۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۷۸۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

برخی در آمریکا معتقدند وارد کردن صندوق بین‌المللی پول به معادله رابطه ایران و آمریکا، از طرفی در کوتاه مدت بخشی از نیاز ایران به منابع مالی را پوشش می‌دهد و از طرف دیگر نیازی به تأیید مجلس سنای آمریکا ندارد و بنابراین میتواند در نزدیک شدن نظرات طرفین در کوتاه مدت و جلوگیری از اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» از سوی ایران، به سود دولت بایدن عمل کند. از این رو لازم است مقامات ایرانی، حتی در صورت موافقت IMF با پرداخت تسهیلات، از پذیرش شروط غیرمتعارف همچون اجرای لوایح FATF پرهیز کنند و اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با دریافت این تسهیلات متوقف ننمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در اوایل آغاز همه‌گیری کرونا در جهان، ایران نیز به مانند بسیاری از کشورهای جهان، برای مقابله با آثار این همه گیری از صندوق بین‌المللی پول درخواست تسهیلات کرد. تسهیلات مورد درخواست ایران ۵ میلیارد دلار بود؛ اما به دلیل مخالفت دولت آمریکا، این درخواست حتی در مجمع عمومی صندوق بین‌المللی پول مطرح نشد. اما روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا در کمتر از ۳۰ روز آینده، می‌تواند شرایط را در زمینه اختصاص تسهیلات IMF به ایران تغییر دهد.

لزوم تسریع دولت بایدن در همراهی با خواسته‌های ایران

پس از ترور شهید فخری زاده به عنوان یکی از محوری‌ترین دانشمندان دفاعی-هسته‌ای ایران، زمزمه‌هایی مبنی بر پاسخ متقابل ایران به اهدافی در اسرائیل یا پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای عربی منطقه مطرح شد. اما بر اساس گفته‌های مسئولین، ایران درحال حاضر تمایلی به اقدام متقابل ندارد؛ چراکه چنین کاری را مطابق خواسته‌های اسرائیل و دولت فعلی آمریکا ارزیابی کرده است.

اما در مقابل این ترور موجب شد مجلس ایران قانونی با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را باهدف تسریع در روند برداشته شدن تحریم‌های آمریکا در نقل و انتقال پول و فروش نفت به تصویب برساند. در چنین شرایطی دولت بایدن باید در اولین فرصت شرایط را برای بازگشت به برجام و رفع بخشی از تحریم‌ها هموار کند؛ چراکه در غیر اینصورت در موعد تعیین شده در قانون مصوب مجلس، ایران گام‌های بیشتری در راستای کاهش تعهدات خود برخواهد داشت.

تسهیلات IMF بهترین گزینه بایدن برای پاسخ به نیاز ایران به منابع مالی

در حال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از کاهش شدید فروش نفت و گسترش همه‌گیری کرونا، دولت ایران به منابع مالی نیاز دارد. از این رو دسترسی به منابع مالی به طور حتم یکی از اولین خواسته‌های ایران از دولت بایدن خواهد بود.

اما در طرف مقابل بایدن به دلیل قوانین متعدد تحریمی در دوره ترامپ و در اختیار داشتن اکثریت مجلس سنا آمریکا از سوی جمهوری خواهان، که مخالف بازگشت این کشور به برجام هستند، در کوتاه مدت توان پاسخگویی به انتظارات ایران را ندارد و برای این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.

در چنین شرایطی برخی در آمریکا معتقدند وارد کردن صندوق بین‌المللی پول به این معادله، از طرفی بخشی از نیاز ایران به منابع مالی را پوشش می‌دهد و از طرف دیگر نیازی به تأیید مجلس سنای آمریکا ندارد و بنابراین میتواند در نزدیک شدن نظرات طرفین در کوتاه مدت به سود دولت بایدن عمل کند.

تسهیلات IMF ابزار آمریکا برای اثرگذاری بر سیاست داخلی ایران

اما نکته مهم در این زمینه اینکه پرداخت تسهیلات IMF به طور کلی با شروطی همراه است. به بیان دیگر دولت بایدن قصد دارد پرداخت تسهیلات را مشروط به پذیرش خواسته‌هایی نماید که عملا اثرگذاری در سیاست‌های داخلی ایران محسوب می‌شود. به طور خاص تصویب لوایح FATF و یا شفافیت کامل در نحوه هزینه کرد تسهیلات به منظور جلوگیری از کمک خارجی ایران به کشورهای منطقه و یا جلوگیری از تقویت بنیه دفاعی و موشکی، از جمله شروطی است که انتظار میرود صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به ایران در نظر بگیرد.

از این رو لازم است مقامات ایرانی در تعامل با صندوق بین‌المللی پول احتیاط لازم را به خرج دهند و از قبول خواسته‌های نامتعارف پرهیز کنند. علاوه بر این قبول درخواست ایران در زمینه اخذ تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از IMF نباید ایران را در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مردد نماید؛ چراکه دریافت این تسهیلات به منزله لغو تحریم‌های مالی و فروش نفت نیست و نباید اجرای آن با پرداخت تسهیلات IMF متوقف گردد.

منبع: بلومبرگ 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.