۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۹۷۳ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

از سال ۲۰۰۳ میلادی و با روی کار آمدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه در ترکیه، صادرات این کشور به سرزمین‌های اشغالی با افزایش ۷ برابری از ۱ میلیارد دلار به بیش از ۷ میلیارد دلار رسیده است. سبد صادراتی ترکیه به اسرائیل شامل سبد بسیار متنوعی است و فلزات اساسی، محصولات کشاورزی و غذایی، پوشاک و منسوجات، مواد شیمایی، وسایل ترابری، ماشین‌آلات و قطعات الکترونیکی و مواد معدنی را شامل می‌شود. این حجم از صادرات عملا ترکیه را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به یکی از تأمین کنندگان راهبردی و منابع تغذیه‌ای اشغالگران رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

مسیر اقتصاد/ بیش از ۲۰ سال است که از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب اسلام‌گرا در ترکیه می گذرد و در تمام این مدت یعنی از سال ۲۰۰۳ تا کنون رجب طیب اردوغان ابتدا نخست وزیر و سپس رئیس جمهور ترکیه بوده است. یکی از اصلی ترین شعارهای اردوغان در تمام این مدت بر محور مبارزه با رژیم جعلی صهیونیستی و مقابله با اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها بوده است اما جالب آن‌که علی‌رغم این شعارها و رفتارهای ظاهری اردوغان در ترکیه و میان هوادارانش، در این دو دهه‌ای که قدرت بی‌چون و چرا در دستان او بوده، روابط اقتصادی میان ترکیه و رژیم اشغال‌گر قدس به چند برابر پیش از او ارتقا پیدا کرده است و عملا ترکیه را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به یکی از تأمین کنندگان راهبردی و منابع تغذیه‌ای اشغالگران تبدیل کرده است.

افزایش ۷ برابری صادرات ترکیه به سرزمین‌های اشغالی در ۲۰ سال گذشته

حجم تجارت میان دو ترکیه و رژیم جعلی صهیونیستی و روند رشد آن در بلندمدت که نشان‌دهنده میزان صادرات و واردات کشورها از یکدیگر است و ثبات و نیز روبه رشد بودن آن نشان از روابط خوب و مثبت میان آنها است. نوع کالاهای تأمینی که کشورها برای یکدیگر فراهم می‌آورند از این جهت که اگر این تأمین اقتصادی درحوزه کالاهای اساسی مورد نیاز برای تولید در یک کشور توسط کشوری دیگر باشد باز هم به معنای عمق روابط اقتصادی میان آن‌ها است. از سال ۲۰۰۳ و روی کار آمدن اردوغان و حزب متبوعش صادرات ترکیه به سرزمین‌های اشغالی حدو ۷ برابر شده است و از ۱ میلیارد دلار به بیش از ۷ میلیارد دلار رسیده است [۱].

سبد صادراتی ترکیه به اسرائیل شامل سبد بسیار متنوعی است و به ترتیب از صادارت فلزات اساسی تا صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، پوشاک و منسوجات، مواد شیمایی، وسایل ترابری، ماشین‌آلات و قطعات الکترونیکی و مواد معدنی را شامل می‌شود [۲].

در نمودار زیر هم روند صادرات ترکیه به اسرائیل به تفکیک انواع محصولات صادراتی نشان داده شده است که بیانگر سهم قابل توجه صادرات فلزات اساسی از جمله آهن و مس و غیره و نیز محصولات غذایی و کشاورزی و منسوجات و پوشاک در طی دو دهه اخیر است.

نقش راهبردی جیحان ترکیه در تأمین اقتصادی اشغال گران قدس

واردات ترکیه هم در طی این ۲۰ سال اخیر از حدود نیم میلیارد دلار به سقف ۳.۵ میلیارد دلار رسید که اکنون در سطح ۲.۵ میلیارد دلار قرار دارد که حاکی از رشد ۵ الی ۷ برابری صادرات رژیم صهیونیستی به ترکیه در طی دوران حکومت اردوغان است.

نمودار زیر گویاست که واردات ترکیه از صهیونیست‌ها شامل برخی مواد معدنی به معنای مواد قابل استخراج از زمین، مواد شیمایی و کامودیتی‌ها به مثابه برخی مواد اولیه تولید است که حاکی از روابط عمیق دو جانبه میان ترکیه و اسرائیل با توجه به سبد تجاری طرفین نسبت به یکدیگر است.

نقش مهم دیگر ترکیه ایفای نقش واسط برای ارسال نفت عراق و آذربایجان به سمت سرزمین‌های اشغالی به مثابه موتور محرک اقتصاد رژیم صهیونیستی است که طبق برخی آمارها جیحان ترکیه در این میان نقش راهبردی در تأمین اقتصادی اشغال گران قدس بر عهده دارد.

پینوشت:

[۱] تریدینگ اکونومیکس

[۲] اطلس هاروارد

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.