۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۳۰۳ ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: تولید، مدیریت واردات
۰

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، ضمن تاکید بر اینکه همه کشورها با وضع تعرفه واردات از تولید داخلی حمایت می‌کنند، گفت: صنعت فولاد بریتانیا به دلیل افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی وضعیت مطلوبی ندارد و دولت قصد دارد با افزایش تعرفه واردات، از این صنعت حمایت کند. این سیاست خلاف تعهدات ما به WTO است اما سیاستمداران باید برخی مواقع تصمیمات سخت بگیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ماه‌های اخیر موجب شده است برخی صنایع انرژی بر در سراسر جهان، از جمله صنعت فولاد با مشکلات جدی مواجه شوند. این مسئله در کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا نمود بیشتری داشته و بار دیگر موجب تحرک دولت‌ها برای حمایت از تولیدات داخلی از طریق افزایش تعرفه واردات شده است.

بریتانیا برخلاف قواعد WTO تعرفه واردات فولاد را بالا می‌برد

در همین راستا بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، ضمن اعلام اینکه دیگر کشورها از صنایع داخلی خود حمایت بیشتری می‌کنند، اعلام کرده است که قصد دارد برای حمایت از صنعت فولاد داخلی، تعرفه واردات فولاد را افزایش دهد. این اقدام بریتانیا برخلاف تعهدات این کشور به سازمان تجارت جهانی موسوم به WTO است، اما جانسون تاکید دارد وقتی دیگر کشورها با قوانین مشابه از تولید داخلی حمایت می‌کنند، بریتانیا نیز باید در همین راستا قدم بردارد.

بر اساس اعلام نخست وزیر بریتانیا، دولت این کشور قصد دارد ضمن بالا نگهداشتن تعرفه واردات فولاد از چین، که پیش از این در دستورکار قرار گرفته بود، تعرفه واردات از دیگر کشورها، از جمله کشورهای اروپایی را نیز بالا ببرد. این درحالیست که چنین اقدامی کاملا برخلاف تعهدات پیشین بریتانیا به WTO است.

تعهدات بین‌المللی نباید منافع ملی را محدود کند

بریتانیا هنوز تصمیم نهایی در این زمینه را نگرفته، اما بر اساس اعلام سخنگوی رسمی نخست وزیر بریتانیا، دولت این کشور در تلاش است بین «تعهدات بین‌المللی» و «منافع ملی» یک تعادل نسبی برقرار کند.

تاکید بوریس جانسون بر لزوم افزایش تعرفه واردات فولاد برای حمایت از تولید داخلی، نارضایتی برخی از اعضای کابینه وی را درپی داشته است. به طوریکه یکی از مشاوران نخست وزیر بریتانیا در واکنش به عدم تعهد جانسون نسبت به تعهدات بین‌المللی بریتانیا، استعفا کرده است.

همه کشورهای اروپایی از صنعت فولاد داخلی حمایت می‌کنند

در عین حال بوریس جانسون در پاسخ به سئوال خبرنگاران در حاشیه نشست گروه G7 در آلمان، گفت: صنعت فولاد بریتانیا وضعیت خوبی ندارد که بخشی از آن از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ناشی می‌شود. در حال حاضر ما در بریتانیا آنطور که دیگر کشورها از صنایع داخلی حمایت می‌کنند، حمایت نمی‌کنیم و این وضعیت باید تغییر کند. صنعت فولاد هزینه زیادی برای تامین انرژی می‌پردازد و به همین دلیل دولت باید از این صنعت حمایت کند. تا زمانی که شرایط برای کاهش هزینه انرژی فراهم نشده، افزایش تعرفه واردات می‌تواند بهترین گزینه برای حمایت از تولید داخلی باشد، اقدامی که دیگر کشورهای اروپایی هم انجام می‌دهند.

نخست وزیر بریتانیا ادامه داد: افزایش تعرفه واردات می‌تواند یک سیاست موقت باشد، اما در حال حاضر گزینه مطلوبی است. این سیاست خلاف تعهدات ما به سازمان تجارت جهانی است اما سیاستمداران باید برخی مواقع تصمیمات سخت بگیرند.

منبع: تلگراف

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.