۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۱۲۲ ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

شرکت‌های مطرح بازار متانول جهت حفظ موقعیت خود، به راهبرد‌هایی نظیر تکمیل زنجیره پایین‌دست متانول، ترکیب آن با بنزین و استفاده از آن به عنوان سوخت دریایی روی آورده‌اند. دی متیل اتر یکی از محصولات پایین‌دست متانول است که به دلیل بازدهی بالا، تولید دوده و آلودگی بسیار کمتر نسبت به سوخت‌های فسیلی با افزایش تقاضا همراه است و کشورها با توجه به سهولت تولید، بازدهی و ارزش افزوده بالا به سمت تولید آن از متانول می‌روند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت‌های تعیین‌کننده بازار متانول جهت حفظ موقعیت خود در بازار، به راهبرد‌هایی نظیر ابتکار در روش تولید، تکمیل زنجیره پایین‌دست متانول نظیر فرمالدهید،MTBE ، MTP/MTO، استیک اسید، دی متیل اتر[۱] و غیره، ترکیب با بنزین و استفاده به عنوان سوخت دریایی روی آورده‌اند.

استفاده از دی متیل اتر به عنوان سوخت پاک، راهکار مقابله با گرمایش زمین

یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی جهان، غلظت زیاد گازهای گلخانه‌ای،گرمایش زمین و آلودگی بیش از حد مجاز هوا به‌دلیل استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی است. غلظت زیاد گازهای گلخانه‌ای چرخه آب و هوا را تغییر می‌دهد و باعث ایجاد مشکلات مختلفی از جمله آلودگی و ذوب یخچال‌های طبیعی می‌شود. لذا جهان برای حل این موضوع به سوی استفاده از سوخت‌های پاک مانند دی متیل‌اتر (bio-DME و DME) می‌رود.

افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و کاهش ذخایر نفت، موجب افزایش تقاضای دی متیل‌ اتر به عنوان یک سوخت پاک خواهد شد. دی متیل اتر به عنوان یک حلال و افزودنی در بسیاری از صنایع مانند داروسازی، رنگ و رزین، اقلام مراقبت شخصی و بهداشتی مانند عطر و اسپری، افزایش راندمان حفاری نفت، استخراج گازها و معادن نیز کاربرد دارد.

دی متیل اتر جایگزین مصنوعی سوخت‌های دیزلی و افزودنی سوخت LPG

دی متیل اتر یک سوخت مصنوعی نسل دوم است که به‌عنوان جایگزین برای استفاده در موتورهای دیزلی طراحی شده است و به علت ساختار مناسب و کربن کمتر، علاوه بر راندمان بالاتر، دوده و آلودگی بسیار کمتری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، DME را می‌توان جهت کاهش مصرف LPG، کاهش آلودگی‌ها و افزایش قدرت احتراق با LPG ترکیب کرد.

حمل و نقل این ماده مشابه پروپان، باید در مخازن تحت فشار در دمای محیط انجام شود. لذا استفاده از این ماده به عنوان سوخت، نیازمند بهینه سازی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، روش‌های انتقال و رعایت الزامات ایمنی است.

افزایش تقاضا در بازار خودرو، عامل افزایش تقاضای دی متیل‌اتر در جهان است

با توجه به حمایت دولت‌ها از سوخت‌های پاک جهت کاهش آلودگی زیست محیطی و تمایل تولیدکنندگان به استفاده از سوخت با کیفیت در خودرو‌ها، بازار دی متیل‌ اتر با افزایش تقاضا همراه خواهد بود. کشورهای آمریکا و چین بزرگ‌ترین مصرف کنندگان دی متیل اتر به عنوان سوخت در جهان هستند و میزان تقاضای دی متیل اتر به دلیل برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این کشورها همواره رو به افزایش است.

دی متیل اتر به عنوان سوخت، بیشتر در خودروهای هیبریدی، کراس اور و دیزلی کاربرد دارد و آمارهای افزایش شدید تقاضای دیزل و بیودیزل جهت کاربرد در این خودروها نشان می‌دهد که دی متیل‌ اتر به عنوان یک سوخت پایدار، با افزایش شدید تقاضا و ارزش افزوده بالایی همراه شده است.

روند روبه رشد تولید دی متیل اتر از متانول در کشور های چین و آمریکا

دی متیل اتر را می‌توان از ذغال سنگ، متانول و گاز طبیعی تولید کرد. مهم‌ترین ماده اولیه برای تولید DME در ایالات متحده آمریکا، گاز طبیعی است و در چین به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده دی متیل‌اتر، به دلیل وجود حدود ۸۰ میلیارد تن منابع ذغال سنگ، از ذغال سنگ برای تولید DME استفاده می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌ها، در آینده بازار دی متیل‌اتر تحت سلطه تولید از متانول قرار می‌گیرد. زیرا علاوه بر سهولت تولید، هزینه تولید کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد و آلودگی شیمیایی بسیار کمتری ایجاد می‌کند. در این روش تا ۹۹ درصد متانول به دی متیل‌اتر تبدیل شده و سرعت تولید بالاتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

در گذشته کشور آمریکا وارد کننده متانول بود و به‌دلیل قیمت بالای واردات متانول، تولید دی متیل‌اتر از متانول صرفه اقتصادی نداشت. اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید متانول و وجود مازاد متانول در این کشور، آمریکا سرمایه‌گذاری‌های کلانی بر روی تولید دی متیل اتر از متانول انجام داده است. کشور چین نیز با توجه به فضای رقابتی میان شرکت‌ها، رشد فناوری و وجود ارزش افزوده بیشتر، به سمت تولید دی متیل‌اتر از متانول خواهد رفت.

منابع:

PR Newswire

ScholarlyCommons

پی‌نوشت:

[۱] Dimethyl ether

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.