۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۳۰۰ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

در آمریکا قیمت برق برای مصرف کنندگان مسکونی و تجاری بیشتر از مشترکین صنعتی تعیین می شود؛ چراکه برای تأمین برق مشترکین مسکونی و تجاری هزینه بیشتری در بخش توزیع انجام می شود. علاوه بر این قیمت برق در آمریکا متناسب با شرایط عرضه و تقاضا، در زمان ها و مکان های مختلف، متفاوت است.

به گزارش مسیر اقتصاد در آمریکا بخشی از قیمت برق  منعکس کننده هزینه های ساخت، سرمایه گذاری و تامین مالی، نگهداری و بهره برداری نیروگاه ها است. بخش دیگر قیمت برق نیز  بازگشت سرمایه و حاشیه سود برای صاحبان و سهامداران نیروگاه ها و خطوط انتقال و توزیع برق را شامل می شود.

عوامل کلیدی تاثیر گذار در قیمت برق آمریکا موارد متعددی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

  • سوخت: هزینه سوخت می تواند بسته به هزینه هر واحد سوخت، از قبیل دلار برای هر تن برای ذغال سنگ و یا هزار فوت مکعب برای گاز طبیعی، متفاوت باشد. در زمان اوج مصرف (به دلیل قابلیت اطمینان بالاتر  و الزامات فنی) معمولا نیروگاه ها از ژنراتورهایی استفاده می کنند که از  سوخت های نسبتا گران تر بهره می برند. بنابراین هزینه تمام شده تولید برق در زمان اوج مصرف از این جهت گرانتر  می شود.
  • نیروگاه: هر نیروگاه هزینه ساخت، نگهداری وبهره برداری دارد که این هزینه در قیمت برق منعکس می شود.
  • سیستم انتقال و توزیع: شرکت های انتقال و توزیع برق، هزینه های تعمیر و نگهداری شبکه برق را بر عهده می گیرند. هزینه هایی از جمله تعمیر آسیب های احتمالی به سیستم در برابر حوادث یا شرایط بد آب و هوایی در این بخش قرار دارند. این هزینه ها نیز در قیمت برق منعکس می شود.
  • شرایط آب و هوایی: باران و برف آب را برای تولید برق کم هزینه فراهم می کند. باد هم اگر سرعت آن مطلوب باشد می تواند تولید برق کم هزینه از توربین های بادی را  فراهم کند. با این حال، دمای شدید می تواند تقاضا برای برق را افزایش دهد؛ و افرایش تقاضا نیز به نوبه ی خود می تواند باعث افزایش قیمت شود.
  • مقررات حاکم بر نظام قیمت گذاری برق: در برخی از ایالت ها، کمیسیون خدمات رفاهی-عمومی به طور کامل قیمت برق را تامین می کند. در حالی که در ایالت های دیگر یک قیمت شناور و متغیر برای تولید برق و یک قیمت مصوب برای انتقال و توزیع برق در نظر گرفته می شود که ترکیب این دو، قیمت نهایی برق را مشخص می کند.

قیمت برق آمریکا در تابستان گرانتر است

حقیقت آن است که هزینه تولید برق هر دقیقه تغییر می کند. با این حال اکثر مشترکین بر اساس یک نظام قیمت گذاری فصلی، هزینه برق خود را می پردازند. تغییرات قیمت برق به طور کلی از تغییر در تقاضای مصرف برق، دسترسی به منابع تولید برق، هزینه های سوخت و دسترسی به نیروگاه ها ناشی می شود.

در تابستان به دلیل افزایش تقاضای مصرف  و افزایش هزینه های تولید به دلایل فنی، قیمت برق معمولا گرانتر از فصول دیگر سال است.

قیمت برق در آمریکا بر اساس نوع مشتری متفاوت است

در آمریکا قیمت برق معمولا برای مصرف کنندگان خانگی و تجاری بیشتر است، زیرا  برای توزیع و رساندن برق به مشترکین خانگی و تجاری هزینه بیشتری انجام می شود. از سوی دیگر مشترکین صنعتی، برق بیشتری مصرف می کنند و همچنین می توانند آن را در ولتاژ های بالاتر دریافت کنند که موجب کاهش هزینه انتقال برق می گردد. بنابراین عرضه برق به مشترکین صنعتی کارآمدتر و ارزان تر است.

در سال ۲۰۱۶، قیمت میانگین برق سالانه در ایالات متحده ۱۰.۲۸ سنت در هر کیلووات ساعت بود، اما این قیمت برای مشترکین مختلف متفاوت بوده است؛ به طوریکه در این سال قیمت متوسط هر کیلووات ساعت برق برای مشترکین خانگی ۱۲.۵۵ سنت، مشترکین تجاری ۱۰.۳۷ سنت، بخش حمل و نقل ۹.۴۸ سنت و مشترکین صنعتی ۶.۷۵ سنت بوده است.

قیمت برق در آمریکا بر اساس مکان متفاوت است

قیمت برق در آمریکا به دلایلی همچون در دسترس بودن نیروگاه ها و سوخت، هزینه های سوخت محلی و مقررات قیمت گذاری هر ایالت متفاوت است و در واقع بسته به محل زندگی افراد، قیمت برق نیز تفاوت دارد.

در سال ۲۰۱۶، میانگین قیمت برق سالانه از حدود ۲۳.۸۷ سنت برای هر کیلووات ساعت در هاوایی تا حدود ۷.۴۱ سنت برای هر کیلووات ساعت در لوئیزیانا متغیر بوده است.

منبع: www.eia.gov



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.