۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۰۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، سامانه‌های کارآمد مالیاتی از جمله سامانه ملی املاک و اسکان را لازمه اساسی مقاوم سازی اقتصاد کشور دانست و افزود: انتظار داریم نشست‌های نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، حرکتی بزرگ و اثرگذار در جهت اصلاح سیاست‌های مالیاتی کشور به راه بیندازد.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در این همایش مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایشی با هدف کمک به اصلاح سیاست‌های مالیاتی کشور، گفت: مقاوم سازی اقتصاد بدون اصلاح زیرساختها نشدنی است، از جمله مهمترین زیرساختها اصلاح نظام مالیاتی به منظور ایجاد نظام فراگیر، عادلانه و مبتنی بر چارچوبهای علمی است. با این حال از آنجا که نفت همیشه در کشور ما نقش پررنگی داشته مالیات جایگاه خودش را پیدا نکرده است و امروزه که از درآمد نفتی مشابه سالهای قبل از تحریم محروم هستیم این مهم که باید زیرساخت مالیاتی را سامان دهی کنیم دو چندان احساس می‌شود.

عزم مجلس در اعمال پایه‌های مالیاتی اساسی

وی ضمن اشاره به عزم مجلس شورای اسلامی در توسعه پایه‌های مالیاتی افزود: در ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم سه گانه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و ساماندهی درآمدهای مالیاتی مطرح شد و پیش نویس این اصلاحات به مجلس داده شد اما لایحه طرح‌ها به صورت رسمی تقدیم مجلس نشد و اکنون در دولت جدید زمزمه‌هایی درباره تدوین لایحه PIT شنیده می‌شود. قدمی که مجلس یازدهم تاکنون به منظور اصلاح نظامهای مالیاتی برداشته است، پیش بردن قانون مالیات بر عایدی سرمایه و بستر اجرایی مناسب اجرای آن از طریق تکمیل سامانه مودیان است که از نظر ما می‌تواند بعنوان یک انقلاب مالیاتی شناخته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تا پیش از دولت سیزدهم وضعیت پیشرفت سامانه مودیان اصلا مناسب نبود، گفت: در این دولت نیز با وجود تلاش‌های دولت، حدود یک سال و پنج ماه از مهلت قانونی اجرای سامانه عقبیم. با توجه به لایحه‌ای که اخیرا به مجلس ارایه شده است زمانبندی تدریجی اجرای آن تا دی ماه سال آینده است و بناست در دی ۱۴۰۲ اجرای سامانه مودیان نهایی شود. مهمترین نکته درباره اصلاحات و تحولات مالیاتی آن است که اگر قرار باشد در هر یک از وظایفی که به عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته می‌شود موفقیتی حاصل شود، باید کل سیستم اقتصادی کشور همراهی کنند و مهمترین رکن در این همراهی، بخش خصوصی است که باید بداند اولین فایده نظام مالیاتی فراگیر و منسجم، نصیب بخش خصوصی خواهد شد.

مقاوم سازی اقتصاد بدون سامانه‌های کارآمد مالیاتی امکان ندارد

طغیانی ادامه داد: ما نمیتوانیم ستون فقراتی در نظر بگیریم به عنوان سامانه ملی املاک و اسکان و بدون توجه به آن به دنبال اجرایی کردن مالیات بر خانه‌های خالی باشیم. در حال حاضر ارائه اطلاعات به سامان امور مالیاتی به شیوه درستی انجام نمی‌شود و مهمترین مسئله اصلاح این شیوه است که در قانون جدید به آن توجه شد و اصلاحاتی اساسی در این زمینه صورت گرفت. بنابراین انتظار می‌رود با اجرای قانون جدید، مشکلات پیش رو در اخذ مالیات از خانه‌های خالی بطرف شود.

وی ضمن اشاره به اینکه بیشترین منفعت سامانه ملی املاک و اسکان نه در حوزه اخذ مالیات، بلکه در حوزه برنامه ریزی اقتصادی است، افزود: باید توجه داشته باشیم که برنامه ریزی اقتصادی بدون اشراف اطلاعاتی ممکن نیست. یکی از مهمترین مسائل در مقاوم سازی اقتصاد کشور، اجرا و پیاده سازی سامانه‌هایی همچون سامانه ملی املاک و اسکان کشور است که بدون آن‌ها مقاوم سازی اقتصاد کشور اساسا شدنی نیست.

پرچمداران اقتصاد مقاومتی به اصلاح قوانین مجلس کمک کنند

این نماینده مجلس ضمن قبول برخی ایرادات به قوانین مالیاتی کشور گفت: ما ادعایی نداریم که قوانین بدون اشکال است و استقبال میکنیم که در نشست‌های تخصصی این قوانین بررسی شود و نکات اصلاحی ارائه شود. اما قانون اصلاح نشده را نمیتوان گفت ناکارآمد است.

وی در پایان افزود: من از اندیشکده اقتصاد مقاومتی تشکر میکنم که پرچم گفتمان اقتصاد مقاومتی را بلند نگه داشته و در طول سال‌های اخیر همواره برای ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور تلاش کرده است. انتظار ما این است که در همایش پیش رو نیز این حرکت بزرگ به بهبود زیرساخت‌های مالیاتی و اصلاح آن در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منجر شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.