۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۸۵۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

عباس جهانبخش عضو هیئت علمی دانشکده هنر اصفهان، برگزاری هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن را در زمینه گفتمان سازی و کمک به سند نویسی در کشور مفید دانست و افزود: برای کنترل سوداگری در بخش مسکن باید مشکل زمین با عرضه کافی آن دور از شهرهای بزرگ حل شود.

عباس جهانبخش عضو هیئت علمی دانشکده هنر اصفهان در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی هم در مرحله گفتمان سازی و هم در مرحله سندنویسی می‌تواند موثر باشد. چرا که هم اکنون که سیاست‌های کلان مسکن و معماری شهرسازی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بازنگری است میتواند بر آن نیز اثرگذار باشد.

عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه‌های علمیه یکی دیگر از محسنات همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را پیگیری رویکرد پیشرفت ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در این سلسله نشست‌ها حضور مسئولین مربوطه برای در جریان قرار گرفتن آخرین تحولات حوزه مسکن و به کارگیری این یافته‌ها در تصمیمات جاری کشور بسیار حائز اهمیت است.

شهرسازی فعلی کشور سازگار با اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی نیست

جهانبخش همچنین ضمن سازگار ندانستن الگوی ساخت فعلی مجموعه شهری در کشور با اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، محیط زیست، پدافند غیرعامل و عدالت اجتماعی اظهار داشت: برای اصلاح وضع موجود نیازمند یک بستر جدید برای اصلاح شهرسازی هستیم. حتی بالاتر از ۴ میلیون واحد مسکن نیز برای کشور نیاز است، در واقع فقط پدیده بی‌مسکنی مواجه نیستیم بلکه پدیده بد مسکنی هم وجود دارد. اما اگر قرار باشد مسکن با تصدی‌گری دولتی ساخته شود و یا با پیمانکاری انبوه‌ساز بخش خصوصی مانند تجربه‌های قبلی ساخته شود، یک واحد هم زیاد است. الگوی جایگزین میتواند معماری سازگار با سبک زندگی، محیط زیست و به صورت مشارکتی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ساخت مسکن نهضت ملی در کنار شهرهای بزرگ اشتباه دانست و افزود: در این روش، هم بارگزاری بیش از حد در شهرها بوجود می‌آید و هم آمایش سرزمین را به هم می‌زند و هم امکانات در عمده موارد وجود ندارد. بنابراین بهترین روش این است که با فاصله از شهرها خانه‌های وسیع بسازند.

استفاده از ابزارهای مالیاتی در کنار حل مشکل زمین؛ راه حل کنترل سوداگری 

جهانبخش در مورد الزامات الگوی شهرسازی که بایستی در نهضت ملی مسکن دنبال شود، اظهار داشت: ساخت مسکن باید کنار کلانشهرها و شهرهای بزرگ جانمایی نشود، مسکن وسیع باشد، مسکن مصرفی نباشد و خانه مولد باشد و به اشتغال توجه بشود، ارتباطات همسایگی لحاظ شود، محله مقیاس باشد، خانواده بنیان باشد، مسجد محور باشد، با مشارکت ساخته بشود و از انبوه‌سازی بخش خصوصی و تصدی‌گری بخش دولتی استفاده نشود.

عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه در پایان ضمن تاکید بر استفاده از ابزارهای مالیاتی برای کنترل سوداگری گفت: تا وقتی که مشکل زمین را حل نکنیم مسئله سوداگری حل نخواهد شد؛ یکی از راه های حل این معضل واگذاری زمین به مقیاس زیاد است. باید برای هر شهری خانه مولد و خوداتکا را در نظر گرفت تا افراد آن بتوانند در از بین بردن فقر و پدافند غیرعامل در زمینه اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.