۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۴۰۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمدامین حاج کاظمیان کارآفرین و صادرکننده نمونه با اشاره به اهمیت انعقاد توافقات تجاری و گمرکی مناسب با کشورهای منطقه، گفت: در عین حال لازم است در انعقاد این توافقات صادرکنندگان کشور مشارکت داده شوند و از نظرات آنان استفاده شود. یکی از مشکلات توافقات تجاری که به تازگی منعقد شده، از جمله توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این است که صادرکنندگان در تنظیم آن نقشی نداشتند. برگزاری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع تجارت منطقه‌ای، مجالی است که دولت، بخش خصوصی و تصمیم‌ساز نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

محمدامین حاج کاظمیان کارآفرین و صادرکننده نمونه در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ما در حوزه صادرات براساس محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها و توانی که داریم باید تدبیر داشته‌باشیم، درست بیندیشیم و بتوانیم منافع خود را در حوزه تجارت خارجی تامین کنیم.

صادرکنندگان باید در انعقاد توافقات تجارت خارجی مشارکت داده شوند

وی ادامه داد: پس از زحمات مسئولین تعاملات اوراسیا تعریف شده‌است. اما به فرض که یک صادرکننده بخواهد اقدام به فتح بازارهای صادراتی و یا افزایش حضور در این بازار نماید، آیا بانک مرکزی تعامل صحیحی با این توافقات دارد؟ آیا نرخ ارزی که قرار است برای صادرکننده محاسبه شود، نرخ صحیحی هست یا خیر؟ در هنگام شکل‌گیری این توافقات باید بخش‌های مختلف در کنار هم تصمیم بگیرند و تصمیم‌سازان از مشاوره صحیح بخش خصوصی استفاده کنند و با کمک بخش خصوصی چالش‌ها را رفع نمایند.

وی افزود: ما صادرکنندگان می‌توانیم از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه به سه روش استفاده کنیم:

  • به عنوان بازار؛
  • به عنوان فضایی برای خلق ارزش افزوده جدید برای ورود به بازارهای جهانی که ورود مستقیم به آن‌ها با مشکل تحریم‌ها روبرو می‌شود و این کشورها عمدتا از تعرفه‌های ترجیحی برخوردارند؛
  • استفاده از ظرفیت ترانزیت و بنادر همسایگان.

حاج کاظمیان تصریح کرد: نمی‌توان گفت روسیه و امارات چون فاصله جغرافیایی کمی با ایران دارند پس می‌توان حضور موثری در آن‌ها داشت. این‌ها بازارهای خطرناکی هستند. یعنی اگر کالای ما به این بازارها صادر شود و واردکننده پس از ورود کالا به بنادر مقصد بهای آن را پرداخت نکند، صادرکننده اقدامی نمی‌تواند انجام دهد. حل این مساله به تعامل دولت‌ها نیاز دارد. به این منظور باید مسئولین گمرکی در دو کشور بر سر مسائلی توافق کنند.

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مجالی برای بیان نظرات مختلف در حوزه تجارت منطقه‌ای

وی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: باید مجالی وجود داشته‌باشد تا نظرات مختلف در حوزه تجارت خارجی و به ویژه تجارت منطقه‌ای بیان شود. باید در قالبی دولت، بخش خصوصی و تصمیم‌ساز در کنار هم بنشینند و مسائلی را مطرح کنند. اما اگر هرکسی صرفا نظرات خود را بیان کند و حرف دیگران را نشنود، چنین رویدادی خروجی مطلوب را نخواهد داشت. اگر بتوان مطالب را به چالش کشید و خروجی‌های مشخصی را تعریف نمود، اتفاقات خیلی بهتری رخ می‌دهد.

این کارآفرین و صادرکننده نمونه در پایان گفت: تنها راه برون رفت از شرایط اقتصادی امروز تمرکز بر بخش حمل و نقل است. با این کار هم اشتغالزایی می‌شود، هم زیرساخت‌های اصلی تجارت بین‌الملل چه برای ترانزیت و چه واردات و صادرات ایجاد می‌شود. باید خروجی این جلسات از فضای نظری به فضای عملیاتی تبدیل شود.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.