۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۶۷۶ ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: میلاد صادقی
۰

به عقیده کارشناسان سهم شرکت‌های دولتی از اقتصاد کشور، با احتساب بانک‌ها و موسسات مالی وابسته به دولت بیش از ۷۰ درصد است. بنابراین این شرکت‌ها باید بیش از دو برابر شرکت‌های غیردولتی در درآمدهای مالیاتی دولت سهم داشته باشند. اما بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، شرکت‌های دولتی در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند که کمتر از مالیات پرداختی شرکت‌های غیردولتی است. مالیات شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کمتر از ۲ درصد کل درآمدهای مالیاتی دولت و کمتر از یک صدم گردش مالی سالانه این شرکت‌هاست.

مسیر اقتصاددر لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت درآمدهای مالیاتی خود را درحدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ که از این میزان ۷۸ هزار میلیارد سهم درآمدهای گمرکی، ۲۰۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات همچون مالیات بر ارزش افزوده، ۲۷ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت، ۸۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حدود ۱۳۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و یا همان شرکت‌ها بوده که از این میزان نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم مالیات شرکت های دولتی است.

به این ترتیب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سهم مالیات بر کالا و خدمات در درآمدهای مالیاتی دولت بیش از ۳۹ درصد است که عمده آن را مالیات بر ارزش افزوده تشکیل داده است.

سهم شرکت‌های دولتی از درآمدهای مالیاتی دولت کمتر از ۲ درصد است

در مقابل مالیات بر درآمد شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی در مجموع در حدود ۲۵ درصد از کل درآمدهای مالیاتی دولت را شامل می‌شود که از این میزان تنها حدود ۱.۹ درصد از مالیات بر شرکت های دولتی بدست می‌آید. به عبارت دیگر شرکت‌های دولتی در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان به دولت مالیات پرداخت می‌کنند که حدود ۱.۹ درصد کل درآمدهای مالیاتی و ۰.۶ درصد کل درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

مالیات شرکت های دولتی کمتر یک درصد گردش مالی سالانه آن‌هاست

این درحالیست که بر اساس این لایحه، بودجه شرکت های دولتی شامل بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، بیش از ۲۱۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و بنابراین مالیات ۱۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی سهمی بسیار کمتر از یک درصد در گردش مالی آن‌ها دارد.

اما درخصوص دیگر شرکت‌های فعال در اقتصاد کشور، سهم مالیات از گردش مالی به مراتب بیشتر از یک درصد است. به طور مثال اگر فرض کنیم شرکتی در طول سال معادل یک پنجم گردش مالی سالانه خود سود کرده باشد و مشمول مالیات بر درآمد ۲۵ درصدی قرار بگیرد، باید دست کم ۵ درصد از گردش مالی سالانه خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازد.

به این ترتیب در صورت عملکرد اقتصادی مطلوب شرکت‌های دولتی، میزان مالیاتی پرداختی آن‌ها با همین میزان گردش مالی سالانه، باید به بیش از ۵ برابر مقدار کنونی یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

شرکت های دولتی متناسب با سهمشان از اقتصاد به دولت مالیات نمی‌دهند

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند سهم شرکت‌های دولتی از اقتصاد کشور، با احتساب بانک‌ها و موسسات مالی وابسته به دولت بیش از ۷۰ درصد است. بنابراین انتظار می‌رود مالیاتی که این شرکت‌ها باید به دولت بپردازند بیش از ۲ برابر مالیات پرداختی از سوی شرکت‌های غیردولتی باشد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان درآمدهای مالیاتی دولت از محل مالیات بر درآمد شرکت های غیردولتی درحدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر سهم ۷۰ درصدی شرکت‌های دولتی در اقتصاد لحاظ شود، این شرکت‌ها نیز باید دست کم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات به دولت بپردازند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.