۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۷۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش گاردین رسیدن لکوموتیوهای چینی به لندن، بعد از طی ۷۴۵۶ مایل در ۱۶ روز، و عبور از ۸ کشور، نوید بخش احیاء دوباره جاده ابریشم و ظهور عصری جدید در تجارت بین‌الملل است. این مسیر ریلی از کشتی سریعتر و از هواپیما ارزانتر است و بنابراین انتظار میرود در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از تجارت خارجی چین از طریق مسیر ریلی جاده ابریشم جدید انجام بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد از پایگاه خبری گاردین، در ابتدای سال جاری میلادی در راستای بخشی از طرح کلان احیاء دوباره جاده ابریشم، اولین قطار چینی حامل محصولاتی همچون جوراب، کیف و کیف پول، برای فروشگاه‌های مخصوص گردشگران خارجی، بعد از عبور از ۸ کشور و طی مسافت ۷۴۵۶ مایل به شرق شهر لندن رسید. این قطار که ۳۴ واگن داشت، اولین قطاری است که سفر ۱۶ روزه از شهر «ای وی» در شرق چین تا بریتانیا را طی کرده است و توانسته بار دیگر مسیر تجاری جاده ابریشم را احیاء نماید و فصلی جدید در روابط چین-بریتانیا رقم بزند.

این قطار از ۸ کشور چین، قزاقستان، روسیه، بلاروس، لهستان، آلمان، بلژیک و فرانسه عبور کرده و بعد از عبور از کانال بین فرانسه و انگلستان، به شرق شهر لندن رسیده است.

جاده ابریشم جدید اقتصاد مقاومتی

قطار باری چینی در حال آماده سازی برای شروع یک سفر طولانی از بندر «ای وی» واقع در استان ژیجیانگ چین

این مسیر ریلی از کشتی سریعتر و از قطار ارزانتر است. به دلیل اختلاف در مشخصات ریل‌های کشورهای حاضر در مسیر، یک لوکوموتیو نمیتواند مسیر را از ابتدا تا انتها طی نماید و در طول مسیر تغییراتی در این قطار ایجاد شده است. با اینحال این مسیر ریلی نشانه یک حرکت جدید در قرن بیست و یکم است.

قرار است بعد از موفقیت قطارهای اولیه که به صورت آزمایشی این مسیر را طی می‌کنند، برنامه حرکت قطارها به صورت هفتگی برنامه ریزی شود. این مسیر ریلی بخشی از برنامه‌ی سیاستی بزرگ جاده ابریشم جدید کشور چین، موسوم به «یک کمربند، یک جاده» است که برای احیاء مجدد جاده ابریشم قدیمی و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید برای کشور چین در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

در همین راستا کشور چین درحال بازگشایی مسیرهای ریلی جدید به ۱۴ شهر بزرگ در کشورهای اروپایی ازجمله مادرید و هامبورگ است. درپی این اقدام کالاهای کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و آلمان نیز به راحتی در بندر شرقی چین یافت خواهند شد.

این اقدام یک جغرافیای اقتصادی جدید به وجود آورده است. درحال حاضر اولین قطار به بریتانیا رسیده، اما این تنها بخش کوچکی از تجارتی است که در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت. از این مسیر ریلی عمدتا برای تجارت کالاهای کوچک استفاده میشود و شرکت‌های بزرگ سهم کمتری در آن دارند. بنابراین این مسیر میتواند فرصت‌های تجاری جدیدی برای بسیاری از شرکت‌ها ایجاد نماید که در واقع وارثان تجار قدیمی هستند که از جاده ابریشم استفاده می‌کردند.

بندر «ای وی» بازاری بسیار بزرگ دارد که بازرگانان کشورهای مختلف در آن حضور فعال دارند. محصولاتی که در گذشته از مسیر جاده ابریشم قدیمی منتقل میشده، برای بازرگانان بسیار عجیب و خارق العاده بوده چراکه در مسیر آن جاده امپراتوری‌های مختلف با محصولات متفاوتی حضور داشتند. اما محصولاتی که در زمان حاضر از بندر «ای وی» به بریتانیا ارسال شده، در مقایسه با آن‌ها شناخته شده تر هستند.

جاده ابریشم قدیم که از حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مسیر تجارت شرق و غرب بوده، محصولاتی همچون منسوجات، غذاهای متنوع و جدید و کاغذ را برای کشورهای غربی به ارمغان آورده بود. در مقابل محصولات بسیار دیگری همچون صندلی و دارو از این جاده به سمت شرق منتقل میشده است.

به عنوان یک نمونه مندرج در تاریخ، یک بار چین ملکه ویکتوریا، ملکه بریتانیا را تهدید کرد که اگر او درخصوص تجارت تریاک اقدامی انجام ندهد، چین نیز محصول مورد علاقه او یعنی «ریواس» را به این کشور صادر نخواهد کرد.

بندر «ای وی» توانسته است به عنوان بازاری جهانی برای تهیه‌ی کالاهای مورد نیاز در حجم عمده و با قیمت مناسب مطرح نماید. این شهر ابتدا توانست تجارت خود را با بازارهای آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی توسعه دهد. محصولات ارسالی از این بندر برای کشورهایی همچون شوروی سابق و کشورهای خاور میانه، مزایا و معایب زیادی داشته است. به عنوان مثال کالاهای ارسالی از این بندر در از بین رفتن بسیاری از صنایع داخلی و همچنین افول شهرهای بزرگ تجاری همچون بندر اودسا در اوکراین و شهر سلیمانیه در عراق نقش داشته است.

در حال حاضر خیابان‌های شهر «ای وی» افرادی از نقاط مختلف دنیا را در خود جای داده و بازرگانانی از کشورهای متعددی همچون کلمبیا، افغانستان، عراق، پاکستان، هند، سوریه، آنگولا و اوکراین در این شهر حضور دارند. با گسترش مسیر ریلی جدید، این شهر میتواند شاهد حضور بیشتر بازرگانانی از کشورهای اروپای غربی همچون بریتانیا نیز باشد.

نکته جالب دیگر اینکه برای شرکت خدمات بازرگانی که مسئول قطارهای این مسیر ریلی است، نام «باد شرقی» انتخاب شده که به جمله‌ی معروف رهبر مشهور کمونیست چین، مائو اشاره دارد که گفته بود: «باد شرقی بر باد غربی غلبه خواهد کرد.»

انتظار میرود به دلیل سرعت بیشتر این قطارها در مقایسه با کشتی‌هایی که درحال حاضر مشغول انتقال کالا از چین هستند، در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از تجارت خارجی چین از طریق مسیر ریلی جاده ابریشم جدید انجام بگیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.