۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۸۳۳ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

رئیس سازمان مالیاتی آمریکا (IRS) در نامه‌ای به یکی از سناتورهای این کشور گفته است که دسترسی بیشتر به اطلاعات بانکی با کاهش شکاف و فرار مالیاتی، میلیاردها دلار درآمد مالیاتی دولت را افزایش خواهد داد. درحال حاضر نرخ تمکین مالیاتی در آمریکا در حدود ۸۲ تا ۸۴ درصد است؛ درحالیکه با ارائه اطلاعات بیشتر از تراکنش‌های بانکی افراد از سوی بانک‌ها، علاوه بر اخذ عادلانه مالیات، نرخ تمکین مالیاتی نیز تا حدود ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت. هر یک درصد بهبود تمکین مالیاتی، درآمد سالانه دولت آمریکا را حدود ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس اداره امور مالیاتی آمریکا (IRS) معتقد است که افشا و دسترسی به اطلاعات دقیق بانک‌های کشور می‌تواند شکاف و فرار مالیاتی را کاهش دهد و میلیاردها دلار درآمد به همراه داشته باشد. به گفته او به تفاوت بین مالیات‌های پرداخت شده و مالیاتی که بر اساس قانون باید پرداخت شود شکاف مالیاتی گفته می‌شود.

کاهش فرار مالیاتی با افزایش دسترسی به اطلاعات تراکنش های بانکی

چارلز رتیگ در نامه‌ای به یکی از سناتورهای این کشور، الیزابت وارن، گفته است که دسترسی بیشتر به اطلاعات بانک‌ها در مورد سپرده‌های مشتریان می‌تواند فرار مالیاتی را به شدت کاهش دهد. رئیس اداره مالیاتی در این نامه به وارن تاکید کرده است که کسری بودجه سال‌های گذشته باعث شده است که این سازمان نتواند افرادی که مالیات عادلانه خود را پرداخت نکرده‌اند مورد پیگرد قرار دهد.

رتیگ بیان کرده است برخی از اقدامات بایدن در این زمینه موثر بوده است. برای مثال یکی از مفاد “برنامه خانواده خانواده‌های آمریکایی” بایدن به دنبال کاهش شکاف مالیاتی است و از بانک‌ها خواسته است تا اطلاعات تراکنش‌های مشتریان را جدای از اظهارنامه ارائه شده افراد، به این سازمان گزارش دهند. به ازای هر یک درصد بهبود تمکین مالیاتی، درآمد سالانه دولت آمریکا حدود ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. به طور کلی تمکین مالیاتی بین ۸۲ تا ۸۴ درصد تخمین زده می‌شود.

کاهش فرار مالیاتی ثروتمندان لازمه ایجاد نظام مالیاتی عادلانه

در همین راستا الیزابت وارن سناتور آمریکایی نیز گفته است که اطلاعات جدید IRS نشان می‌دهد که اگر درآمدهای این سازمان را به میزان قابل توجهی افزایش ندهیم کلاهبراداران مالیاتیِ ثروتمند و شرکت‌های بزرگ می‌توانند کماکان از پرداخت مالیات عادلانه خود فرار کنند، درحالی که افراد دیگر تحت فشار مالیات‌ها هستند.

او اضافه کرده است که بررسی آمار سازمان مالیاتی نشان می‌دهد که الزامات جدیدی در گزارش‌دهی اظهارنامه افراد نیاز است تا به وسیله آن بتوان تمکین مالیاتی ثروتمندان را افزایش داد و از بار مالیاتی افراد خوش حساب کم کرد.

مخالفت بانک ها با ارائه اطلاعات بیشتر به IRS

اما صنعت بانکداری این کشور که وظیفه ارسال اطلاعات مالی بیشتر را بر عهده دارد، نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان داده و اعتراض کرده است که این اقدام پیچیدگی زیادی دارد و هزینه زیادی بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر اگر شکاف مالیاتی ناشی از خطای انسانی عمدی یا غیر عمد باشد ارتباط دقیق بین بانک‌ها و IRS می‌تواند این مشکل را برطرف کند. در حال حاضر هر شخصی که بیشتر از ۱۰ دلار سود از یک حساب بانکی، کارگزاری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری دریافت کند ملزم به ارائه این اطلاعات به IRS است.

افزایش تمکین مالیاتی نتیجه دسترسی بیشتر به اطلاعات بانکی

اگر بانک‌ها مجبور شوند که اطلاعات سپرده‌ها و تراکنش‌های افراد به سازمان مالیاتی ارائه کنند، این اقدام باعث می‌شود که افراد در اظهار درآمدهای خود حساسیت بیشتری داشته باشند و با دقت بیشتری این کار را انجام دهند. زیرا اگر اینکار را انجام ندهند درصورت اظهار هرگونه اشتباه، سازمان مالیاتی با اطلاعاتی که در اختیار دارد می‌تواند فرد را تحت تعقیب قرار دهد. رتیگ اظهار کرده است که این اقدام یک پیروزی بزرگ برای جمع آوران مالیات است.

رئیس سازمان مالیاتی آمریکا گفته است وقتی مودیان بدانند که IRS اطلاعات لازم را برای پیگیری دارد در تکمیل اظهارنامه بیشتر متعهد خواهند بود. به گفته او تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی اطلاعات کمی در دسترس باشد تمکین مالیاتی حدود ۴۵ درصد است اما اگر دسترسی به اطلاعات لازم افزایش یابد، این عدد به ۹۵ درصد می رسد. ارائه اطلاعات بیشتر از سوی بانک‌ها باعث می شود که پرداخت داوطلبانه مالیات بیشتر شود.

ارائه اطلاعات حساب های بانکی خارج از کشور هم ضروری است

در این نامه همچنین به این نکته نیز اشاره شده است افراد ثروتمند بیشترین تعداد حساب را در بانک‌های بین‌المللی دارند که در برخی موارد به دلیل قوانین مختلف کشورها امکان دسترسی منظم به اطلاعات آن وجود ندارد، که این موضوع نیز باید برطرف شود.

افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی با کاهش شکاف مالیاتی

همچنین بررسی‌های وزارت خزانه داری نشان می‌دهد که با از بین بردن شکاف مالیاتی در ۱۰ سال نخست بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی جدید و در ۱۰ سال دوم بیش از ۱.۶ هزار میلیارد دلار درآمد مالیاتی به وجود خواهد آمد.

منبع: CNBC

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.