۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۶۹۷ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

حسین درودیان کارشناس حوزه پول و بانک در برنامه تلویزیونی عیار کسری بودجه و رشد نقدینگی را از عوامل کلاسیک تورم دانست و افزود: در اقتصاد ایران، نرخ ارز پیشران تورم بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی نمودار روند تورم سالانه کالاهای خوراکی و غیر خوراکی نشان می‌دهد از سال ۹۶ به بعد تورم شدیدی در اقتصاد ایران مشاهده می‌شود. در عین حال رشد اقتصادی ایران از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ روندی پر فراز و نشیب داشته به طوری که در ابتدای این دوره به رشد ۱۰ درصدی رسیده است که تا سال ۹۱ به منفی ۱۰ درصد رسید. ولی این رقم در سال ۹۵ به ۱۵ درصد هم رسید ولی باز هم روند کاهشی را طی کرد. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۲۹ فروردین در قسمت پرونده ویژه به چگونگی مدیریت تؤامان تولید و تورم و شناخت مسئله پیشران اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه حسین درودیان کارشناس حوزه پول و بانک بود.

در اقتصاد ایران، نرخ ارز پیشران تورم بوده است

درودیان در ابتدای برنامه گفت: رکود خاصی بر اقتصاد ایران حاکم است، یعنی رکود تورمی که هم تقاضا کاهش یافته و هم قیمت‌ها بالاست. در یک سال اخیر و در سطح دنیا هم این رکود تورمی مشاهده شد، آن هم در اقتصادهایی که برای سال‌ها، تورم تک رقمی داشتند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد، مشکلات ناشی از تورم به شکل تورم خودش را نشان می‌دهد بنابراین آنچه مردم می‌بینند، افزایش قیمت‌هاست ولی ریشه این تورم دیده نمی‌شود. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تورم زیر ۲۰ درصد و در حد ۱۵ درصد داشتیم و دغدغه مردم، بیشتر مسئله رکود بود ولی در سال‌های اخیر، بحث تورم پررنگ‌تر شده است.

این کارشناس حوزه پول و بانک افزود: کسری بودجه و رشد نقدینگی، عوامل کلاسیک تورم هستند ولی در اقتصاد ایران، نرخ ارز پیشران تورم بوده است. تورم‌های دو رقمی ملایم، با رشد اقتصادی سازگار هستند بنابراین تورم‌های بالای ۳۰ درصد است که مشکل‌زاست و اتفاقا ناشی از افزایش نرخ ارز است.

صرف توجه به رقم نقدینگی ملاک قابل اعتمادی نیست

درودیان اضافه کرد: این ایده که چون ما در شرایط تنش ارزی هستیم و درآمد و دسترسی‌های ارزی بسیار کمتری داریم و به طور طبیعی در معرض جهش‌های ارزی هستیم بنابراین باید نرخ ارز رسمی داشته باشیم و همه قیمت‌ها و کل اقتصاد کشور بر همان اساس محاسبه شود باگ‌های زیادی دارد. نخست اینکه مردم در دارایی‌های خود، به نرخ بازار غیر رسمی نگاه می‌کنند به خصوص کالاهای شاخص مثل مسکن و خودرو.

وی اظهار داشت: هر نرخی برای ارز گذاشته شود به خصوص اگر با نرخ بازار آزاد فاصله زیادی داشته باشد، انتظارات ارزی ایجاد خواهد کرد و صف ایجاد می‌کند. هر جا قیمت ارز تثبیت شد، نرخ بازار آزاد افزایش چشمگیری می‌یابد زیرا اصل همین کار، موجب دامن زدن به تقاضای بیشتر خواهد شد. صرف توجه به رقم نقدینگی ملاک قابل اعتمادی نیست بلکه باید آن را با سطح قیمت‌ها یا قیمت ارز سنجید. بر اساس این دو ملاک، نقدینگی کنونی در پایین‌ترین سطح تاریخ خود قرار دارد. همیشه نقدینگی کافی برای حمله به هر بازاری وجود دارد.

توجه بانک‌ها به املاک، هیچ مسئله‌ای را از مردم حل نکرده است

این کارشناس حوزه پول و بانک بیان داشت: یک زمانی، عربستان شروع به فروش نفت خود به دلار کرد و آمریکا را نجات داد ولی حالا می‌بینیم سعودی‌ها می‌خواهند نفتشان را به یوآن بفروشند که نشان می‌دهد روابط اقتصادی بین‌المللی به کلی دگرگون شده است. حالا ما هم اهرم‌های سابق علیه آمریکا را نداریم و در عین حال ایالات متحده هم دوست دارد غرب آسیا دچار تنش باشد تا رقیبی همچون چین موفق نشود. بنابراین ما هم باید این هدف را دنبال کنیم که خودمان را برای کشورهای همسایه و حتی اروپا، به کشوری مهم تبدیل کنیم.

درودیان تاکید کرد: ایجاد روابط و پیوندهای اقتصادی قوی‌تر با کشورهای مختلف، ایران را به کشوری مهم در عرصه بین‌المللی تبدیل می‌کند و تحریم کننده تحت فشار قرار می‌گیرد زیرا هزینه تحریم‌ها برایش بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت رفتار بانک‌ها اهمیت زیادی دارد. زیرا می‌تواند موجب کاهش یا افزایش تورم و همچنین رشد اقتصادی شود. بانک‌ها علاقه زیادی به مستغلات تجاری و لوکس دارند و در وهله بعدی به تجارت پرداخته‌اند. در حالیکه توجه آنها به املاک، هیچ مسئله‌ای را از مردم حل نکرده است ولی اگر همین رفتار به ساخت و ساز برای مردم بینجامد، نرخ تورم مسکن را به صورت معناداری کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ پول و بانک 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.