطعه ساز داخلی را داشتند.

بعدها به منظور افزایش سطح رقابت پذیری و بهبود کیفیت خودروها حقوق تعرفه واردات کاهش یافت. دولت فیلیپین حقوق تعرفه ای قطعات و خودروهای وارداتی را بر اساس هزینه تولید، کیفیت و موعد به موقع تحویل خودروها وضع کرد. درپی این اقدام مونتاژ برخی خودروها نیز رونق گرفت.

همچنین دولت فیلیپین به منظور حمایت از قطعه سازان داخلی در راستای بهبود داخلی سازی قطعات خودرو واردات سی.کی.دی (CKD) را در مواردی که مشابه داخل آن وجود داشت، ممنوع کرد.[۱]

 

افزایش ۶ برابری داخلی سازی خودروها طی سه سال در فیلیپین

از سال ۱۹۷۳، دولت فیلیپین برنامه ویژه ای به منظور بهبود داخلی سازی خودروها در نظر گرفت. تمرکز در این بخش بر روی داخلی سازی خودروهای سواری، کامیون ها و موتورسیکلت ها بود.

با این اقدام استفاده از تولیدات داخلی در صنعت خودرو ترویج یافت. طبق آمارها عمق ساخت داخل خودروها از ۱۰ درصد در سال ۱۹۷۳ به ۶۰ درصد در سال ۱۹۷۶ رسید و طی سه سال ۶ برابر شد. همچkین با هدف انتقال فناوری و افزایش کیفیت قطعات، تامین کنندگان قطعات با شرکای خارجی همکاری کردند.

سیاستگذاری صنعتی فیلیپین طی یک دهه به منظور توسعه صنایع خودروسازی

بخشی از اقدامات دولت فیلیپین به منظور ارتقاء داخلی سازی و توسعه صنایع خودروسازی در ادامه بیان شده است.

  • در سال ۱۹۷۳ دولت فیلیپین افزایش تولید خودروهای با فناوری بالا را هدف گذاری کرد. برنامه دولت ادغام یکپارچه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بود. همچنین برای افزایش کیفیت قطعات دولت با شرکای خارجی، به منظور تحقق انتقال فناوری همکاری کرد. با این اقدام طی سه سال عمق ساخت داخل خودروها ۶ برابر شد.
  • در سال ۱۹۸۸ با سیاست جدید دولت فیلیپین درصد داخلی سازی خودروها از ۳۲.۲۶ به ۴۰ درصد در سال ۱۹۹۰ رسید. این اقدامات سبب شد تا علاوه بر افزایش اشتغال در بخش صنعت، درآمد و ذخیره ارزی فیلیپین افزایش یابد.
  • در سال ۱۹۹۰ دولت فیلیپین تولید خودروهای سواری اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد. خودروسازان اتومبیل های کوچک با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ سی سی را تولید نمودند. طی برنامه انجام شده بایستی عمق ساخت داخل از ۳۵ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۵۱ درصد در سال ۱۹۹۳ برسد.
  • در ادامه تا سال ۲۰۰۲ به منظور افزایش سطح رقابت پذیری خودروهای داخلی، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی را برداشت.
  • از سال ۲۰۰۲ به بعد که برنامه ویژه ای به منظور توسعه صنعت خودرو فیلیپین در نظر گرفته شد، واردات خودرو و قطعات دست دوم بجز در موارد خاص ممنوع شد. همچنین سیستم مالیاتی جدیدی که ساختار ساده، عادلانه و پایدار در خرید و فروش وسایل نقلیه موتوری ایجاد کند در نظر گرفته شد. همچنین تعرفه ها به نحوی اعمال شد تا خودروسازان و قطعه سازان تشویق به صادرات شوند.

پینوشت:

[۱]: CKD به معني بسته كامل قطعاتي است كه براي ساخت يك دستگاه (مثلا يك خودرو) مورد نياز است. قطعاتی مانند موتور، سیستم انتقال قدرت، اکسل، شاسی و اجزا بدنه خودرو CKD هستند. اين موضوع در مورد سازنده هاي خودروها بيشتر صادق است. SKD قطعات نیمه کامل در ابعاد بزرگتر هستند و طبعيتا مونتاژ آن‌ها وقت و هزينه كمتري را مي‌طلبد.  CBU نیز به یک خودرو کامل گفته می شود. یعنی یک واحد ساخته شده که از کشورهای دیگر به کشور مبدا وارد می شود.

منبع: دریپ پیدز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.