۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۳۱۱ ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ دسته: مالیات
۰

داود منظور رییس سازمان امور مالیاتی، در برنامه نگاه یک در خصوص برنامه این سازمان برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت گفت: به منظور کاهش فرار مالیاتی، رصد تراکنش‌های بانکی کسانی که مودی مالیاتی نبوده‌اند، ضروری است. همچنین برای اداره دولت با منابع پایدار مالیاتی، به دنبال یک پایه مالیاتی مدرن و جدید برای مقابله با سوداگری هستیم.

به گزارش مسیر اقتصاد داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک در خصوص افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: به مالیات به عنوان تنها منبع درآمد دولت نگاه نمی‌کنیم. اما از آنجا که بین تمام منابع درآمدی، مالیات‌ به عنوان پایدارترین و موثرترین شیوه تامین مالی دولت‌ها است، و نقش تنظیم‌گری و جهت دهی به رفتار فعالان اقتصادی دارد، از آن بهره خواهیم برد.

دریافت مالیات‌های تصاعدی از متمولین موجب بازتوزیع بهتر

رییس سازمان مالیاتی در رابطه با ترکیب درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: سه منبع درآمدی در دولت داریم، درآمد عمومی که مالیات را شامل می‌شود، درآمد واگذاری دارایی مالی و درآمد واگذاری کالای سرمایه‌ای که مثل نفت است. برای ارائه خدمات بهتر در کشور نیازمند استفاده از ابزار مالیات برای بازتوزیع بهتر درآمدها و برقراری عدالت اجتماعی هستیم که دریافت مالیات‌های تصاعدی از متمولین باعث رسیدگی بیشتر به گروه‌های ضعیف جامعه و عدالت نسبی خواهد شد.

وی ادامه داد: درآمدهای مالیاتی دولت از ۳۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۵۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است که تقریبا افزایش ۶۰ درصدی را در بخش درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد. رقم درآمد حاصل از مالیات بر واردات از ۵۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۷۷ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش یافته است، اما با این وجود بخش کوچکی از این درآمدها از مالیات بر بر واردات تشکیل می‌شود. بیه طوری که افزایش حدود ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی ناشی از مالیات‌های مستقیم است.

کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۲۰ درصد

منظور افزود: بخش رسمی اقتصاد مثل شرکت‌ها که منظم مالیات می‌دهند، نباید در وصول مالیات به آنها فشار وارد کنیم مخصوصا آنها که تولید کننده هستند.در همین لایحه بودجه مالیات شرکت‌های تولیدی را از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش دادیم. همچنین می‌توانیم تور مالیاتی را گسترش دهیم و کسانی که در آن نیستند را به جمع مالیات دهندگان اضافه کنیم. ما به روش سیستمی و میدانی، مودیان جدید مالیاتی را کشف می‌کنیم. امیدوار هستیم در سال آینده افزایش قابل‌توجهی در تعداد مؤدیان رخ دهد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با وصول درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: با گذشت ۹ ماه از ابتدای سال ۱۴۰۰ درآمدهای مالیاتی بیش از ۸۰ درصد محقق شده است که از آنجایی که معمولا در پایان سال وصول مالیات بهتری داریم، به عددی که در لایحه بودجه تصریح شده خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامه آقای خاندوزی وزیر اقتصاد باید به ۵۰ درصد برسد، در زمان حاضر این نسبت کم‌تر از هفت درصد است و ما پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان دولت این رقم به ۱۰ درصد افزایش یابد.

میزان فرار مالیاتی معادل ۵۰ درصد از وصول درآمدهای مالیاتی است

منظور اظهار کرد: برای شناسایی فرارهای مالیاتی نیز، می‌توانیم با رصد کردن تراکنش‌های بانکی، کسانی را که مودی مالیاتی نبوده‌ کشف می‌کنیم. چرا که در دولت جدید یک رابطه تنگاتنگ بین نظام مالیاتی و بانک مرکزی ایجاد کردیم و تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها بصورت منظم در اختیار ما قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانیم فرارهای مالیاتی را به خوبی شناسایی کنیم. به عنوان نمونه بررسی اطلاعات این افراد که فاقد پرونده مالیاتی بودند نشان داد، یک فعال اقتصادی سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان عملکرد مالی داشته است که فراری مالیاتی هم بوده است اما امروز این شخص حقیقی را می‌شناسیم. این بواسطه رابطه خوب وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و پوشش میان سامانه‌ها اتفاق افتاده است. تاکنون فرار مالیاتی معادل ۵۰ درصد از مالیاتی است که دولت امروز وصول می‌کند.

دادگاه ویژه مالیاتی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

وی تاکید کرد: بعد از شناسایی فراریان مالیاتی، علاوه بر گرفتن مالیات و جریمه آن، متخلفان را به دادگاه معرفی خواهیم کرد. اولین دادگاه ویژه مالیاتی نیز با هماهنگی قوه قضاییه از دهه فجر امسال آغاز می‌شود. ما جلوی این پدیده را می‌گیریم چرا که در تمام دنیا پرداخت نکردن مالیات از قتل نفس هم بالاتر است.

ایجاد پایه مالیاتی جدید برای مقابله با سوداگری

منظور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از افرادی که از پوزها استفاده می‌کنند مؤدی مالیاتی نیستند افزود:  ساماندهی پوزها باید در دولت قبل توسط بانک مرکزی انجام می‌گرفت که این امر اتفاق نیفتاد. از ابتدای دولت در تعامل با بانک مرکزی تمام اطلاعات مربوط به پوزها روی سامانه‌‌ای که سازمان امور مالیاتی طراحی کرده قرار گرفته است. مردم به سامانه وارد می‌شوند و با کدملی خود می‌بینند چه پوزهایی به نامشان ثبت شده است. اکنون اطلاعات ۹ میلیون پوز روی سامانه قرار گرفته است.مردم سه گزینه دارند، یا پوز را به پرونده مالی خود الصاق می‌کنند یا مودی جدید هستند و پرونده تشکیل می‌دهند و یا می‌توانند پوز را غیر فعال کنند.

رییس سازمان مالیاتی در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید بتواند خودش را با مالیات اداره کند و درآمد نفت باید در صندوق توسعه ملی برای نسل‌های بعدی ذخیره شود. به همین منظور، دنبال یک پایه مالیاتی مدرن و جدید بر مبنای مسکن، ارز، طلا و خودرو هستیم تا سوداگری در این حوزه‌ها حذف شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.