۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۶۹۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

وقوع بحران انرژی در جهان و به طور خاص اروپا، در کنار مخاطرات اقلیمی، فرانسه را به سمت توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های جدید تولید برق هسته‌ای سوق داده است. فرانسه در رنسانس هسته‌ای خود علاوه بر تمدید زمان فعالیت رآکتورهای فعال تا ۶۰ سال، قصد دارد ۵۲ میلیارد یورو در نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت‌های مختلف فرانسه در سال‌های اخیر همگی برنامه جاه طلبانه رنسانس هسته‌ای را مطرح کرده‌اند اما در مرحله تدوین برنامه عملیاتی و اجرا با مشکلاتی مواجه شده‌اند. در ماه‌های اخیر اما وقوع بحران انرژی در جهان و به طور خاص اروپا، در کنار مخاطرات اقلیمی، فرانسه را به سمت توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های بیشتر تولید برق هسته‌ای سوق داده است.

تجربه فرانسه در تبدیل شدن به قهرمان هسته‌ای اروپا

فرانسه برای مدتی قهرمان انرژی هسته‌ای اروپا بود. موجی از ساخت نیروگاه بین دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ باعث شد ۵۶ رآکتور این کشور هنوز پابرجا باشد. مخالفت با انرژی هسته‌ای، از جمله از سوی برخی از طرفداران محیط زیست به دلیل دشواری دفع زباله‌های هسته‌ای، از آن زمان برای این بخش گران تمام شده است. در سال‌های اخیر به لطف انتشار کربن کمتر که برای فعالان محیط زیست حیاتی است، انرژی هسته‌ای دوباره در کانون توجهات قرار گرفنه است. به طور خاص در اجلاس محیط زیست COP26 گلاسکو در سال گذشته، بحث بین رهبران جهان در مورد چگونگی تغییر سوخت‌های فسیلی و ارزیابی مجدد انرژی هسته‌ای دوباره بر سر زبان ها افتاد.

میشل برتلمی، تحلیلگر انرژی هسته‌ای OECD، می‌گوید: در COP26، ما صحبت در مورد اهداف را متوقف و شروع به صحبت در مورد اجرا کردیم. مردم متوجه شدند که انرژی هسته‌ای باید در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته باشد. آنچه با جنگ اوکراین اتفاق افتاد نیز بسیاری از واقعیت‌ها را تغییر داد. اکنون، پس از یک دوره طولانی رکود برای فناوری هسته‌ای، که با حادثه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱ تشدید شد، چالش‌های کم توجهی به انرژی هسته‌ای در سراسر جهان و به طور خاص فرانسه نمایان شده است.

توسعه انرژی هسته‌ای در دستورکار کشورهای اروپایی

علاوه بر فرانسه، دیگر کشورهای اروپایی نیز برنامه‌های متعددی برای توسعه انرژی هسته‌ای دارند. بلژیک می‌خواهد مرحله عدم توسعه انرژی هسته‌ای خود را به تعویق بیندازد. در آلمان، بحران انرژی، بحث‌های زیادی را در مورد اینکه آیا باید نگاهی دوباره به فناوری‌ای که مدت‌ها به آن پشت کرده بود انداخت یا نه، احیا کرد. در بریتانیا، برنامه‌هایی برای یک نیروگاه اتمی جدید ۲۰ میلیارد پوندی تایید شده است تا به یک نیروگاه در حال ساخت اضافه شود. در ژاپن نیز رآکتورهای جدید در حال بررسی هستند.

رنسانس هسته‌ای فرانسه با سرمایه‌گذاری ۵۲ میلیارد یورویی

بر اساس برنامه دولت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، این کشور قصد دارد ۵۲ میلیارد یورو در نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند. این رآکتورها قرار است از سال ۲۰۳۵ جایگزین نسل قدیم رآکتورها شود. این درحالیست که در طول ۲۰ سال اخیر فرانسه برنامه‌ای برای توسعه رآکتورهای هسته‌ای نداشته است. ماکرون همچنین دستور داده است زمان فعالیت تمامی رآکتورهای هسته‌ای فرانسه تا ۶۰ یا دست کم ۵۰ سال تمدید شود.

تا سال ۲۰۴۰ میلادی تعداد زیادی از رآکتورهای هسته‌ای فرانسه بالای ۵۰ سال خواهند داشت. تربیت نیروی انسانی مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای جدید دست کم به ۴ سال زمان نیاز دارد. علاوه بر این اختصاص مکان برای ساخت نیروگاه جدید نیز نیازمند طی کردن مراحلی در دولت و مجلس فرانسه است. رنسانس انرژی هسته‌ای با عزم دولت فرانسه آغاز شده است اما انتظار می‌رود نتایج آن ۵ تا ۱۰ سال بعد عملاتی شود و در رفع بحران انرژی به این کشور کمک نماید.

منبع: فاینشنال تایمز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.