۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۴۶۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

وزارت کشاورزی ویتنام برنامه ای برای تولید ۳۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا تا سال ۲۰۲۰ به منظور افزایش صادرات این ماهی طراحی کرده است. با تولید این میزان ماهی تیلاپیا، برای بیش از ۵۴ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۵ هزار کارخانه به طور غیرمستقیم در این کشور اشتغالزایی صورت گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد در اوایل دهه ۵۰ میلادی تیلاپیا به عنوان یک گونه تولیدی به صنعت شیلات ویتنام معرفی شد. تا همین اواخر تولید این ماهی عمدتا بازار داخلی را هدف قرار می داد.

با این حال، در سال های اخیر در ویتنام تیلاپیا توجه بیشتری را به خود جلب کرده است، زیرا تولید کنندگان این کشور به دنبال صادرات بیشتر این ماهی هستند.

تا سال ۲۰۱۰ صادرات تیلاپیا سالانه کمتر از ۲ میلیون دلار برای آبزی پروران ویتنامی درآمد داشت اما از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ این میزان به ۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۳ به ۸ میلیون دلار رسیده است. در سال ۲۰۱۴ نیز صادرات تیلاپیا در ویتنام با جهش فوق العاده ای از ۸ میلیون دلار به ۳۵.۷ میلیون دلار رسید.

پیش بینی می شود این روند همچنان ادامه یابد، به این ترتیب شرکت های صادراتی بیشتر به تولید ماهی تیلاپیا خواهند پرداخت.

برنامه ویتنام برای اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی با تولید تیلاپیا

در همین خصوص از سال ۲۰۱۶ وزرات کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام برنامه جامعی را برای توسعه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در این کشور به تصویب رساند.

از اهداف این برنامه میتوان به تنوع سازی در زنجیزه غذایی مردم ویتنام، پاسخگویی به تقاضای فراوان مصرف تیلاپیا در این کشور و افزایش صادرات آبزیان اشاره کرد. از ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد آبزی پروران به عنوان دیگر اهداف این طرح یاد می شود.

انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۳ هزار هکتار از اراضی ویتنام و ۱.۵ میلیون متر مکعب از قفس های ماهی در رودخانه ها و سدهای ویتنام به پرورش و تولید ماهی تیلاپیا اختصاص پیدا کند.

هم اکنون ویتنام پس از چین، اندونزی، مصر، فلیپین، برزیل، تایلند، فیلیپین و بنگلادش هشتمین تولیدکننده تیلاپیا در جهان محسوب می شود به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۱۸ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کرده است.

تولید ۳۰۰ هزار تنی تیلاپیا در ویتنام تا سال ۲۰۲۰

اما با این برنامه وزرات کشاورزی ویتنام امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ تولید ماهی تیلاپیا را به ۳۰۰ هزار تن در سال برساند و بتواند ۶۰ درصد آن را به کشورهای دیگر جهان صادر کند.

پیش بینی های این وزارتخانه حاکی از آن است که با تولید این میزان ماهی تیلاپیا، برای بیش از ۵۴ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۵ هزار کارخانه به طور غیرمستقیم در این کشور اشتغالزایی صورت گیرد.

مسئولین وزرات کشاورزی ویتنام امیدوارند تا سال ۲۰۳۰ نیز ۱.۸ میلیون متر مکعب از قفس های ماهی و ۴۰ هزار هکتار از اراضی این کشور به پرورش و تولید ماهی تیلاپیا اختصاص یابد تا بتوانند از این طریق ۴۰۰ هزار تن تیلاپیا تولید و چیزی حدود ۵۰ درصد آن را صادر کنند.

گونه های نیل، هیبریدی و رد(قرمز) تیلاپیا در این کشور پرورش داده می شوند و تمرکز آبزی پروران ویتنامی بیشتر بر فیله کردن ماهی تیلاپیا و استفاده از صنایع تبدیلی آنها جهت صادرات به آمریکا و خاورمیانه می باشد.

عمده صادرات ماهی تیلاپیا در ویتنام به آمریکاست

براساس اعلام مقامات مسئول ویتنامی این کشور در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۶۰ کشور دنیا ماهی تیلاپیا را صادر می کرد که ۱۰ کشور اول وارد کننده این ماهی از ویتنام به ترتیب ایالات متحده، اسپانیا، کلمبیا، هلند، بلژیک، آلمان، مکزیک، انگلستان، جمهوری چک و ایتالیا بودند.

این ده کشور حدود ۸۰ درصد از واردات تیلاپیا از ویتنام را به خود اختصاص داده اند به طوری که ایالات متحده آمریکا حدود ۲۲ درصد کل صادرات تیلاپیا از ویتنام را به ارزش نزدیک به ۶ میلیون دلار برعهده دارد.

اسپانیا با وارداتی به ارزش نزدیک به ۴ میلیون دلار و کلمبیا با وارداتی به ارزش ۳ میلیون دلار رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

به گفته اداره شیلات ویتنام، صادرات تیلاپیا در این کشور نسبت به پتانسیل تولیدش نسبتا کم است.

منابع:

سایت ورلد فیشینگ

سایت سی فود تایپ

سایت سی فود سورس

سایت سی فود واسپ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.