۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۰۵۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دبیرکل ناتو که یکی از سخنرانان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بود، ضمن تاکید بر اینکه برقراری روابط با کشورهای متخاصم آسیب پذیری اقتصادی را افزایش می‌دهد، از کشورهای غربی درخواست کرد در روابط تجاری و اقتصادی خود با کشورهایی همچون روسیه و چین تجدید نظر کنند. وی تاکید کرد حفظ آزادی به مراتب مهمتر از برقراری تجارت آزاد است و محافظت از ارزش‌ها اهمیت بیشتری از کسب سود اقتصادی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در اجلاس سال جاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس که با حضور فعالان اقتصادی کشورهای مختلف برگزار شد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز یکی از سخنرانان بود. وی کشورهای غربی را خطاب قرار داد و ضمن پررنگ جلوه دادن مسئله جنگ اوکراین از این کشورها درخواست کرد در اقتصاد و تجارت اولویت‌های خود را تغییر دهند.

کمک‌های بی دریغ ناتو به اوکراین برای مقابله با روسیه

استولتنبرگ در این نشست ضمن تاکید بر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعدد ناتو به اوکراین در مقابله با روسیه گفت: روسیه رژیمی سرکوبگر است و این را پیش از این نیز بارها در مناطقی همچون گروژنی، گرجستان، کریمه و حلب سوریه نشان داده است. پوتین قصد دارد از قدرت نظامی برای به دست آوردن منافع بیشتر استفاده کند، اما ما از خاک کشورهای ناتو در مقابل روسیه دفاع میکنیم.

وی «افزایش بودجه نظامی»، «به کارگیری نیروهای رزمی»، «افزایش تعداد نیروهای آماده باش به ۱۰۰ هزار نفر» و «تشکیل یک گروه نظامی با همکاری مستقیم نیروهای آمریکایی» را از جمله اقدامات ناتو برای مقابله با روسیه عنوان کرد و افزود: در عین حال هدف اصلی کشورهای غربی باید ایجاد بازدارندگی باشد.

با کشورهای متخاصم تجارت نکنید

دبیرکل ناتو در ادامه ضمن اشاره به درس‌های جنگ اوکراین برای غرب گفت: یک عبرت کلیدی این است که برقراری روابط با کشورهای متخاصم آسیب پذیری اقتصادی ایجاد می‌کند. حفظ آزادی به مراتب مهمتر از تجارت آزاد است. حفظ ارزش‌های ما به مراتب مهمتر از کسب سود اقتصادی است.

وی همچنین با اشاره به سابقه ۵۰ ساله مجمع جهانی اقتصاد در گرد آوردن فعالان اقتصادی، گفت: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که در روابط اقتصادی خود تجدید نظر کنیم و این مسائل باید در اجلاس سالانه داووس مطرح شود.

جهانی شدن به هر قیمتی فایده ندارد

دبیرکل ناتو در دهه پیش چند سالی نخست وزیر کشورش، نروژ بوده است. او در سخنرانی خود با اشاره به همین دوران، افزود: من و بسیاری از ما که امروز اینجا حضور داریم، تلاش‌های فشرده‌ای برای جهانی شدن اقتصاد از خود به خرج دادیم، اما امروز در یافته‌ایم که این تصمیم‌های اقتصادی با تهدیدات و ریسک‌هایی برای امنیت ما همراه بوده‌اند و لازم است در این زمینه تجدیدنظرهای جدی صورت بگیرد.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.