۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۷۲۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رضا سهرابی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ایجاد مزیت اقتصادی را برای توسعه روابط با دیگر کشورها ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران، ایجاد کریدورهای ترانزیتی میتواند مزیت اصلی ایران در توسعه روابط با دیگر کشورها باشد که به بهبود زیرساخت‌های داخلی و رونق اقتصادی نیز منجر می‌شود.

موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه ظرفیت مناسبی را در حوزه ترانزیت ایجاد کرده است. استفاده از این ظرفیت با توجه به دیپلماسی اقتصادی فعالی که در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود، می‌تواند تحولی را در این عرصه رقم بزند. در این راستا رضا سهرابی کارشناس تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در عرصه بین الملل کشورها برای اینکه بتوانند ارتباط خودشان در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و به تبع آن ارتباطات فرهنگی و اجتماعی را شکل بدهند، حفظ کنند و ارتقا ببخشند، به دنبال این هستند که  بتوانند برای سایر کشورها در تعامل با خودشان مزیت نسبی ایجاد کنند.

کریدورهای ترانزیتی از ظرفیت های مهم اقتصادی ایران

سهرابی ادامه داد: در واقع کشورها به دنبال یک سری مولفه‌هایی برای برتری دادن خودشان به نسبت سایر کشورها هستند. این مولفه بسته به هر کشوری می‌تواند هر چیزی باشد، مثلاً کشوری کشور نفت‌خیز است و فقط نفت دارد و این مولفه می‌تواند برای آن کشور نفت باشد و یا کشوری که چوب زیادی دارد یا خاک حاصلخیزی دارد برای کشت محصولات استراتژیک و کشوری دام پرورش می‌دهد. اگر بخواهیم این مولفه‌ها را در نظر بگیریم و مهمترین آن‌ها را تجمیع کنیم و از آن صحبت کنیم، قطعا یکی از این مهم‌ترین مولفه‌ها در این بحث به خصوص برای ایران بحث کریدورهای ترانزیتی است.

وی با اشاره به اهمیت کریدور ترانزیتی که اعم از ترانزیت کالا و جابجایی مسافر برای کشور دارد، گفت: همه کشورهای دنیا الزاما پتانسیل عبور کریدورهای ترانزیتی از خودشان را ندارند. در یک نگاه اجمالی به نقشه جهان، خیلی از کشورها را می‌بینیم مثل نروژ به عنوان کشور توسعه یافته که چنین پتانسیلی برایش متصور نیست و هیچ کشوری برای رسیدن به هیچ مقصد دیگری نیازی نمی‌بیند که بخواهد از نروژ عبور کند و محتاج به خاک و عبور از آن کشور نیست.

مزیت کریدورهای ترانزیتی به واسطه تنوع همسایگانی ایران

این کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: این فرصت و این کریدورها که از دل ایران عبور می‌کنند یک فرصتی است که فقط به واسطه تنوع همسایگانی که برای ایران وجود دارد و به واسطه مرکزیتی که ایران دارد بین نقاط شرق و غرب عالم و بین کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا و کشورهای غرب آسیا، کشورهای آفریقایی و اروپایی، این قابلیت برای ایران به وجود آمده است که کریدورهای مختلفی بتوانند از وسط خاک و دل کشور ایران عبور کنند و دو تا نقطه متفاوت دنیا را به همدیگر وصل کنند.

سهرابی در پاسخ به این سوال که چرا استفاده از این کریدورهای ترانزیتی باید مهم باشد و چرا ایران باید به سمت فعال کردن این کریدورها حرکت بکند، افزود: اولین نکته همین بود که این فرصت برای هر کشوری به وجود نمی‌آید و یک فرصت بی‌بدیلی است که برای ایران مطرح شده به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی آن که این فرصت برای به وجود آمده و به واسطه تنوع همسایگانش است.

وی همچنین بیان داشت: نکته دوم در مورد اهمیت این فعال شدن کریدور‌هایی که از دل ایران می‌گذرد این است که این کریدورها، کشورهای مختلفی را درگیر می‌کند و طبیعتاً کشورهای مختلفی که می‌تواند نفت ببرند از قبل این کریدورها پای کار می‌آیند، سرمایه می‌آورند، منابع می‌آورند و تامین مالی انجام می‌دهند گاها تا بتوانند این کریدور را فعال کنند در قبل آن سود خودشان را ببرند.

توسعه کریدورهای کشور مساوی با توسعه زیرساخت های کشور است

این پژوهشگر حوزه تجارت اظهار داشت: نکته بعدی این است که این بحث کاملا به بحث زیرساخت‌ها مربوط می‌شود یعنی توسعه کریدورها مساوی با توسعه زیرساخت های کشور می‌شود. وقتی کشورهای دیگر می‌آید و زیرساختی را ایجاد می‌کنند، یعنی دارند یک هزینه گزافی را برای یک پروژه بلند مدت انجام می‌دهند، خود این مولفه باعث می‌شود که به راحتی انتخاب یک کریدور قابل تغییر نباشد.

سهرابی تاکید کرد: یعنی مثل شریک صادراتی یا شریک تجاری برای یک کالای خیلی جزئی نیست که اگر شریک شما کالا را نداشت و نداد یا گران‌تر داد شریک تجاری را تغییر دهیم و کالا را از جای دیگری تامین کنیم. به این راحتی‌ها کریدوری که انتخاب می‌شود، قابلیت تغییر ندارد و این بلند مدت بودن باعث می‌شود که نفع ما هم از قبل در آن بلندمدت شود و در وهله دوم تهدیدها علیه ایران را به حداقل برساند یعنی به راحتی با هر تهدید کوچکی توسط دولت ثالث یا تحریم ثانویه دیگری و هر تهدیدی، کشورهای دیگر حاضر نمی‌شوند از کریدوری که انتخاب کردند و در آن هزینه کردند و سرمایه‌گذاری کردند دست بکشند و تغییر دهند.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.