۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۸۴۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ دسته: مالیات
۰

محورهای اصلی پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در یک برنامه رادیویی به بحث و بررسی گذاشته شد. طی این برنامه عنوان شد هدف دولت در ارائه این لایحه، در بلندمدت ترسیم شده و سازمان مالیات برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جبران کسری بودجه در کوتاه‌مدت، برنامه‌های دیگری نظیر مقابله با فرار مالیاتی و وصول معوقات و بدهی‌های مالیاتی را دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه رهیافت رادیو اقتصاد ۱۳ اسفند با حضور علی ملک‌زاده، پژوهشگر حوزه مالیات، به بررسی پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اختصاص داشت.

ضرورت استقلال نفت از بودجه در قوانین بالادستی

ملک‌زاده کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در مقدمه صحبت‌های خود درباره اهمیت اخذ مالیات در شرایط فعلی کشور گفت: در شرایطی که فروش نفت ایران با مشکل جدی مواجه شده و طبق بند ۱۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه، باید وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی از بین برود، حرکت به سمت درآمدهای پایدار ضرورت دارد.

وی افزود: مهم‌ترین منبع درآمد پایدار برای دولت که خطرات تحریمی و اقتصادی درآمدهای نفتی را نیز ندارد، درآمدهای مالیاتی است.

لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گام مثبتی برای کاهش معافیت‌ها

ملک‌زاده در مورد پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: مراکز پژوهشی نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس و دفتر پژوهش سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده‌اند که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد اقتصاد کشور معافیت مالیاتی دارد. لذا یکی از محورهای این پیش‌نویس، کاهش و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است.

در ادامه این برنامه آقای میثم دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در ارتباط تلفنی به توضیح کلیات این لایحه پرداخت. وی خاطرنشان کرد: هدف دولت از این لایحه در بخش معافیت‌ها، ساماندهی و هدفمند نمودن آنها است و نگاه درآمدی چندانی به آن نداریم. لذا برآوردی از میزان درآمد دولت بعد از کاهش معافیت‌ها نداریم.

برنامه کوتاه‌مدت وزارت اقتصاد برای جلوگیری از کسری بودجه چیست؟

در ادامه ملک‌زاده با یادآوری شرایط بودجه کشور و احتمال کسری بودجه ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی در سال آینده از معاون اقتصادی وزیر اقتصاد پرسید که آیا وزارت اقتصاد برنامه اولویت‌دار و کوتاه مدتی برای تامین بودجه کشور ندارد؟

دهقان پاسخ داد: بله ما باید در مورد مالیات یک نگاه کوتاه مدت و یک نگاه بلندمدت داشته باشیم. در نگاه کوتاه مدت برای تامین منابع بودجه، اقداماتی در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی در حال انجام هست. اقداماتی نظیر جلوگیری از فرار مالیاتی، ارائه مشوق و تخفیف جریمه برای پرداخت معوقات مالیاتی، گسترش تور مالیاتی و بررسی تراکنش‌های مالی برای افزایش درآمد مالیاتی دولت مدنظر است.

اجرای لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیازمند اطلاعات جامع است

وی افزود: اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نگاه کلان‌تر و بلندمدتی دارد و این لایحه مکمل‌هایی دارد که اگر آنها اجرا نشوند، این لایحه برای اجرا با مشکل مواجه می‌شود. یکی از این مکمل‌ها قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است که به تازگی تصویب شده که امکان اجرای لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را فراهم می‌کند.

ملک‌زاده در ادامه در مورد محور دیگر این لایحه که اجرای سیستم مالیات بر مجموع درآمد است و نحوه اجرای آن گفت: طبق مقدمه پیش‌نویس لایحه، اجرای سیستم مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، نیازمند همکاری کلیه نظام اجرایی کشور و ارائه اطلاعات توسط آن‌هاست. ضمانت اجرایی آن هم ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم است که دیگر نهادها را ملزم به ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی نموده است.

مالیات بر دارایی نقطه قوت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

در ادامه برنامه دکتر محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور در ارتباط تلفنی در رابطه با محور سوم لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به اعمال مالیات بر دارایی است، گفت: در ابتدا درباره لزوم وضع این مالیات باید گفت، تمامی کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم مالیات بر درآمد به تنهایی برای تحقق اهداف نظام مالیاتی کارایی ندارد.

لذا باید مالیات بر ثروت و دارایی نیز در کنار آن دیده شود. این در شرایطی است که آنها فرار مالیاتی و تورم آن‌چنانی ندارند و مالیات بر دارایی برای کشور ما از هر چیزی واجب‌تر است.

‌مالیات بر سود سپرده‌های بانکی موجب خروج سپرده‌ها نمی‌شود

یزدی‌زاده در مورد مالیات بر سود سپرده‌های بانکی نیز گفت: سال ۱۳۷۲ این بحث مطرح شد که سازمان امور مالیاتی باید به تراکنش‌های بانکی دسترسی داشته باشد. در همان زمان هجمه‌های شدیدی مطرح شد که در صورت انجام چنین کاری، پول افراد از حساب‌های بانکی خارج خواهد شد و به اقتصاد آسیب می‌رسد. در صورتی که دسترسی سازمان مالیاتی به تراکنش‌های بانکی انجام شد و آن پیش‌بینی‌ها در مورد خروج سپرده‌ها و پول از حساب‌ها آن‌چنان اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در رابطه با مالیات بر سود سپرده‌های بانکی نیز همین قضیه مطرح است. مخالفان، جبهه‌گیری شدیدی انجام داده‌اند در صورتی که پول در سیستم بانکی باقی می‌ماند و نهایتا ترکیب برخی سپرده‌ها تغییر می‌کند و تبدیل به سپرده‌های جاری می‌شود.

مالیات بر ثروت با تحریک تقاضا به رشد اقتصادی کمک می‌کند

ملک‌زاده در سوال دیگری شبهه برخی مخالفان مالیات بر ثروت را مطرح کرد که معتقدند برقراری مالیات بر ثروت مانع انباشت سرمایه و رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد می‌گردد.

دکتر یزدی‌زاده در پاسخ گفت: مالیات بر ثروت مانع رشد اقتصادی نمی‌شود و اتفاقا به رشد اقتصادی کمک می‌کند. زیرا رشد اقتصادی از سمت تقاضا آغاز می‌شود و با تحریک و قدرت تقاضا تولیدکننده معنا و انگیزه پیدا می‌کند. برای قدرت‌بخشی به تقاضا و افرادی که میل نهایی به مصرف بالایی دارند باید از طریق درآمدهای مالیاتی تقویت شوند. به همین دلیل مالیات بر ثروت کمک می‌کند که در دوره بعد، به مصرف و تقاضا برای اقشار ضعیف‌تر تبدیل می‌شود و به عرضه کالا می‌انجامد.

در انتها ملک‌زاده در مورد تغییرات دیگر این لایحه در متن قانون مالیات‌های مستقیم گفت: خبر خوبی که در این لایحه دیده می‌شود، حذف مالیات حق تمبر و کاهش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد است که می‌تواند به تولید کمک کند.

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.