۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۴۶۶ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۳

دولت شرط بهره مندی از تخفیف صددرصدی در هزینه برق را مصرف زیر الگوی تعیین شده یعنی ۸۰ کیلووات ساعت در ماه اعلام کرده است. اما حتی مشترکینی که از یک یخچال، یک تلویزیون و سه لامپ معمولی استفاده می‌کنند نیز امکان مصرف در الگوی تعیین شده توسط دولت را ندارند.

مسیر اقتصاد/ رئیس جمهور در جلسه‌ی اخیر هیات دولت با مقام معظم رهبری، در خلال ارائه گزارش عملکرد دولت، از تصویب طرحی در هیات دولت خبر داد که بر اساس آن هزینه برق بخشی از مشترکین، موسوم به «مشترکین کم مصرف» به صورت رایگان محاسبه می شود.

وی تصریح کرد که شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است (۸۰ کیلوواتساعت در ماه برای مناطق عادی و ماه های غیرگرم) و خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف برق خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند. روحانی همچنین مدعی شد که با این طرح هزینه برق ۳۰ میلیون ایرانی رایگان خواهد شد.

الگوی در نظر گرفته شده برای برخورداری از این تخفیف به شرح ذیل می باشد:

ردیف منطقه الگوی کم مصرفی (کیلووات ساعت در ماه)
۱ ایام گرم منطقه گرمسیر ۱ ۴۰۰ و کمتر
۲ ایام گرم منطقه گرمسیر ۲ ۲۰۰ و کمتر
۳ ایام گرم منطقه گرمسیر ۳ ۲۰۰ و کمتر
۴ ایام گرم منطقه گرمسیر ۴ ۱۵۰ و کمتر
۵ ماه های گرم مناطق عادی ۱۰۰ و کمتر
۶ ایام غیر گرم مناطق عادی و گرمسیر ۸۰ و کمتر

وزیر نیرو نیز با حضور در رسانه ها ضمن بیان اینکه با این مصوبه به نوعی بخشی از وعده‌ی حضرت امام(ره) در خصوص رایگان شدن آب و برق عملی می شود، گفت: گفته امام(ره) مبنی بر آب و برق رایگان عین واقعیت است اما فتوای شرعی هم دادند که اسراف حرام است.[۱]

آیا مصرف برق زیر ۸۰ کیلوواتساعت در ماه ممکن است؟

صرف نظر از صحت انتساب چنین وعده ای به امام خمینی (ره)، باید دید آیا اساسا انطباق با الگوهای مصرف برق تعیین شده امکان پذیر است یا خیر؟

به طور مثال یک بررسی ساده[۲] نشان می دهد اگر در یک منزل مسکونی تنها یک یخچال معمولی و سه لامپ معمولی و یک تلویزیون معمولی وجود داشته باشد، میزان مصرف برق ماهانه آن به شکل زیر می‌باشد:

نام وسیله مدت زمان استفاده در شبانه روز متوسط توان (وات) انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت)
یخچال معمولی ۱۰ ساعت ۱۵۰ ۴۵
سه لامپ معمولی ۶ ساعت ۱۵۰ ۲۷
تلویزیون معمولی ۵ ساعت ۱۸۵ ۳۰
مجموع ۱۰۲

البته در این مثال ساده اغماض های فراوانی صورت گرفته است و زندگی عادی بسیاری از مشترکین قطعا مصارف بالاتری را شامل می شود. علاوه بر این اقشار کم درآمد جامعه عموما از تجهیزاتی استفاده می کنند که به دلیل قیمت نازل و فرسودگی و… مصرف برق بالاتری دارند. همچنین تعداد و ساعات استفاده از تجهیزات در نظر گرفته شده در مثال فوق، بسیار کمتر از حالت عادی در یک زندگی معمولی می باشد.

