۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۷۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ دسته: چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

دکتر خالصی رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد و رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ستاد برای استان ها و دستگاه ها در سال های پیش و در حال حاضر گزارش های عملکرد به طور منظم چاپ و ارائه کرده است، منتهی این گزارش ها به صورت عمومی منتشر نشده است.

مجتبی خالصی رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه در حاشیه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص همایش اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بحث های اساسی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است بحث گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است.

برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی به گفتمان سازی این موضوع کمک می کند

وی افزود: برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی باعث می شود تا گفتمان اقتصاد مقامتی با ارائه راهکارها و مباحث رفته رفته شکل بگیرد، تکامل پیدا کند و عملا بتواند کل جامعه را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ چراکه گفتمان اقتصاد مقاومتی در اصل گفتمان پیشرفت و یاری کننده اقتصاد کشور جهت حرکت مقاوم و رو به جلو است.

خالصی درباره راهکارهای حل چالش های به وجود آمده برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که ناشی از تداخل با وظایف سایر دستگاه ها است، گفت: ستاد تاکنون توانسته است با اختیاراتی که از ناحیه مصوبه هیأت وزیران داشته است این اقدامات را دنبال نماید و توانسته است نتایج لازم را بدست بیاورد.

وی افزود: برخی از مشکلاتی هم که وجود دارد نیز سعی شده است تا با استفاده از مکانیسم های خود آن حوزه حل شود و راهکارهای لازم به دستگاه مسئول نیز محول شده است، اما در برخی موارد این پروسه زمانبر شده است و برای رفع این موارد در چارچوب مقرر شده، اقداماتی از جانب ریاست ستاد در دست انجام است.

ستاد گزارش عملکرد استان ها و دستگاه ها را ارائه کرده است

خالصی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون گزارش کاری از طرف ستاد جهت نمره دهی به دستگاه ها و زیرمجموعه ها ارائه نشده نیز گفت: ستاد برای استان ها و دستگاه ها در سال های پیش و در حال حاضر گزارش های عملکرد به طور منظم چاپ و ارائه کرده است، منتهی این گزارش ها به صورت عمومی منتشر نشده است؛ چرا که ستاد به دنبال فعالیت های مؤثر و اثربخش است و به دنبال ایجاد اختلاف نیست.

وی در پاسخ به این سوال که با گذشت ۴ سال از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شاهد افزایش واردات بی رویه و کاهش صادرات غیر نفتی هستیم، چاره مدنظر برای این موضوع چیست، گفت: سال گذشته تراز جاری تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی مثبت شد.

خالصی گفت: بر روی صادرات و واردات متغیرهای متعددی اثرگذار است که از جمله آن تعرفه های گمرکی است و قسمتی از آن را وزارت صنعت می تواند پاسخگو باشد.

ستاد در حال تدوین بسته هایی برای درونزایی و برونگرایی اقتصاد است

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بحث کنترل واردات باید به گونه ای باشد که بتوانیم اقتصاد را هرچه بیشتر درونزا و برونگرا کنیم تا منطبق با رویکردهای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: ستاد با توجه به این رویکردها در حال تنظیم بسته ها و پروژه های لازم جهت ابلاغ است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه اتکاء به درآمدهای نفتی در بودجه ۹۷ افزایش پیدا کرده است، آیا این اقدام منافاتی با سیاست های اقتصاد مقاومتی ندارد، گفت: پاسخگوی این سؤالات سخنگوی سازمان برنامه و بودجه است، ولی در کل باتوجه به شاخص ها و نسبت های سنجشی، این اتکاء حالت کاهش داشته است و باید شرایط بودجه و درآمدهای دولت را نیز برای سنجش اتکاء لحاظ کرد تا نتیجه گیری درست انجام شود.

خالصی درباره نمره دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر در عرصه اجرا و عملیات معضلات و مشکلات متعددی وجود دارد و موانع متعددی بر سر راه فعالیت ها قرار دارد و نمره دهی در عرصه اجرا با عرصه تئوری متفاوت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.