۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۰۰۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی نام نویسنده: مقداد حسینی
۰

تحریم‌های آمریکا به روش‌های مختلفی اقتصاد ایران را هدف قرار داده است اما مهمترین و اثرگذارترین آن منع استفاده از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی است. تحریم سوئیفت نشان داد نباید در تجارت خارجی فقط به سیستم‌های تحت کنترل آمریکا متکی بود. درحال حاضر بانک مرکزی و نهادهای مالی دخیل در پرداخت بین‌المللی نوک پیکان تحریم آمریکا هستند و ایجاد مسیرهای جایگزین در این بخش، مهمترین اقدام در راستای بی اثر نمودن تحریم‌های آمریکاست.

مسیر اقتصاد/ تحریم‌های بانکی و ایجاد اختلال در نظام پرداخت بین المللی ایران را می توان اصلی ترین و سخت ترین بخش تحریم شده ایران توسط ایالات متحده دانست. چرا که به فرض اگر فروش نفت ایران نیز توسط آمریکا تحت تحریم قرار نمی گرفت بازگشت پول نفت در سیستم بانکی تحریم شده عملا غیرممکن می شد و به سرنوشت دیگر پول های بلوکه شده ایران در کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن گرفتار می آمد.

اساسی ترین اقدام ایران برای بی اثر کردن تحریم آمریکا چیست؟

بنابراین اشتباه نیست اگر بانک مرکزی و سایر بانک های دخیل در پرداخت بین المللی را نوک پیکان تحریم آمریکا بدانیم و لزوم تقویت این نهاد مهم را در دستور کار نخست کشور در حوزه تحریم ها قرار دهیم.

به صورت تاریخی ابداع پول و ایجاد سیستم‌های انتقال پول بین‌المللی در جهت تسهیل و گسترش تجارت بین کشورها بوده است؛ حال آنکه آمریکایی ها با ایجاد تحریم در حوزه دلار و سوئیفت امکان کارکرد منفی این مکانیزم ها را در جهت ایجاد اختلال در دسترسی کشورها به ارز خارجی و تجارت آزاد نشان داده اند. موضوعی که قطعا برای تمامی کشورها معنای خاصی داشته و آن بی اعتمادی به زیرساخت های بین المللی تحت مدیریت آمریکاست.

اتکاء به سیستم‌های انتقال پول تحت کنترل آمریکا عاقلانه نیست

تحریم سوئیفت نشان داد که نمی توان برای تجارت کشور فقط متکی به این مکانیزم آمریکایی بود چرا که آنها می توانند از این مکانیزم برای ممانعت از دسترسی حتی به کالاهای اساسی و داروهای بیماری های خاص استفاده کنند.

بنابراین لازم است در پرداخت های بین المللی سبدی از روش های پرداخت را با کشورهای مختلف ایجاد کرد و از انحصار سوئیفت خارج شد. روش هایی همچون پیام رسان های مالی بومی، پیمان های پولی دو یا چند جانبه، استفاده از پیام رسان های غیرمتمرکز، تهاتر کالا، اتاق های تسویه پایاپای، ایجاد حساب خریدار در کشور فروشنده، توسعه شبکه صرافی استفاده کرد

همه کشورها به دنبال پایان دادن به سلطه آمریکا در انتقال پول بین‌المللی هستند

جالب آنجاست که بنابر شواهد، بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که روابط مناسبی با آمریکایی ها دارند به سمت استفاده از روش های متنوع در حوزه پرداخت خارجی رفته اند و سهم قابل توجهی از تجارت خود را خارج از سوئیفت و رصد نهادهای آمریکایی انجام می دهند که از جمله آن ها می توان به تجارت بین چین با ژاپن و روسیه با برزیل اشاره کرد.

موضوعی که برای کشوری همچون ایران از اهمیت چند برابری برخوردار است. نکته قابل توجه در اجرای برخی از این روش ها عدم الزام به شروع این روش ها در سطوح بالا و دولتی است؛ چرا که در شرایط تحریمی فعلی محتمل است که بسیاری از کشورها از انعقاد قراردادهای دولتی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا با ایران خودداری کنند. در گزارش های بعدی به برخی از این روش ها با جزئیات بیشتر پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.