۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۷۰۶ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

خانه‌های خالی و سکونتگاه‌های غیردائم بزرگترین برندگان طرح برق رایگان دولت برای کم مصرف‌ها هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین پیشنیازهای اجرای این طرح شناسایی خانه‌های خالی و غیردائم است تا تنها مشترکین کم مصرف واقعی مشمول آن شوند.

مسیر اقتصاد/ در تاریخ دوم شهریور ماه، هیئت دولت تصویب کرد که برق مشترکینی که از الگوی کم مصرفی تعیین شده در این مصوبه، مصرف کمتری داشته باشند، از تخفیف صددرصدی بهره‌مند و رایگان خواهد شد، در عین حال تصریح شد که تخفیف مذکور شامل خانه‌های خالی و غیردائم نمی‌شود. این موضوع در جلسه هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب از زبان رئیس جمهور اینگونه بیان شد که برای اولین بار پس از انقلاب در این دولت، هزینه برق برای خانوارها و اقشار مستضعف رایگان می‌شود. وی همچنین از شمول۳۰ میلیون نفر از مردم در این طرح خبر داد.[۱]

چنانچه ذکر شد، در بند یک این مصوبه تاکید شده است که رایگان شدن برق، شامل سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نمی‌شود. لذا لازم است قبل از اجرای هرگونه دستورالعمل مرتبط با این مصوبه، خانه‌های خالی و غیردائم شناسایی شود تا صورتحساب آن‌ها مشمول تخفیف صددرصدی قرار نگیرد.

کاهش مصرف با طرح برق رایگان دولت محقق نمی‌شود

به دلیل پایین بودن بیش از حد معیارهای تعیین شده برای کم‌مصرفی در این طرح، بخش زیادی از صورتحساب‌های زیر این الگو مربوط به خانه‌های خالی و غیر دائم است. به علاوه آن دسته از مشترکین واقعی که در این محدوده مصرف می‌کنند، افراد بسیار کم برخوردار هستند که از سطح زندگی بسیار نازلی بهره می‌برند، همچنین صورتحساب ماهانه برق در این محدوده مصرف مبالغ اندکی (برای مثال در حدود ۵ تا ۸ هزار تومان) دارد.

بنابراین از آنجا که تخفیف داده شده تنها به خانواده‌های بسیار کم مصرف می‌رسد و میزان آن در مقایسه با قیمت تجهیزات برقی کم مصرف، بسیار ناچیز است، این طرح حتی انگیزه‌ای برای حرکت مشترکین به سمت استفاده از تجهیزات برقی کم مصرف نیز ایجاد نمی‌کند. بنابراین از جنبه‌های مختلف، طرح برق رایگان دولت، برخلاف اهداف تعیین شده، به کاهش مصرف به شکل موثر در جامعه منجر نخواهد شد.

گام اول پیاده‌سازی طرح برق رایگان؛ شناسایی خانه‌های خالی و غیردائم

به اذعان کارشناسان، ناتوانی در شناسایی دقیق خانه های خالی و غیر دائم نقطه ضعف اساسی طرح برق رایگان دولت است و از این رو تا زمانی که این نقطه ضعف برطرف شود، اجرای این طرح توجیه ندارد.

در این راستا کمک گرفتن از داده‌های سازمان امور مالیاتی برای سکونتگاه‌های خالی و همچنین اطلاعات کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی جهت شناسایی خانوارهای نیازمند در نقاط مختلف کشور (که احتمالا بخشی از کم مصرف‌های واقعی را تشکیل می‌دهند) بسیار سودمند خواهد بود.

از آنجا که در هفته‌های اخیر موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، سازوکارهای قانونی شناسایی آن‌ها در حال تکمیل است و لذا وزارت نیرو می‌تواند از این فرصت استفاده کند. اما شناسایی سکونتگاه‌های غیردائم چالش جدی وزارت نیرو است که لازم است تدابیر ویژه‌ای برای حذف آن‌ها از طرح برق رایگان صورت بگیرد؛ چراکه در غیر اینصورت این طرح از هدف اصلی خود دور خواهد شد.

لزوم نقش آفرینی مجلس در اجرای صحیح طرح برق رایگان دولت

در این زمینه لازم است مجلس شورای اسلامی از شأن حاکمیتی و جایگاه نظارتی خود استفاده کند و تا زمان شناسایی کامل خانه های‌خالی و غیردائم، اجازه اجرایی شدن این مصوبه هیئت دولت را ندهد.

چنانچه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم، هرگونه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را منوط به شناسایی آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان کرده و راه‌اندازی این سامانه نیز در تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر همان قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است[۲]، طبیعتا در رایگان کردن برق از جیب بیت‌المال نیز هرگونه رایگان شدن باید منوط به شناسایی عدم خالی و غیردائم بودن سکونتگاه موردنظر باشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مشرق، کد خبر: ۱۱۱۰۰۰۵

[۲] خبرگزاری مشرق، کد خبر: ۱۰۹۹۰۱۱

انتهای پیام/ نفت وانرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.