۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۴۵۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ دسته: تولید
۰

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ضمن اشاره به ضرورت رفع موانع تولید در اقتصاد کشور، گفت: از وزارت رفاه انتظار داریم اثرات منفی اخذ حق بیمه قرارداد بر عملکرد شرکت‌ها و بخش تولید را بررسی و نتایج آن را به مجلس اعلام کند تا در صورت نیاز قوانین مربوطه اصلاح شود.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اقدامات مجلس در جهت رفع مشکلات بیمه‌ای و مالیات در بخش تولید کشور و به طور خاص شرکت های دانش بنیان گفت: مجلس در مصوبات اخیر اقدامات خوبی در جهت رفع موانع تولید محیط کسب و کار انجام داد که این امر گره هایی را باز خواهد کرد. از مسئله حق بیمه قرارداد نیز به عنوان یکی از موانع تولید یاد می‌شود که ابعاد مختلف آن نیازمند بررسی دقیق تر است.

وزارت رفاه اثرات منفی حق بیمه قرارداد بر بخش تولید را بررسی کند

وی افزود: هم اکنون در مجلس آمادگی کامل وجود دارد که دولت هرجایی که فکر کرد نیاز به کمک مجلس یا قانون گذاری جدید دارد، مجلس همکاری لازم را انجام می دهد. لذا دولت باید تشخیص دهد چه مشکلاتی وجود دارد تا ما آن را به سرعت رفع کنیم.

حاجی بابایی با اشاره به تاثیر تداوم اخذ سلیقه ای حق بیمه قرارداد در حجم اقتصاد زیرزمینی بیان کرد: اگر در این زمینه چنین برداشتی وجود دارد که تداوم اخذسلیقه ای حق بیمه قرارداد در سازمان تامین اجتماعی بسیاری از تولیدکنندگان را به سمت غیرشفاف شدن هدایت و بر حجم اقتصاد زیرزمینی افزوده است، توسط وزارت کار باید در این‌خصوص به مجلس گزارشی اعلام شود تا مجلس تحت عنوان لایحه مشکلات را حل کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: گرچه گفته می شود حق بیمه قرارداد با نرخ ۶.۶ تا ۱۶ نسبت به مالیات قرارداد که عددی بین ۱ تا ۱۵ درصد است، فشار بیشتری بر تولید تحمیل و منجر به کاهش رقابت پذیری و ورشکستگی می شود، اما این موضوع یک ایده است؛ چنانچه با این مصوبه وضع بیمه بر تولید ضربه وارد می شود، گزارشی باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود تا آن را بر طرف کنیم.

موانع تولید باید به سرعت برطرف شود

وی با تاکید بر رفع موانع تولید شرکت های دانش بنیان بیان کرد: اگر مصوبه اخیر بیمه یا مالیات مانع رشد تولید باشد، باید آن را برطرف کرد چرا که خواهان رشد تولید هستیم.

حاجی بابایی با اشاره به تاثیر معافیت پرداخت حق بیمه قرارداد بر رونق و جهش تولید تصریح کرد: متاسفانه براساس ماده ۴۱ قانون سازمان تامین اجتماعی، این سازمان اقدام به اخذ حق بیمه قرارداد کرده است ولی معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها برای رونق و جهش تولید به خصوص برای شرکت‌ های دانش بنیان بسیار ضروری است. البته با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه اخذ حق بیمه قرارداد، این موضوعی نیست که تنها شرکت های دانش بنیان به آن درگیر باشند، بلکه به نوعی کل کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.