۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۵۴۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: تولید
۰

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تشکیل وزارت بازرگانی را موجب افزایش واردات و تضعیف بیشتر تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: اینکه بخواهیم به بهانه کاهش قیمت کالاهای اساسی یک وزارتخانه تشکیل دهیم اشتباه است. تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها مشکل افزایش قیمت‌ها را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات اضافه می‌کند.

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد تشکیل وزارت بازرگانی گفت: از تیر سال ۱۴۰۰ وظایف بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت جدا شد و عملا به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. در ادامه نیز به صلاح کشور است با همین ترکیب وزارت صنعت و معدن و تجارتی که آن بخش صنعت و معدن را در برمی‌گیرد ساختار مناسبی داشته باشد، آن بخش کشاورزی هم که به حوزه کشاورزی واگذار شده است از ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره همه در داخل یک وزارتخانه مدیریت شود.

با ایجاد دوباره وزارت بازرگانی واردات افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم کوچک و چابک‌سازی دولت در زمینه پاسخگویی و عملکرد بهینه‌تر و عدم دخالت در اقتصاد، تشکیل وزارت بازرگانی را خلاف موارد فوق عنوان کرد و اظهار کرد: براساس اسناد بالادستی گسترش سازمان توصیه نشده است و باید به سمت کوچک و چابک سازی دولت برای عملکرد بهینه‌‌تر رفت. بنا بر این است که ساختارها و سازمان‌ها گسترش پیدا نکنند و کوچک سازی و چابک‌سازی سازمان‌ها در دستور کار باشد اگر بنا باشد وزارت‌خانه جدیدی شکل بگیرد با سیاست‌های کلی برنامه مخالف است.

وی با هشدار نسبت به اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی افزایش واردات خواهیم داشت، تاکید کرد: در طی سال‌های گذشته فرهنگ واردات بر فرهنگ صادرات غلبه داشته است تجربه گذشته هم همین را نشان می دهد اما اگر زنجیره کار در دست یک وزارتخانه باشد، بازار و تجارت را مبتنی بر تولیدات داخلی تنظیم می کند که اگر محصولی در داخل به اندازه کفاف تولید می شود و مشابه خارجی هم دارد  از واردات آن جلوگیری شود.

تشکیل وزارت بازرگانی منجر به کاهش قیمت کالاهای اساسی نمی‌شود

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اینگونه باشد که همزمان تولید کننده در داخل با هزینه‌های بالا تولید کند، نتواند جنسش را  بفروشد و در آستانه ورشکستگی باشد و همزمان  واردات‌چی‌ها وارد شوند و همان محصول را با قیمت نازل‌تری وارد کنند. با این دست فرمان سال‌های سال ما در بحث اقتصاد و رشد تولید به اهداف مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم.

نظری خاطر نشان کرد: اینکه ما بخواهیم به بهانه کاهش قیمت کالاهای اساسی یک وزارتخانه تشکیل دهیم اشتباه است. گرانی کالاها در بازار معلول عواملی چون سیاست‌های پولی و بانکی،  افزایش دستمزدها و  هزینه‌های تولید، افزایش عوارض واردات کالاها و افزایش قیمت مواد اولیه است. تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات اضافه می‌کند.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.