۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۴۶۰ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

دولت وعده داده است که قصد دارد هزینه برق مشترکینی را که کمتر از میانگین مصرف می‌کنند، رایگان نماید. اما به دلیل عدم امکان شناسایی و حذف کامل سکونتگاه‌های غیردائم و خانه‌های خالی، الگوی مصرف تعیین شده برای قرارگرفتن در زمره‌ی مشترکین با تعرفه‌ی رایگان، به نحوی است که حتی اقشار کم درآمد را نیز شامل نخواهد شد.

مسیر اقتصاد/ هفته‌ی گذشته[۱] هیات دولت به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد قانون هدفمند کردن یارانه ها، این وزارت را مجاز نمود که هزینه برق مشترکین خانگی کم مصرف با الگوی تعیین شده را با تخفیف صد درصدی محاسبه نماید. البته در این مصوبه تاکید شده است که سکونت‌گاه های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ها و ویلاها مشمول این تخفیف نمی‌شوند.

گفتنی است این مصوبه هیات دولت طی نامه ای توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است:

اظهارات رئیس جمهور وزیر نیرو در خصوص این مصوبه

همزمان رئیس جمهور در جلسه‌ی هیات دولت با مقام معظم رهبری ضمن اشاره به این مصوبه اعلام کرد: «هزینه برق ۳۰ میلیون نفر ایرانی که مصرف برق آنها پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است، رایگان می شود؛ شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.»

وزیر نیرو نیز با حضور در رسانه ها ضمن بیان اینکه با این مصوبه به نوعی بخشی از وعده‌ی حضرت امام(ره) در خصوص رایگان شدن آب و برق عملی می شود، گفت: «گفته امام(ره) مبنی بر آب و برق رایگان عین واقعیت است اما فتوای شرعی هم دادند که اسراف حرام است.[۲]»

هزینه برق برای ۳۰ میلیون ایرانی رایگان میشود؟

صرف نظر از صحت انتساب چنین وعده ای به امام خمینی (ره)، بررسی های کارشناسی نشان می دهد با توجه به الگوی مصرف تعیین شده برای قرارگرفتن در زمره ی مشترکین با تعرفه‌ی رایگان، عملا تنها صاحبان خانه های خالی و ویلاها مشمول این مصوبه خواهند شد، چراکه اعداد تعیین شده برای بسیاری از اقشار ضعیف جامعه نیز  قابل دستیابی نخواهد بود. [۳]

بنابراین به نظر می رسد  تنها تعداد کمی از مشترکین (که به صورت عادی زندگی نمی کنند و تعدادشان قطعا بسیار کمتر از ۳۰ میلیون نفر است) مشمول تخفیفِ در نظر گرفته شده در مصوبه‌ی مذکور خواهند شد.

از طرف دیگر علی رغم اینکه در متن مصوبه تاکید شده است که این تخفیف شامل خانه های خالی، باغ ها و ویلاها نمی شود، اما به دلیل دشواری شناسایی این مشترکین برای وزارت نیرو، بیم این می رود که در عمل این بخش از مصوبه و به تبع آن اهدافی که برای اجرای این مصوبه در تبلیغات عنوان شده است محقق نشود.

پینوشت:

[۱] جلسه هیات دولت  مورخ ۲ شهریورماه ١٣٩٩

[۲] خبرگزاری ایلنا کد خبر ۷۷۲۵۴۸

[۳]اگر در یک منزل مسکونی تنها با یک یخچال معمولی و سه لامپ معمولی و یک تلویزیون معمولی وجود داشته باشد به ازای حداقل مصرف عادی از این تجهیزات مصرف ماهیانه بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت خواهد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.