۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۵۶۳ ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

اجرایی شدن این توافق تجاری موجب میشود حدود ۹۸ درصد از موانع تجاری صادرات کالا از اوکراین به کانادا برطرف شود و در مقابل اوکراین نیز ۷۲ درصد از تعرفه و محدودیت‌های وارداتی را برای کالاهای کانادا رفع نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای کانادا و اوکراین یک توافق تجاری دوجانبه منعقد کرده‌اند که تا چند ماه دیگر و در ابتدای ماه آگوست سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد.

پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین در این زمینه گفته است: «اوکراین در مسیر اصلاحات اقتصادی قرار گرفته و انعقاد توافقات تجاری دوجانبه یکی از اهداف اوکراین در این زمینه است.»

مذاکرات تجاری دو کشور کانادا و اوکراین برای دستیابی به توافق تجاری دوجانبه از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۱۶ دو طرف به توافق نهایی دست یافتند.

درحال حاضر دو کشور کانادا و اوکراین اقدامات داخلی لازم برای اجرایی نمودن این توافق تجاری را انجام داده اند و به همین دلیل دو کشور بر سر اجرایی شدن این قرارداد در آینده نزدیک به توافق رسیده‌اند.

اجرایی شدن این توافق تجاری موجب میشود حدود ۹۸ درصد از موانع تجاری صادرات کالا از اوکراین به کانادا برطرف شود و در مقابل اوکراین نیز ۷۲ درصد از تعرفه و محدودیت‌های وارداتی را برای کالاهای کانادا رفع نماید.

در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان تجارت دوجانبه کانادا و اوکراین درحدود ۲۴۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۵، ۴.۱ درصد رشد داشته است. با اینحال در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی روند افزایش تجارت دوجانبه کانادا و اوکراین به مراتب بهتر بوده به طوریکه میزان صادرات اوکراین به کانادا ۷۵ درصد و میزان صادرات کانادا به اوکراین ۲۴ درصد رشد داشته است.

کشور اوکراین در سال‌های اخیر درگیر بحران های داخلی ناشی از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بوده و آمارهای این کشور در زمینه تجارت خارجی بسیار افت کرده است. اما به مرور آرامش نسبی بر شهرهای این کشور حاکم شده و این کشور در تلاش است تا با استفاده از توافقات تجاری دوجانبه به سرعت به تجارت خود بیفزاید و بتواند مسیر صادرات کالاهای داخلی را هموار نماید.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.