برای ماه های گرم در مناطق عادی و برخی از نواحی گرمسیر که از کولر آبی برای سرمایش استفاده می شود جدول فوق به شکل زیر اصلاح می شود:

نام وسیله مدت زمان استفاده در شبانه روز متوسط توان (وات) انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت)
یخچال معمولی ۱۰ ساعت ۱۵۰ ۴۵
سه لامپ معمولی ۶ ساعت ۱۵۰ ۲۷
تلویزیون معمولی ۵ ساعت ۲۰۰ ۳۰
کولر آبی ۸ ساعت ۶۰۰ ۱۴۴
مجموع ۲۴۶

اما در مناطق گرمسیر که غالبا از کولر گازی برای سرمایش استفاده می شود متوسط مصرف برق بالاتر از سایر نواحی است و لذا اعداد جدول به صورت ذیل خواهد بود:

نام وسیله مدت زمان استفاده در شبانه روز متوسط توان (وات) انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت)
یخچال معمولی ۱۰ ساعت ۱۵۰ ۴۵
سه لامپ معمولی ۶ ساعت ۱۵۰ ۲۷
تلویزیون معمولی ۵ ساعت ۲۰۰ ۳۰
کولر گازی ۸ ساعت ۲۳۰۰ ۴۸۰
مجموع ۵۸۲

بنابراین به نظر می رسد تنها تعداد کمی از مشترکین (که به صورت عادی زندگی نمی کنند و تعدادشان قطعا بسیار کمتر از ۳۰ میلیون نفر است) مشمول تخفیفِ در نظر گرفته شده در مصوبه‌ی مذکور خواهند شد و دست یابی به این سطح مصرف برق در عمل ممکن نخواهد بود.

هرچند این موضوع بدون انجام این محاسبات نیز برای افرادی که آشنایی اندکی با مفهوم «کیلووات ساعت» و میزان مصرف تجهیزات خانگی دارند، واضح است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایلنا کد خبر ۷۷۲۵۴۸

[۲] مرکز آمار ایران- مصرف حامل های انرژی در بخش خانوار در نقاط شهری ۱۳۹۰

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. با احترام
    آیا در محاسبه پر مصرف یا کم مصرف تعداد جمعیت در نظر گرفته میشود؟
    مثال: مصرف مثلا ۴۰۰ کیلو وات برق برای خانواده ۳نفری و مصرف ۵۰۰ کیلو وات برای خانواده ۵ نفری را بررسی میکنیم.
    خانواده ۳ نفری سرانه هر فرد حدود ۱۳۳ کیلو وات
    خانواده ۵ نفری سرانه هر فرد حدود ۱۰۰کیلو وات
    با این محاسبه ساده خانواده ۵ نفری برق کمتر مصرف کرده اند اما جز پرمصرفین شناخته شده و مشمول هزینه بیشتر خواهند شد
    نتیجه : جمعیت اولین ومهمترین فاکتور در تعیین سرانه ها و مصارف انرژی میباشد که در محاسبات برق کاملا نادیده گرفته میشود که این ظلمی بسیار آشکار است.

    ۱۵
  2. سلام چندین دوره هست که قبض برق ما زیاد میاد درخواست بازدید کنتور هم دادیم اومدن تست کردن گفتن سالمه الان چند روزه از عدد کنتور عکس میگیرم مصرف روزانه ما در حد روشنایی و یخچال و تلویزیون روزی ۱۰ کیلو وات هست یعنی عدد روز قبل اگر ۲۵۳۴۵۶ بوده عدد روز بعد ۲۵۳۵۵۶ بوده آیا این کارکرد طبیعی هست ؟ ممکنه کنتور خراب باشه و سریعتر بچرخه ؟ چجوری میشه این موضوع رو متوجه شد ؟

    ۰۱
  3. عزیزم اونیکه میگی ۱۰نیست نگاه کن ۴۵۶هست اخرش بعدمیگی میشه ۵۵۶.این ۱۰۰هست نه ۱۰

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.