۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۲۶۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

پروژه شبکه راه آهن سراسری عراق با ۱۷ میلیارد دلار سرمایه، به طول ۱۲۰۷ کیلومتر در حال احداث است. این راه آهن هزینه‌های حمل و نقل در عراق را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد و با اتصال بندر فاو در جنوب به راه آهن ترکیه در شمال، موجب کاهش زمان ترانزیت از آسیا به اروپا خواهد شد. تاکنون کشورهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در این کلان پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند تا ضمن بهره‌مندی از مزایای آن، سهمی در «جاده توسعه» عراق داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد، پروژه توسعه شبکه راه آهن عراق به کمک سرمایه‌گذاری خارجی در حال پیشرفت است. با تکمیل این پروژه انتظار می‌رود، هزینه‌های حمل و نقل در این کشور تا ۲۵ درصد کاهش یابد. این پروژه ریلی با سرمایه گذاری ۱۷میلیارد دلاری در حال احداث است و عراق را از طریق ترکیه به اروپا متصل می‌کند. راه آهن شمال-جنوب عراق همچنین بستر رونق تجارت خواهد بود و سرمایه گذاری خارجی به ویژه در بخش‌های مسکن و صنعت  عراق را تا ۳۰ درصد بالا می‌برد.

بنا به اعلام باقر السعدی عضو کمیته خدمات مجلس عراق، تاکنون ۱۰ کشور جهان از جمله برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای مشارکت در توسعه شبکه راه آهن عراق اعلام آمادگی نموده‌اند. این پروژه که به نام «جاده توسعه» شناخته می‌شود، بندر فاو  عراق را به شهر مرزی رابعه در جنوب ترکیه متصل می‌کند.

ویژگی‌های کلان پروژه ریلی عراق

شبکه راه آهن سراسری عراق ۱۲۰۷ کیلومتر طول دارد و  قرار است در موازات یک بزرگراه در این کشور احداث شود. هرچند تمرکز این برنامه بر رونق تجارت و حمل و نقل کالا و اتصال اروپا به کشورهای غرب و شرق آسیا است، اما بخش مسافری هم از این توسعه بی‌نصیب نخواهد ماند.

این خط آهن که  تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری خواهد رسید، از بصره در شمال عراق آغاز شده و با عبور از بغداد و موصل به بندر جنوبی فاو و در نهایت به شهر مرزی رابعه در ترکیه می‌رسد. با اتصال راه آهن این دو کشور به یکدیگر، عراق به شبکه ریلی اروپا وصل خواهد شد.

منبع: سایت زاویا، بازار تحلیل اخبار منطقه‌ای

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.