۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۲۷۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

توسعه تجارت بخش کشاورزی در کانادا بر عهده وزارت کشاورزی این کشور است و در این راستا، این وزارتخانه یک قرارداد تجارت دوجانبه با اتحادیه اروپا منعقد نموده که صادرات محصولات کشاورزی این کشور را سالانه ۱.۵ میلیارد دلار افزایش می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد، بر اساس آمار سازمان خوار و بار جهانی متوسط تولید سرانه ۱۰ سال اخیر کانادا در محصولات اساسی (منابع پروتئینی، قند، چربی و کربوهیدرات) حدود ۲.۶ میلیون تن بوده است.

کانادا رتبه پنجم را در صادرات محصولات غذایی جهان به خود اختصاص داده و ایالات متحده آمریکا، مهمترین مقصد صادرات کشاورزی و غذای این کشور است.

این در حالی است که فقط ۵۰ درصد از تولیدات این کشور به مقاصد مختلف دنیا صادر می‌شود و مسئولان بخش کشاورزی کانادا برای افزایش حجم صادرات این بخش، خواستار افزایش حمایت‌های مالی دولت شدند.

توافق تجارت دوجانبه کشاورزی کانادا با اتحادیه اروپا

وزارت کشاورزی کانادا از سالیان قبل درصدد افزایش موافقتنامه‌های تجاری با بازارهای کلیدی جهانی در جهت رونق کسب و کار و اشتغال زایی بخش کشاورزی بود.

یکی از این توافقنامه هایی که وزارت کشاورزی کانادا اخیرا توانسته امضا کند، توافق جامع اقتصادی و تجاری (CETA) با اتحادیه اروپا دومین بازار بزرگ جهانی بعد از آمریکا است که موجب افزایش صادرات محصولات این کشور خواهد شد.

طبق پیش بینی وزارت کشاورزی کانادا، توافق CETA سالیانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی کانادا را افزایش خواهد داد.

بر این اساس رشد صادرات مواد غذایی کشاورزی کانادا تا سال ۲۰۲۵ از ۵۵ میلیارد دلار فعلی به ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

براساس توافق CETA، تعرفه های اتحادیه اروپا در بیش از ۹۵ درصد از محصولات کشاورزی برای کانادا بی اثر شده و بازار محصولات کانادایی نظیر گوشت، دانه های روغنی، میوه ها و سبزیجات و محصولات فرآوری شده بهبود خواهد یافت.

تمرکز اصلی این توافق دوجانبه بر حذف یا کاهش موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای مشمول در توافق CETA است که طی آن حدود ۵۰۰ تعرفه کالایی بالاتر از ۱۰ درصد در هر دو منطقه کاهش و یا حذف می شود.

مدیریت واحد تولید و بازرگانی در وزارت کشاورزی کانادا

کشور کانادا در حالی توانسته است به دو بازار بزرگ مصرفی جهان یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا دسترسی کامل داشته باشد که از سیاست تجاری واحد تحت نظر وزارت کشاورزی این کشور بهره می‌برد.

یکی از نکات قابل توجه در ساختار وزارت کشاورزی کانادا، مسئولیت وظایف بازرگانی در این وزارتخانه بوده که بر عهده معاونت «خدمات بازار و تجارت کشاورزی» است و توسط دستیار معاون وزیر کشاورزی و ذیل نظر قائم مقام وزیر کشاورزی اداره می‌شود.

منبع: وزارت کشاورزی کانادا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.