۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۰۱۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ دسته: مالیات
۰

ملک‌زاده کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در یک برنامه رادیویی گفت: تنها راه و بهترین راه برای جبران کسری بودجه در افق کوتاه مدت این است که با فرارهای مالیاتی مقابله کنیم. شکاف مالیاتی، به معنی درآمد مالیاتی از دست رفته اقتصاد کشور، در سال ۹۸ به ۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده که معادل ۴۴ درصد از درآمدهای مالیاتی است. علاوه بر این ۴۰ تا ۴۵ درصد از اقتصاد کشور از مالیات معاف است و هیچ سهی در درآمدهای مالیاتی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد علی ملک‌زاده با حضور در  برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو در مورد ظرفیت های کاهش فرار مالیاتی در افزایش درآمدهای دولت در بودجه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی بودجه بدون افزایش فشار بر بخش مولد

علی ملک زاده مسئول گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهمیت درآمدهای مالیاتی با وجود کسری بودجه بسیار زیاد در کشور گفت: ما باید بتوانیم درآمدهای مالیاتی کشور را بدون افزایش فشار بر بخش های مولد و بخش هایی که هم اکنون مالیات می پردازند افزایش دهیم.

وی افزود: برای این منظور دو راهکار اصلی وجود دارد. راهکار اول اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد پایه های جدید مالیاتی است. این مسیر به دلیل وجود ذینفعان فراوان و پیچیدگی های قانونگذاری به زمان طولانی نیاز دارد. لذا باید در افق بلندمدت به آن اندیشید.

مسئول گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: اما راهکار دوم، راهکاری است که در کوتاه مدت باید انجام شود. تنها راه و بهترین راه در افق کوتاه مدت این است که با فرارهای مالیاتی مقابله کنیم.

بیش از ۴۰ درصد درآمد مالیاتی از دست رفته در اقتصاد با وجود معافیت ۴۰ درصدی فعالیت‌ها

ملک‌زاده گفت: قدم نخست برای جلوگیری از فرار مالیاتی، شناسایی دقیق اعداد و ارقام آن و درآمدهای مالیاتیِ از دست رفته است.

مسئول گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اذعان به وجود آمارهای متناقض از رقم فرار مالیاتی گفت: طبق آخرین آمار که مربوط به پاییز سال گذشته است، شکاف مالیاتی (درآمد مالیاتی از دست رفته) ۶۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ بوده که در سال ۹۸ به ۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده و بنابراین ۴۴ درصد از درآمدهای مالیاتی کشورمان از دست رفته است.

وی افزود: این آمار در مقایسه با آمار کشورهای پیشرو در نظام مالیاتی مانند بریتانیا که ۵ درصد شکاف مالیاتی گزارش کرده است، اختلاف فاحشی دارد. بررسی میزان شکاف مالیاتی در کشورهای منتخب اتحادیه اروپا نشان می دهد میانگین شکاف مالیاتی در این کشورها حدود ۱۵ درصد است و این یعنی در کشور ما حدود ۳ برابر میانگین آنها شکاف مالیاتی داریم.

ملک زاده اظهار داشت: این موضوع در حالی است که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف است و این شکاف مالیاتی ۴۴ درصدی مربوط به بخش مشمول مالیات اقتصاد کشور است.

چه مقدار از بودجه دولت از طریق مالیات تامین می‌شود؟

در ادامه، دکتر علی شهیدی مسئول میز مالی دفتر بررسی های مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس گفت: آمار کشور ما در حوزه مالیات بر عملکرد به هیچ وجه قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد بودجه دولت آمریکا با مالیات تأمین می شود افزود: در ایران فقط ۳۰ درصد بودجه از طریق مالیات تأمین می شود و به همین دلیل هم به سراغ نفت و فروش اوراق می رویم درصورتی که این یک راهکار کوتاه مدت و مسکن وار است.

مسئول میز مالی دفتر بررسی های مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر اینکه فضای سیاست گذاری در مجلس خلاف رویه علمی اقتصاد است گفت: سیستم حکمرانی کشور باید بازسازی و اصلاح شود.

مسیر مالیات بر اساس راهبرد کلی اقتصاد کشور مشخص می‌شود

دکتر محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حوزه مالیات از جمله حوزه هایی است که در آن هیچ خلأ قانونی نداریم؛ مانند قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین بالادستی که به موضوع مالیات اشاره کرده اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» هنوز به قانون تبدیل نشده افزود: راهبرد کلی اقتصاد کشور مسیر مالیات را تعیین می کند و تا زمانی که راهبرد و رویکرد اصلی دولتها مشخص نشود نمی توان به نظام مالیاتی سمت و سو داد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس اظهارکرد: اگر سازمان امور مالیاتی کشور همین قوانین را اجرایی و خودش را روزآمد کند و نظارت و تعامل خود را با بخش های مختلف مالیات ده، اصلاح کند شرایط بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.