۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۳۶۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

حمید سینی‌ساز کارشناس حوزه سیاستگذاری آب، ظرفیت توسعه کشت دیم در ایران را نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار برآورد نمود و گفت: سهم کشت دیم در تولیدات کشاورزی ایران حدود ۷ درصد است، درحالیکه متوسط وزنی تولیدات دیم در دنیا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است. اراضی زیادی با متوسط بارش بالای ۲۰۰ میلیتر در سال وجود دارد که اکنون رها شده است و استفاده از آن‌ها برای کشت دیم غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی، ضمن افزایش تولید داخلی به کاهش فشار بر زمین‌های مرغوب کشاورزی منجر می‌شود.

یکی از مهمترین نقاط مغفول در بخش کشاورزی کشور، استفاده از ظرفیت کشت دیم و افزایش سهم آن از تولیدات داخلی است که میتواند با صرف هزینه کمتر، به تحقق خودکفایی در تولید محصولات اساسی کمک کند. حمید سینی‌ساز کارشناس حوزه سیاستگذاری آب در گفتگو با مسیر اقتصاد بر اهمیت کشت دیم برای تأمین امنیت آبی و امنیت غذایی در کشور تأکید و خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاری در حوزه کشت دیم در دولت سیزدهم و با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام روند رو به رشد خوبی پیدا کرده است، هرچند همچنان با نقطه ایده‌آل مدنظر رهبر انقلاب فاصله دارد.

سهم کشت دیم در تولیدات کشاورزی قابلیت افزایش ۱۰ برابری دارد 

وی افزود: مطابق آمار وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر حدوداً ۷ درصد وزن تولیدات کشاورزی ما از دیم‌زار‌هایی است که وسعت آن تقریباً معادل اراضی آبی (۵.۵ میلیون هکتار آبی و ۵ میلیون هکتار دیم) است. متوسط وزنی تولیدات دیم در دنیا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

این کارشناس کشاورزی ظرفیت توسعه کشت دیم در کشور را نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار برآورد نمود و خاطرنشان کرد: اراضی مرغوب که دارای آب پایدار و کافی باشند، در کشورمان زیاد نیست. اما اراضی زیادی با متوسط بارش بیش از ۲۰۰ میلیمتر در سال وجود دارد که به نوعی رها شده است. از طرفی، محصولاتی چون گندم و جو و برخی علوفه مورد نیاز دام، برخی گونه‌های دانه‌های روغنی و همچنین حبوبات وجود دارند که نیاز آبی چندان بالایی ندارند و دیم در آنها قابل توسعه و پیگیری است. باید در نظر داشت توسعه دیم در کشور موجب کاهش فشار موجود بر اراضی مرغوب و منابع آب کشور و موجب استفاده حداکثری و خلق ارزش افزوده از منابع آب حاصل از بارندگی سالانه کشور است که اکنون بیش از ۷۰ درصد آن مستقیماً و بلااستفاده تبخیر می‌شود.

اهمیت آمایش سرزمین در توسعه کشت دیم

سینی‌ساز بر نقش آمایش سرزمین برای توسعه کشاورزی و افزایش تولید کالا‌های اساسی تأکید نمود و افزود: برای برنامه‌ریزی در زمینه علوم انسانی و طبیعی، شناخت و آگاهی از مهمترین مباحث به شمار می‌رود. داشتن اطلاعات و آمار دقیق و علمی از ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و توانمندی‌های مناطق مختلف به رشد تولید محصولات کشاورزی کمک شایانی می‌کند. متأسفانه در سال‌های گذشته اقدامات خاصی در زمینه دیم‌زار‌ها صورت نگرفت هرچند در دو سه سال اخیر کار جدی در این رابطه شروع شده است. طرح جهش کشت دیم با مدیریت ستاد اجرایی فرمان امام و با سرمایه‌گذاری ۴٠ هزار میلیارد تومان در حال اجراست. اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و کرمانشاه از جمله مناطقی هستند که قابلیت توسعه کشت دیم و گسترش دیم‌زار‌ها در آن‌ها بسیار بالاست.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.