۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۵۵۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن، پاسخ به تقاضای روزافزون این کالای راهبردی در کشور را از وظایف مهم دولت برشمرد و گفت: در عین حال بدون مقابله با سوداگری موجود در بازار، ساخت مسکن به تنهایی نمی‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند. اختصاص هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به بخش مسکن و پرداختن به همه جنبه‌های این حوزه، می‌تواند به مسئولین کشور در اتخاذ تصمیمات مناسب کمک کند.

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص چالش ها و مسائل موجود در حوزه مسکن گفت: یکی از مسائل مهمی که در حوزه مسکن وجود دارد، برنامه ریزی و کارهایی است که باید در این حوزه انجام شود. نیازهای مختلفی در حوزه مسکن وجود دارد، از آن ها می توان به سهم بالای تقاضای سرمایه ای، شفافیت در بازار و سامانه های اطلاعاتی که باید در این حوزه وجود داشته باشد، اشاره کرد.

این کارشناس حوزه مسکن اظهار داشت: مسئله بعدی ساماندهی به خود بازار مسکن است که یک ناکارآمدی را در این حوزه به وجود آورده است. همچنین تولید مسکن توسط بخش خصوصی و با مدل های متنوع است که بایستی به طور جدی در این زمینه پیگیری شود. استفاده از ظرفیت بازسازی بافت فرسوده در بخش شهری و روستایی، مسئله حاشیه نشینی، تقاضاهای مرتبط با مسکن جوانان و … نیز وجود دارد که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بدون مقابله با سوداگری، ساخت مسکن مشکل مردم را حل نمی‌کند

بیضایی ضمن اشاره به لزوم داشتن نگاه همه جانبی در مدیریت حوزه مسکن، افزود: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی برنامه جدی برای معضلات حوزه مسکن ندارد و فقط تقاضاهای مصرفی را تحت عنوان نهضت ملی مسکن دنبال می کند که آن هم فقط بخشی از تقاضا و مشکلات موجود در حوزه مسکن را پوشش می دهد.

وی با تاکید بر اهمیت مقابله با سوداگری در حوزه مسکن، خاطرنشان کرد: کنترل سوداگری حتما باید مورد توجه قرار گیرد. این مسئله دغدغه چندین دولت بوده است ولی متاسفانه به سرانجامی نرسیده است. ما بایستی به دنبال نگاه ها و ابزار های جدید در حوزه تامین مالی، مدیریت زمین و … باشیم.

حل مشکلات کشور با قطع امید از خارجی ها، وجه تمایز همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اهمیت برگزاری همایش «مسکن، پیشران تولید»، خاطرنشان کرد: نیاز به همایش هایی با مدل مشابه که می تواند ایده ها و ابزارهای جدیدی را برای کنترل بازار مسکن و عرضه و تقاضای این بازار را ارائه می دهد، حس می شود و می تواند کاربردی باشد ان شا الله.

وی با تاکید بر عنوان همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: وقتی عنوان اقتصاد مقاومتی در این همایش انتخاب می شود یعنی بایستی به شرایط ویژه کشور توجه شود. با توجه به تحریم ها و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد از جمله سختی تامین مالی، پایین آمدن قدرت خرید مردم، این که چگونه بتوانیم منابع مالی محدود را در حوزه مسکن به گردش در بیاوریم بسیار حائز اهمیت است.

بیضایی با اشاره به اینکه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با سایر رویداد ها و همایش هایی که در این حوزه اتفاق می افتد، متفاوت است، افزود: قرار گرفتن هزینه های مسکن در استطاعت مالی خانواده و حل چالش های حوزه مسکن، با وجود تمامی کم و کاستی های داخلی و خارجی که وجود دارد، وجه تمایز این همایش با سایر همایش ها خواهد بود.

دولت باید برای نیاز های مختلف جامعه، مدل های مختلفی از تامین مسکن ارائه کند

وی در خصوص برنامه دولت در راستای ساخت ۴ میلیون مسکن نیز، اظهار داشت: وقتی وعده ساخت مسکن داده می شود، بایستی همه تقاضاهای موجود در این بازار را دید و طیف های مختلف تقاضای بازار مسکن را تفکیک نمود. اگر این تفکیک اتفاق بیافتد و تقاضا مدیریت بشود، به طور خودکار منجر راهکار های مشخصی در حوزه عرضه نیز خواهد شد.

بیضایی بزرگترین مشکل دولت را عدم تفکیک تقاضا در بازار مسکن دانست و خاطرنشان کرد: قاعدتا وقتی این کار انجام نشود، پاسخ مناسبی برای آن نیز متناسب با آن، قابل  ارائه نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم تنها با یک مدل عرضه، این تقاضای ۴ میلیونی را پوشش بدهیم، فکر می کنم که موجب اتلاف منابع خواهد شد و فرصت مناسبی که دولت می تواند بسته ای متناسب با مدل های مختلف ساخت مسکن را عرضه نماید، اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.