۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۹۳۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ دسته: کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۱

دولت و وزارت کشاورزی برای کشت فراسرزمینی در بیش از ۱.۱ میلیون هکتار از اراضی ۲۳ کشور برنامه ریزی نموده و محصولات هدف را نیز انتخاب کرده اند. ضروری است دولت و وزارت کشاورزی به لزوم تولید کالاهای اساسی در داخل کشور توجه داشته باشند تا از این نوع کشاورزی به بهترین شکل استفاده شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کشت فراسرزمینی به بهره­‌برداری از منابع، عوامل، ظرفیت­ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی به منظور حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی گفته می شود.

ابلاغ مصوبه کشت فراسرزمینی توسط رئیس جمهور و تعیین کشورهای اولویت دار

رئیس جمهور اواخر اردیبهشت ماه سال جاری آیین نامه کشت فراسرزمینی را که به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد.

در این راستا طبق اعلام مسئولین وزرات جهاد کشاورزی، کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، آفریقای جنوبی، اوگاندا، غنا، کنیا، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاورس، سوریه، قزاقستان، برزیل، ونزوئلا، سورینام، عراق، گرجستان، مولداوی، ویتنام و مقدونیه و سورینام به عنوان کشورهای هدف کشت فراسرزمینی معرفی شدند.

این وزارتخانه از اقلیم مناسب برای کشت، میزان بارندگی، استعداد های فنی، ظرفیت نیروی انسانی، زیرساخت های ارتباطی، حمل و نقل، ثبات سیاسی و اقتصادی، میزان بیکاری، روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران با کشورهای یاد شده و کشورهای رقیب و حاضر در کشورهای مقصد، به عنوان اولویت های معرفی این کشورها برای توسعه کشت فراسرزمینی یاد کرده است.

اولویت های محصولی در کشت فراسرزمینی

وزارت جهاد کشاورزی دانه های روغنی شامل سویا، کلزا، آفتابگردان و ذرت را در اولویت کشت فراسرزمینی قرار داده است. شکر، برنج، گندم و جو نیز در رده های بعدی اولویت کشت فراسرزمینی قرار دارد.

توسعه کشت فراسرزمینی در بیش از ۱.۱ میلیون هکتار از اراضی دیگر کشورها

محمود حجتی وزیر کشاورزی اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص کشت فراسرزمینی گفت: ما تا امروز توانستیم در بیش از ۷۲۸ هزار هکتار از اراضی کشورهای هدف نظیر روسیه، قزاقستان، اوکراین به تولید محصولاتی مانند ذرت و دانه‌های روغنی اقدام کنیم؛ ضمن این که برای کشت فراسرزمینی در ۴۴۱ هزار هکتار از اراضی دیگر کشورها که به صورت هدف انتخاب شده نیز در حال مذاکره هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: قراردادهای کشت فراسرزمینی در برخی کشورها نیز به شکل اجاره های ۲۵ تا ۴۹ ساله است.

مزایای کشت فراسرزمینی

در این باره مجید رزم آذر مسئول سابق کشاورزی فراسرزمینی در ۱۹ شهریور سال جاری گفت: اجاره ارزان قیمت زمین‌‍‌های زراعی برای کشاورزی در کشورهای هدف، می‌تواند در نهایت به توسعه صدور خدمات فنی مهندسی داخل کشور منجر شود.

وی افزود: گذشته از اینها به ازای حداقل اجاره زمین زراعی داخل کشور، نه تنها می‌توان در کشور هدف، زمینی بسیار ارزان‌تر اجاره کرد، بلکه تمام فعالیت‌ها را نیز با همان هزینه انجام داد. به عنوان مثال، حداکثر هزینه اجاره یک هکتار زمین در یکی از کشورهای هدف، سالانه بین ۲۰ تا ۱۰۰ دلار است. این در حالی است که در ایران به طور متوسط هزینه اجاره از ۳٫۵ تا هفت میلیون تومان متغیر خواهد بود. اگر به طور میانگین هزینه اجاره سالانه زمین در کشور را چهار میلیون تومان در نظر بگیریم، به عبارتی اجاره زمین زراعی در ایران هزار دلار تمام خواهد شد. یعنی ده برابر هزینه خارج از کشور. به همین دلیل هزینه گفته شده با تمام فعالیت‌های کاشت، داشت و برداشت در بیرون از مرزها برابری می‌کند.

رزم‌آذر گفت: بنابراین می‌شود با به کار گیری اراضی خارج از کشور، استراحت زمین‌های داخلی را تضمین کرده و آب و خاک خود را ترمیم کرد. علاوه بر آن، بخش بزرگی از نیازمان به محصولات کشاورزی تامین می‌شود. البته بنده معتقدم که مشکل اصلی در بحران آب، کمبود نیست بلکه مدیریت نادرست است. زیرا وقتی در دنیا بهره‌وری آب ۷۸ درصد باشد و در ایران این عدد به کمتر از ۳۵ درصد تقلیل یابد، بنابراین مشکل را باید در نوع مدیریت جست.

مشکلات و موانع کشت فراسرزمینی

کشت فراسرزمینی با مشکلات متعددی مواجه است که از آن جمله می توان به نبود ساز و کار اجرایی و نظارتی برای هدایت این نوع کشت، نبود هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و فنی ذیربط در وزارتخانه های مسوول، تجربه کم اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کشت فراسرزمینی و حرکت های انفرادی و بدون مطالعات دقیق، ریسک بالای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر و تغییر دولت ها نام برد.

با این وجود ضروری است دولت و وزارت کشاورزی به لزوم تولید کالاهای اساسی در داخل کشور توجه داشته باشند تا از این نوع کشاورزی به بهترین شکل استفاده شود.

  1. سلام. من اشکان شیوا از کرمانشاه. دارای ادوات کشاورزی. کشت محصولات علوفه ای. از جمله ذرت علوفه ای. یونجه هستم. و تمایل دارم. در کشور سوریه. یا کشورهای نزدیک کشت فراسرزمینی انجام بدم. ۰۹۱۸۹۱۹۷۸۴۲

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.